torsdag 12 augusti 2021

Var handla krypto? Inte där!

Jag har trejdat bitcoin genom att köpa certifikat hos nätmäklarna. Den dag kronan och andra fiatvalutor totalkraschar funkar såklart inte det, men jag har inte sett det som långsiktiga investeringar.

Men krypto lär inte heller försvinna i brådrasket så jag tänkte att det var läge att skaffa en riktig handlare som (till skillnad från svenska banker) låter kunderna handla med den riktiga varan. Mitt val föll på Coinbase. Av flera skäl, men främst att människor jag litar på såg den som stabil.

Sagt och gjort, jag registrerade en depå och informerades om att den skulle verifieras inom några dagar. När den fortfarande inte var det efter tre veckor mejlade jag för att fråga vad problemet var. Det fick jag inget svar på. Istället skickade de detta:

Thanks for following up with us.

We hear your frustration, and we understand this is not the most ideal experience. We’re currently receiving a high number of requests, but our team is working diligently to get to your account review.

In the meantime, please do not submit multiple support requests as this could cause further delays. We will contact you as soon as we have an update.

Alltså: Kontakta inte oss, vi kontaktar dig. Verkar ju lite skakigt med en kundtjänst som hotar att duka under bara för att kunderna hör av sig med rimliga frågor, och i så fall vore det bättre att de svarar på frågorna så att man slipper skicka ”multiple support requests”.

Men jag lät tiden gå. Jag såg ändå inget akut köpläge och hade annat för mig. Men när det gått två månader och mitt konto fortfarande inte gick att använda upprepade jag mina frågor till avdelningen för ”kundservice”. Samma ”svar”, tydliga standardformuleringen som inte tydde på att någon människa varit inblandad på andra sidan, åtminstone ingen tänkande sådan.

Nu var jag framme vid samma läge som när jag tidigare i sommar försökte skaffa ett konto hos Paypal, att det inte spelar någon roll om de löser felet, jag vågar ändå inte sätta pengar där. För när ett företag visar ett sådant ointresse för en ny kund som försöker använda deras allra enklaste funktion, hur mycket kommer de bry sig när jag har pengar på kontot och riktiga, akuta problem?

Så jag avslutade mitt konto varpå Coinbase blixtsnabbt lät hälsa att de ”löst problemet”. Jag kände mig nödgad att svara att det hade de inte alls. Jag hade löst problemet genom att stänga mitt konto hos ett företag uppenbarligen drivet av en samling imbecilla idioter.

Men även om Coinbase numera är ett avslutat problem för mig kvarstår mitt ursprungliga, att jag vill hitta en plattform där jag kan handla kryptovalutor. Mitt enda krav förutom att det ska gå att starta ett konto där och att de ska ha fungerande kundservice är att jag både vill kunna starta kontot och använda det i desktopmiljö, utan smartphone och mobilt bank-ID.

I övrigt är jag öppen för förslag, så spamma mig gärna, i kommentarsfältet här nedan eller via e-post. Var handlar du krypto och varför just där? Är det billigt, är det bra, är det både och? Tack på förhand!

48 kommentarer:

  1. Jag handlar inte med kryptovaluta och har inga planer på att göra det heller. Senast igår snackade jag lite om ditt och datt med en god vän och han frågade mig just om jag satt några pengar i bitcoin, vilket jag svarade att jag inte hade, och det ledde vidare till en diskussion om hur vi ser på fenomenet som sådant.

    Man brukar säga att man inte ska investera i sånt man inte begriper sig på eftersom risken då ökar för att förlora pengar - dvs man ska inte låta sig ryckas med i en allmän spekulationshärva bara för att "alla andra" gör det. Handlar man med aktier finns där ett företag med en verksamhet som man kan läsa in sig på, det finns intäkter och utgifter och diverse nyckeltal - vilket i och för sig inte hindrar att det även där kan uppstå rena spekulationsbubblor som underhålls av att icke pålästa personer i praktiken luras att satsa pengar de egentligen inte har råd med på något de inte i grunden förstått. En intressant parallell är faktiskt att den pågående säsongen av Babylon Berlin på SvT utspelar sig precis innan börskraschen 1929...

    Min skepsis till att satsa pengar i kryptovaluta kommer sig av att jag dels inte fullt ut förstått hur de fungerar - trots att jag som civilingenjör som jobbat med mjukvara i ett par decennier borde ha rimliga förutsättningar för det - och dels att jag utifrån den förståelse jag har inte kan se att det finns något som utöver "greater fool-principen" ger en kryptovaluta något värde. Dvs det enda som gör att den är värd något är att någon annan är beredd att betala för den. Det kanske räcker i sig, men som en försiktig person drar jag öronen åt mig när det varken finns någon stat eller centralbank som står bakom eller något verkligt värde i form av en fysisk tillgång som går att använda i praktiken såsom fallet är med t.ex. guld. Inget hindrar att "alla" över en natt plötsligt inser likt Kejsarens Nya Kläder att "han har ju ingenting på sig", dvs Bitcoin har inget egentligt värde och är därmed ointressant och värdelöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tillägg kan jag väl nämna att visst kan man även med t.ex. aktier ha en investeringsfilosofi som i princip ignorerar nyckeltal och underliggande ekonomi och enbart utgår från kursrörelser och därtill hörande psykologi, och helt enkelt handla kortsiktigt utifrån detta.
      Men då ägnar man sig enligt min mening inte om investeringar utan om ren spekulation - och kan då precis lika gärna satsa på spel som poker eller varför inte trav om man har kunskaper på det området.

      Radera
    2. För egen del skulle jag säga att bitcoin är en mer begriplig valuta än SEK eller USD som verkar kunna tryckas hur mycket som helst av, och inte bara av riksbanker. Ändå har jag min bostad värd flera miljoner uppknuten i SEK, trots att jag inte fullt ut förstår den valutan. Att det finns en stat bakom den (nåja...) förändrar inte det.

      Radera
    3. Får ju dock tillägga att det ändå känns bättre med uppbackning från stat än en allmän opinion. Grundproblemet är ju som Stefan skriver att det vara är frågan om ett helt godtyckligt värde.

      Nu var det inte detta du efterfrågade men ämnet är intressant och som liten återgång till ämnet: vad gäller val av handelsplattform och troligtvis någon slags deponi så är ju verkligen frågan om dessa är seriösa... Coinbase verkar direkt opålitlig ju.

      Radera
    4. Jag vill egentligen inte jämföra bitcoin med kronor eller dollar, men när man (till skillnad från i bitcoin) kan trycka obegränsat med nya sedlar, på vilket sätt gör det inte värdet godtyckligt?

      Ja, i det här fallet tror jag inte ens att man kan skylla på min teknikfientlighet att jag inte fick kontot att funka. Det fastnade troligen på något vis och Coinbase brydde sig inte. Alternativt att det allra enklaste kundtjänstärendet tar över två månader att ens adressera, vilket är ungefär lika illa. Så jag hoppas att jag får bra tips på alternativ.

      Radera
    5. Visst är även en valutas värde delvis godtycklig pga staten men i fallet krypto känns det än värre så länge vilda västern råder och att det många tusen olika och tekniken ej klar än så...

      Radera
    6. "Delvis godtycklig pga staten". Och pga att det kan tryckas hur många kronor som helst. Eller ja, det gör det ju inte delvis godtycklig utan fullständigt godtycklig.

      "Tekniken ej klar än"?

      Radera
    7. Det utvecklas hela tiden nya kryptovalutor med olika fördelar mot t.ex. bitcoin så även här finns en enorm risk, vilken vinner?

      Radera
    8. Både håller med och inte kring fullständigt godtycklig. Någonstans bakom sedelpressen finns ändå massor med ekonomiskt skolade. I krypto finns inget mer bakom än en efterfrågan på något som kanske förbjuds eller ersätts imorgon. Tycker nog ändå att det föreligger en viss skillnad. Den finita mängden i blockkedjan påminner om guld men i allt annat skiljer krypto o guld ifrån varandra.

      Radera
    9. Vilken vinner av dollar och SEK? Eller kan det finnas två eller flera valutor parallellt ;-)?

      Jag tror att bitcoin är för etablerat för att försvinna av att det kommer nya kryptovalutor, men ingenting med avkastningspotential är riskfritt.

      Radera
    10. Ja, guld är inte krypto, det kan vi enas om. Inte så mycket annat, vad det verkar.

      Om bitcoin hade kunnat förbjudas hade de "ekonomiskt skolade" gjort det direkt, så hatad som den är av etablissemanget.

      Radera
    11. "ekonomiskt skalade bakom sedelpressen " - herre gud, det är ju då det börjar bli riktigt farligt. Har historien inte lärt folk något alls?
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    12. @investeraren: förvisso men krypto med flockens prissättning bättre då eller?

      Radera
    13. Stefan, det är i mitt tycke fel att kalla all kortsiktig handel för spekulation. Du vet ju inte något om ett bolags framtida långsiktiga utveckling utifrån fundamenta, bara att över en tillräckligt lång tid är chansen stor att du gissade rätt eftersom börserna tenderar att dra mer uppåt än nedåt. Kortsiktig handel fungerar bra om man har identifierat en edge och sedan håller sig till ett "mekaniskt" system där alla parametrar är fasta och där alla steg är bestämda i förväg, oavsett vad som inträffar. Däremot funkar inte alla system bra i alla marknadsfaser, men det gör ju inte köp och behåll heller.

      Radera
    14. Att lära av historien låter verkligen historiskt :)

      Radera
    15. Stefan Larsson, du skrev just den bästa beskrivningen av Bitcoin och kryptovaluta jag har läst på svenska. Tack för det.

      Radera
    16. Men hur svenska kronan funkar och vad dess rimliga värde är känns inte tveksamt? För själv skulle jag inte kunna använda SEK om kravet vore att man skulle begripa valutans mekanismer. Möjligen när det fanns en guldmyntfot som garanterade värdet, men inte nu.

      Radera
  2. Jag har testat flera mäklare (bl a Coinbase) och den jag tycker bäst om är Bitstamp. Känns pålitliga, har funnits sen 2011, baserade i Europa. De gånger jag har behövt kontakta kundtjänst har det varit smidigt och jag har fått svar av en människa inom max ett par dagar.
    Om du signar upp med denna länk får vi båda 20$ om du gör ett köp på 100$ eller mer: https://www.bitstamp.net/ref/mNLWygRIOrq33tEJ/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Bitstamp går att starta och använda utan smartphone eller mobilt bank-ID? För det ser inte ut så på hemsidan. Annars är den helt klart intressant.

      Radera
    2. Det är min uppfattning, du kan välja 2FA med smartphone men tror inte det är ett krav.
      Dock behöver du verifiera dig med tex kopia på pass/körkort.

      Radera
    3. Men måste jag inte ladda ner appen till telefonen för att ens komma så långt?

      Att jag måste legitimera mig på något sätt köper jag, och det kan jag krångla en hel del med om så krävs.

      Radera
  3. Känns riskabelt om bitcoin skulle bli förbjudet. Kina har ju redan gått smått i dom fotspåren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig känns det som en icke-fråga. För några år sedan hade det kanske gått, nu är det alldeles för sent. Tror jag.

      Radera
  4. Om du vill ha en svensk börs så är trijo.co bra, men vet inte om det går utan bank-id. Jag har sålt via den och fått bra hjälp via deras kundtjänsten.
    Annars är bitstamp bra internationell börs som funnits länge.
    Annars får du köpa via mig ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. På Trijo.co läser jag: "För att skydda individuella användarkonton krävs det alltid mobilt bankID för att logga in och flytta tillgångar."

      Men det behöver inte stämma. Många företag tycks väldigt okunniga i det faktum att bank-ID inte behöver vara mobilt för att kunna kallas bank-ID så jag kontaktar dem och kollar, precis som jag får kolla Bitstamp (där jag inte heller är övertygad). Den enda jag vet funkar utan mobilt bank-ID och smartphone av de tips jag fått under dagen är Quickbit.

      Tack för tipset alldeles oavsett. Och ja, jag tror att det är bäst om jag har ett eget konto :)

      Radera
    2. https://www.nokia.com/phones/en_int/nokia-xr-20

      Kanske?

      Radera
    3. Säkert en utmärkt produkt för den som önskar en stor, tung och klumpig telefon som inte håller laddning mer än en dag eller två och har en display stor som en tiondels vanlig datorskärm, alltså det som i folkmun går under benämningen smartphone.

      Radera
    4. Ja men meningen me smartphonen är den ska vara portabel och slitstark utan att se ut som en arbetsplats telefon.

      Annars kan du väl bara skaffa en andriod simulator på datorn och installera bank id appen där?

      Radera
    5. https://www.webhallen.com/se/product/311443-ALCATEL-1C-Volcano-Black

      Ok titta 444kr det billigaste du kan få för en ny smartphone. Den har android v8 så den tar bankid i ganska många år till ca 7-8 år tror jag. Då kan du ju ha den fasttejpad på bordet starta upp den logga in med bank id sedan stänger du av den. Då räcker batteriet i månader.

      Radera
    6. Anonym 18.52: Kanske en rimlig lösning om man kan ha mobilt bank-ID på en android-simulator. Dock inte för mig, jag ska flytta.

      Anonym 19.23: Säkert prisvärd för den som vill ha en smartphone och handla genom den.

      Radera
  5. Håll oss underrättade! Själv har jag haft små poster via XBT hos Avanza. Jag tycker det är väldigt svårt att förstå värdet i Bitcoin precis som andra valutor men svängningarna går att förstå även om jag sålde för tidigt även denna gången:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag. Hittills har jag fått tips om Quickbit, Bitstamp och Trijo. Lite oklart vilka som funkar med mina krav, men du och andra har säkert inte samma krav som jag.

      Radera
  6. Att skicka ut ''Thanks for following up with us.'' är alltså det nya ''du är på plats 140'' i telefonkön. Spännande tider!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ungefär så jag tolkade det. "Du är på plats 140 och det är långt ifrån säkert att du behåller din plats i kön."

      Radera
    2. Det låter ju annars lite som Avanza och Nordnets nya filosofi. Braka på med nya kunder, men hoppas de inte har något emot att kundtjänst eventuellt svarar dig efter några veckor om du skulle ha ohyfsen att behöva fråga om något.

      Radera
    3. Är det så? Jag har bara fått snabba svar från både Avanzas och Nordnets kundtjänst, men det var länge sedan.

      Radera
  7. Nuri.com? (f.d. Bitwala)
    Tysk bank för bitcoin, ether och euro. Man behöver dock vid öppnande av konto legitimera sig genom att för kamera visa sig själv och sitt pass. Kundtjänst ok (inget överbetyg, men de svarar i alla fall och för det mesta är det riktiga människor).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visa mig själv och mitt pass har jag inga problem med. Tack för tipset! Kundtjänst med överbetyg är sällsynta, men om de åtminstone kan läsa och besvara frågor är det vackert så.

      Radera
  8. Jag gillar hur du vill kombinera din gammeldags stil utan bank-id med den moderna enbart nätbaserade valutan ;) Själv har jag Bluewallet, vilket i sig inte kräver något bank-id, men de sätt jag har köpt på har alla krävt bank-id eller swish. Kanske kan du hitta en langare som kan köpa ut via exempelvis BTCX och sedan överföra till din plånbok.
    Själv tänkte jag göra mig av med mitt innehav på plånboken, då jag ständigt nojar mig över att det ska försvinna pga tappat lösenord. När det bara var några hundralappar där i spelade det ju ingen roll, men med tiden blir man mer och mer rädd om det. Går över till certifikat på nätbankerna istället så slipper jag vara nervös över lösenord eller borttappade enheter..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte nödvändigtvis utan bank-ID, bara utan mobilt sådant. Så när du säger att Bluewallet krävt bank-ID, är det just mobilt bank-ID de krävt eller bank-ID i största allmänhet?

      Att använda langare/ombud känns lite för bökigt och riskabelt.

      Radera
    2. Nu när jag provade göra ett inköp står det bara öppna bank id (sen hoppar ju mobilen igång sitt mobila bank id då det är där jag kollar). Så prova på din dator, kanske funkar det.

      Fördelen med en plånbok är ju att då har du pengarna ”hos dig”, de stölder som skett har varit när du har ett onlinekonto hos någon plattform. Nackdelen som sagt lösenordet. Och kanske också att man blir av med enheten det ligger på.

      Radera
    3. Jag får kolla. Vid första anblicken ser det väldigt "mobilt" ut. Och om jag förstått rätt är det bara handel i bitcoin som erbjuds. Tänkte att om andan faller på att köpa andra kryptovalutor vore det praktiskt om det går.

      Radera
  9. Känns stabilt med kryptovalutor när en tjuv i helgen tog hand om fem miljarder kronor.

    https://www.dn.se/ekonomi/miljardtjuv-far-beloning/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterligare skäl att hitta en seriös plattform.

      Radera
  10. vad är anledningen till att du vill äga btc direkt?
    Varför inte genom en börshandlad fond eller tracker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde bli billigare på sikt.

      Radera
    2. ok, jag hade lite genom någon wallet ett tag men lade ner, då jag insåg att jag nog till slut skulle glömma lösenord eller på annat sätt tappa bort dom.
      Kanske finns det bättre sätt idag.

      Radera
    3. Jag har inte riktigt förstått varför man skulle slarva bort lösenord. Jag tror inte att jag har slarvat bort ett enda lösenord i hela mitt liv. Är det viktigt får man ha en backup, men svårare än så tycker jag inte att det borde vara.

      Radera