torsdag 18 juli 2024

Bedrägliga samtal

Jag fick ett mejltips från Andreas om ett ämne jag tagit upp flera gånger. Men eftersom problemet inte tycks ha minskat tål det att tas upp igen. Det handlar om pensionärer som låter sig luras, denna gång Ingrid, 78.


Hej, jag kommer från hemtjänsten!

Hon fick ett telefonsamtal om att hennes bankkort hade använts utan hennes vetskap. Det slutade med att Ingrid efter uppmaning klippte sönder sitt kort varpå en man kom och hämtade det, pusslade ihop det och tömde kortet på riktigt.

Ingrid kände sig inte lättlurad, och hon verkar heller inte vara en av de mest blåögda. Hon misstänkte att det var något skumt, men det hjälper ju inte när hon ändå följer bedragarnas instruktioner till punkt och pricka. Om samtalet kommit från hennes bank hade de såklart kunnat spärra kortet utan att hon klippte sönder det, på samma sätt som banken aldrig kommer att uppmana en kund att lämna ut sina lösenord eller ringa för att be henne logga in med bank-ID.

Hur ska man då göra för att stävja det här svineriet? Ett sätt är att polisen börjar leta upp bedragarna och ett annat är att inte ge dem tramsstraff, som de gjort i fallet med Ingrid, de gånger de lyckas hitta förövarna. Men i väntan på att Sverige får politiker och tjänstemän som är intresserade av det kan vi hjälpa våra äldre.

Första tipset är att säga åt dem att be om hjälp. Hade Ingrid kunnat/vågat störa någon i sin närhet hade detta antagligen inte hänt. Tips 2: Få dem att utgå ifrån att alla de inte känner som ringer är ute efter att luras, oavsett om de kallar sig bankkamrerer, advokater, samordnare, telefonförsäljare eller något annat. Säg ”Nej tack!” och lägg på. Det är en fin egenskap att tro människor om gott, men det bör inte gå till överdrift. Och avslutningsvis, ha inte mer pengar på ett konto kopplat till ett bankkort än du kommer att behöva i närtid, precis som att det är dumt att fylla hela plånboken/handväskan med kontanter. Det gäller förresten inte bara för gamlingar.

42 kommentarer:

  1. 2,5 resp 1,5 års fängelse tycker jag var ovanligt hårt straff. Det är ju nästan samma som man får för mord i Sverige...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har lurat massor av gamlingar på totalt många miljoner. Gör ett bankrån för samma peng så får du säkert tio år. Och en kvinna gick helt fri eftersom hon ansågs för dum för att förstå vad hon gjort.

      Radera
    2. I Sverige så får man livstidsstraff för mord om man är över 18 år. Straffet kan omprövas efter 10 år och bli tidsbestämt eller inte.

      Radera
  2. Jag har fått några bluff-sms och polisanmält även om jag vet att inget händer. De jag fått har varit lätta att genomskåda så jag förstår inte att nån alls gått på dom. Ett var varianten ”hej,det är din äldsta dotter…” och senast var det bluff-sms om paket från DHL som nog var riktat till alla åldrar.

    Vår mamma har dels skyddat nummer (en av mina systrar står för abonnemanget), dels inget bank-ID (väldigt besvärligt idag) men däremot är hon en som lätt skulle kunna bli lurad om hon inte 1.var misstänksam 2.frågar oss barn så vi kan hjälpa henne.

    Jag själv har bara lite pengar på kontot kopplat till bankkortet, andra pengar på andra konton och även i andra banker. Så har jag haft det många år bara för att ha koll, större inköp är ju genomtänkta och planerade så tid finns att föra över pengar.

    Mina tankar om det här är att det finns två lättlurade typer. Äldre utan digital kompetens eller som är väldigt osäkra på det digitala och yngre som tror sig ha digital kompetens men har allt (som bankkortsuppgifter) i mobilen så den som kommer åt mobilen får tillgång till deras bank.

    Angående straffet håller jag med föregående talare. Men annars tycker jag att det är bankerna som behöver skärpa till sig och göra något åt det här. Bedragare har alltid funnits men digitaliseringen anser jag har underlättat alldeles för mycket för bedragare utan motsvarande fördelar för oss bankkunder. Det mest skamliga i mitt tycke är att banker inte ens hanterar kontanter längre.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min favortbluff börjar med typ "Hi Steve!". Klockrent försök ifall man hade hetat Steve :-)

      Unga människor som lämnar ut bank-ID för "det gör man ju nuförtiden" finner jag inget försvar för. Gamla datorovana är mer sorgligt.

      Och visst är det skit att det inte finns kontanter i banken!

      Radera
    2. "Unga människor som lämnar ut bank-ID för "det gör man ju nuförtiden" finner jag inget försvar för. Gamla datorovana är mer sorgligt."

      Det är uppenbart att bedragarna utnyttjar kombinationen digitala banktjänster och äldre människor. De digitala banktjänsterna behöver bli säkrare för människor med dåligt omdöme.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Jag önskar att det skulle informeras lite mer. Det måste hamras in att banken inte ringer och ber kunder om ditt och datt.

      Radera
    4. "Det måste hamras in att banken inte ringer och ber kunder om ditt och datt."

      Hur får bedragarna tag i telefonnumren? Jag tror inte att bedragarna ringer nummer slumpmässigt. En lösning kan vara förbjuda sajter som Eniro och Hitta från att publicera telefonnummer. Men om bedragarna ringer telefonnummer slumpmässigt så borde telefonbolagen ha en funktion för att trycka t ex *#nn# för att anmäla numret. Ungefär som youtubes Rapportera-funktion. Om tillräckligt många gör det så spärras telefonnumret som bedragaren ringer från. Telefonbolagen kan nog se vilket nummer som döljer sig bakom ett hemligt nummer även om mottagaren inte får se det.

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Det vimlar av telefonregister där du kan sortera abonnenterna i åldersordning och det är väl gratis att skaffa nya nummer att ringa ifrån.

      Radera
    6. Det är kombinationen Hitta/Eniro, digitala banktjänster och lättlurade personer som gör det möjligt att begå telefonbedrägerier. Eftersom det alltid kommer att finnas lättlurade personer så är nog lösningen att ändra verktygen (digitala banktjänster och söksajter som listar ålder/telefonnummer mm). Att förbjuda sajter att publicera listor med namn, ålder och telefonnummer skulle kunna försvåra telefonbedrägerierna.
      https://noyb.eu/sites/default/files/2024-03/Complaint_MrKoll_Press_Release_Swedish.pdf

      Tom-Hjördis

      Radera
  3. Tyvärr så verkar våra äldre vara väldigt lätta att lura och bedra.Vi svenskar är tyvärr alldeles för naiva och godtrogna vid många olika tillfällen och gör som andra vill att vi skall göra bara för att de säger att de är från banken eller från någon myndighet.Mig kan de inte ringa till då jag har telefonen avstängd tills jag behöver ringa någonstans och sedan så stänger jag av telefonen igen.Det säger sig självt att man inte lämnar i från sig sitt kreditkort eller smycken och annat som de vill att de gamla gör.Tyvärr så är gamla människor lätta offer i det mångkulturella och kriminella Sverige.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särskilt de äldre tror jag har lärt sig från en tid då auktoriteter ofta gick att lita på, och det inte alls var lika vanligt med yrkeskriminella helt utan skam i kroppen.

      Radera
  4. Glöm inte att vi har straffrabatt i Sverige. Tanken är att uppmana folk som redan begått ett brott att begå fler brott när de ändå är igång.

    Till skillnad från andra länder där man istället får strafftillägg om man begår en serie av brott, man får även längre straff om man döms vid ett senare tillfälle för att ha begått samma brott en gång till - syftet är att de skall vara exponentiellt värre att begå fler brott och/eller samma brott flera gånger - men så jobbar man inte i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga starka åsikter i den frågan.

      Radera
  5. Ja, det är vidrigt med politiker från en så kallat borgerlig regering som föreslår åtgärder som massövervakning, och anger brott som skäl. Därefter skiter de fullkomligt i det grundläggande i att tillse att straff utdöms enligt lagens högre skala eller att dräggen utvisas dit de hör hemma.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..om det ens går till domstol. De flesta förundersökningarna tycks ju läggas ner i periodvilan på innebandymatchen.

      Radera
    2. Ja, hård retorik hjälper ingenting.

      Radera
  6. Ett dumpen för åldringsbedragare hade jag kunnat tänka mig finansiera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan för lite om dem, men det känns som att det vore att börja i fel ände. Det är inte uthängningar som krävs och i de kretsar man rör sig som åldringsrånare tror jag inte att man hämmas av att andra vet vad man håller på med.

      Radera
    2. Skam kan var en del av lösningen. Sen kan det bildas fristående organisationen som går mer handgripligt till väga.

      Radera
    3. Skam är aldrig någonsin en lösning på någonting! Aldrig att så fullkomligt vidriga vänstermetoder ska ses som normalt beteende i vårt samhälle. Det är mentalsjukt att stödja dylika metoder, oavsett sammanhang.
      Mvh Investeraren

      Radera
    4. Skam funkar inte för den som inte känner skam. Blir du applåderad för ditt beteende bland dina vänner spelar det ingen roll om människor du inte bryr dig om fördömer beteendet.

      Handgripliga pöbelmobbar som utan att vara part i målet ska skipa rättvisa tror jag alltid är en jättedålig idé.

      Radera
  7. Börjar alltid med att säga
    Försäljare ringer
    - hej är detta ********
    Jag
    Ja, det beror på vem det är som ringer
    😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar säga "Nej, fel nummer". OM jag svarar, men det är inte ofta jag svarar på okända nummer.

      Radera
    2. Jag brukar ignorera frågan och med hård bestäms röst fråga -vem är det som ringer, och be dem uppge både namn och företag.
      När det sedan återigen vill ha bekräftat att de ringt till och pratar med mig så svarar jag såklart inte utan följer upp med
      -vad vill ni (samma hårda röst)
      Vi det här laget börjar de flesta vackla rejält.

      Men jag kansle måste byta strategi nu när de kan spela in och återgenerera min röst med hjälp av AI och på så sätt lura mina anhöriga. (Jag har preppat min mamma att alltid ställa en kontrollfråga om något känns konstigt)

      Radera
    3. Bäst tror jag egentligen är att aldrig svara alternativt lägga på så fort man fattar att det är en säljare.

      Radera
  8. "Men i väntan på att Sverige får politiker och tjänstemän som är intresserade av det kan vi hjälpa våra äldre."

    Tuffe Uffe har kallat till sig bankerna. Och matkedjorna. Och när Tuffe Uffe har läxat upp bankerna och matkedjorna ska han laga integrationen och fixa brottsligheten. Håll dig i stupröret som går till din ny vattentunna för nu blåser förändringens vindar, Sparo!

    "Första tipset är att säga åt dem att be om hjälp. Hade Ingrid kunnat/vågat störa någon i sin närhet hade detta antagligen inte hänt."

    Det är lika enkelt att kolla upp telefonnumret till banken i telefonkatalogen och ringa och kontrollera om det bedragaren sagt stämmer. Problemet är att offren inte gör det. Jag tror mer på att bankerna aktiverar tidsfördröjning för alla som är 65+ om de inte väljer bort funktionen. Dessutom kan bankerna skicka ett SMS med en standardtext som varnar för bedrägerier om kunden har gjort en överföring med tidsfördröjning.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket snack och lite förändring tycker jag är en bra sammanfattning på den här regeringen.

      Gamla människor som inte ens vill ringa sina barn och störa skulle inte komma på tanken att ringa banken.

      Radera
    2. Vilken sten har Tom-Hjördis bott under de senaste 10-15 åren? Det du egentligen skriver är att det är omöjligt att be om hjälp som Sparo föreslår. Om det är ”… lika enkelt att kolla upp telefonnumret till banken i telefonkatalogen… ” att be om hjälp är det omöjligt eftersom telefonkataloger inte längre trycks i Sverige.

      Som 65+ blir jag otroligt trött på att klumpas ihop med min föräldrageneration. För inte tycker väl någon att 0-30åringar eller 30-60åringar är lika? Det är faktiskt så att människor utvecklas under hela livet, undantaget vissa som fastnar i tonårens tro på att hen själv vet allt/vet bäst/kan allt/är odödlig.
      /Annette

      Radera
    3. Det finns även 80-åringar som är betydligt mer IT-vana än genomsnittet, men hopklumpade blir vi lite till mans. Och kvinns :-)

      Radera
    4. Jag råkade posta den här kommentaren på fel plats i kommentarsfältet. Postar den på rätt plats här också.

      @Annette

      "att be om hjälp är det omöjligt eftersom telefonkataloger inte längre trycks i Sverige."

      Jag utgår från att de har tillgång till en datorenhet och internet eftersom de har BankID. Således har de tillgång till telefonkatalogen på nätet. De kan även ringa nummerupplysningen på 118 118 och fråga efter telefonnumret till banken.

      "Som 65+ blir jag otroligt trött på att klumpas ihop med min föräldrageneration."

      Någonstans måste man dra gränsen. Säg 75+ då om du blir mindre trött av det. Det finns ingen exakt gräns för målgruppen för telefonbedrägerier. Relativt nyanlända invandrare i medelåldern med dåliga svenska är tydligen en ny målgrupp för telefonbedragarna. Den gruppen får man inte med oavsett 65+ eller 75+. Samma sak med personer som har nedsatt begåvning.

      Tom-Hjördis

      Radera
  9. Tom-Hjördis@
    Det finns ingen anledning att dra gränser vid vissa åldrar. Banker ska behandla alla sina kunder lika och se till att alla kunders pengar är i säkert förvar. Sen ska vi inte glömma att de bedrägerier vi får läsa om är en bråkdel och det ger fler klick om det gäller Tom 76 år än Hjördis 39 år. En annan viktig faktor som gör att de unga inte är en lika intressant målgrupp är att de sällan har lika mycket på bankkontot.
    Att det är för lätt att hitta personlig information på nätet är knappast äldres eller mindre begåvades fel så det är orimligt att de ska få bära hundhuvudet här istället för politiker och banker.
    I artikeln står inget om bank-ID så det du förutsätter om tillgång till dator/Internet verkar taget ur luften.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Annette

      "Det finns ingen anledning att dra gränser vid vissa åldrar. Banker ska behandla alla sina kunder lika och se till att alla kunders pengar är i säkert förvar."

      Banken behandlar alla kunder lika genom att behandla dem lika hur konstigt det än låter. Det beror på att olika kunder har olika förutsättningar och ska samma banksäkerhet gälla alla kunder så behöver banken anpassa rutinerna utifrån kunden. Och eftersom det är omöjligt för banken att känna till varje enskild kunds förmåga att genomskåda bedrägerier så kan banken dela in kunderna i grupper, t ex bankkunder som är 75+.

      Vi ska inte heller överdriva min föreslagna särbehandling av kunder. Skillnaden består bara i att hos kunder 65+ (eller 75+ så du inte blir trött) automatiskt får funktionen beloppsgränser och tidsfördröjning aktiverad från start. Alla andra kunder måste ringa till banken eller på egen hand i appen/webben aktivera/inaktivera funktionen. Men det är klart, i dagens Sverige känner sig säkert någon person 65+ kränkt (trött?) om funktionerna är aktiverade från start eftersom det får personen att känna sig gammal. Kanske finns det till och med någon lag som förbjuder banken att göra skillnad från start.

      "Att det är för lätt att hitta personlig information på nätet är knappast äldres eller mindre begåvades fel så det är orimligt att de ska få bära hundhuvudet här istället för politiker och banker."

      Att det skulle vara de äldres eller mindre begåvades fel verkar taget ur luften. Jag skrev ju att jag vill se högre banksäkerhet (t ex tidsöverföring) och förbud mot att publicera listor med ålder och telefonnummer på nätet. Det är inte att anklaga kunderna. Det är att ställa större krav på bankerna och söktjänsterna.

      "I artikeln står inget om bank-ID så det du förutsätter om tillgång till dator/Internet verkar taget ur luften."

      Korrekt. Men hon hade kunnat ringa 118 188 och be om telefonnumret till banken. Om hon hade BankID eller inte är en detalj i diskussionen. Min poäng är att det är inte svårare att ringa sin bank och fråga om det bedragaren säger stämmer än det är att fråga en bekant. Om man sedan tar reda på numret till banken genom att söka på banken på Google, titta i en telefonkatalog (omöjligt om de inte finns längre) eller genom att ringa nummerupplysningen är inte relevant. Problemet är att många inte ringer banken och kontrollerar bedragarens uppgifter. Av samma anledning frågar de inte en bekant. Därför bör man ändra de digitala tjänsterna sätt att fungera istället för att försöka ändra kundernas sätt att bete sig i kontakten med bedragaren. Att man ändrar de digitala tjänsterna hindrar förstås inte att bankerna även varnar kunderna för bedrägerier.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. *Banken behandlar alla kunder lika genom att behandla dem OLIKA hur konstigt det än låter.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. En sista kommentar till Tom-Hjördis
      Det du glömmer är att det inte blir frågan om t ex beloppsgräns ”från start” utan isf att det blir ändrade villkor fr o m en viss ålder. Jag tycker att sådana säkerhetsåtgärder ska vara aktiverade för alla.
      Du blandar ihop saker. Det är rättvist (men aldrig lika) att behandla t ex barn olika om de har olika behov men för mig känns tanken på att kunder till företag ska behandlas olika på lösa grunder löjeväckande.
      /Annette

      Radera
    4. "Det du glömmer är att det inte blir frågan om t ex beloppsgräns ”från start” utan isf att det blir ändrade villkor fr o m en viss ålder."

      Det har du rätt i. Det är ju ännu bättre. Då kan banken skicka ett meddelande till kunden och informera att "Grattis på 65-årsdagen! Vi har aktiverat tidsfördröjning och beloppsgräns eftersom du tillhör en grupp som är särskilt utsatt för telefonbedrägerier. Du kan inaktivera funktionerna genom att skicka ett SMS med texten TRÖTT till nummer XXX eller genom internetbanken. Om du inte vet hur man skickar ett SMS eller hur man använder internetbanken så är det ett bevis på dina dåliga IT-kunskaper och att funktionerna måste vara aktiva.".

      "Jag tycker att sådana säkerhetsåtgärder ska vara aktiverade för alla."

      Jag förstår det och det är här du missar en viktig sak. Man har inte ersatt pengar med ett digitalt betalningssystem (betalkort och e-handel) för skojs skull. Det är ett sätt att effektivisera transaktioner på samma sätt som att pengar är ett sätt att effektivisera byteshandel. Om beloppsgräns och tidsfördröjning är aktiverat för alla så riskerar det att påverka konsumtionen negativt och vi riskerar att gå in i en lågkonjunktur. Du kan jämföra med när bolåneräntorna steg och Svensson svarade med att dra ner på konsumtionen.

      "men för mig känns tanken på att kunder till företag ska behandlas olika på lösa grunder löjeväckande."

      Lösa grunder? En av fem personer över 65 år utsätts årligen av telefonbedrägerier. Polisen har gått ut med att äldre är en särskilt utsatt grupp för telefonbedrägerier. Jag förstår inte varför det skulle vara rättvist att behandla barn som har olika behov olika men fel att behandla 65+ olika av rättviseskäl. För övrigt särbehandlar samhället redan 65+ eftersom de är undantagna arbetsplikten för sin försörjning. Det är ingen naturlag att få leva på pension för att man fyller 65. Det är en positiv särbehandling på grund av ålder. Och kom inte och säg att det beror på att de har arbetat ihop till sin pension för då skulle personer som aldrig har arbetat aldrig få gå i pension.

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Jag ser själv gärna diverse försiktighetsåtgärder på mina konton, där jag är tvungen att släppa en spärr i internetbanken innan jag ska använda ett kort eller är tvungen att bekräfta köp via en sms-kod. Inte för att jag känner mig senil utan för att det kan krångla för tjuvar.

      Och i samband med att man får bank-ID tycker jag gott att man kan få läsa en manual på en A4-sida och sedan göra ett kunskapstest att man fått med sig att man inte ska lämna ut koder eller agera utifrån ett telefonsamtal. Det verkar ju behövas för både unga och gamla.

      Radera
    6. "Jag ser själv gärna diverse försiktighetsåtgärder på mina konton, där jag är tvungen att släppa en spärr i internetbanken innan jag ska använda ett kort eller är tvungen att bekräfta köp via en sms-kod."

      Problemet är att det riskerar att påverka samhällsekonomin negativt om alla kunder har extra säkerhetsfunktioner. Snabba och effektiva betalningssystem är viktiga för samhällsekonomin. Digitala transaktioner är byteshandel på steroider.
      Det är därför jag föreslår en kompromiss. Automatiskt högre säkerhet för utsatta grupper (t ex tidsfördröjning och beloppsgränser) och samma säkerhet som idag för "alla andra". Personer i gruppen "alla andra" ska själva kunna aktivera de extra säkerhetsfunktionerna men de aktiveras inte automatiskt åt kunden.

      "och sedan göra ett kunskapstest att man fått med sig att man inte ska lämna ut koder eller agera utifrån ett telefonsamtal."

      Jag tycker att det är en bra idé och det borde inte vara svårt eller kostsamt att implementera den. Första gången man använder sin internetbank eller bankapp får man svara på några frågor i ett digitalt formulär. Om man får för låga poäng aktiveras de extra säkerhetsfunktionerna och man måste manuellt inaktivera dem. Förslagsvis får man göra om testet vart tredje år. Detta eftersom bedragarna ändrar sina metoder och eftersom människor kan ha drabbats av kognitiva svårigheter på grund av sjukdom eller ålderdom.

      Min poäng är att lösningen på problemet med telefonbedrägerier är att göra det svårare att begå brottet genom att ändra de digitala betaltjänsterna och webbplatser som publicerar namn, ålder och telefonnummer. Att lära alla godtrogna personer i samhället att genomskåda telefonbedragare är ett gigantiskt utbildningsprojekt.

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. Dessutom spelar brottslingarna en central roll i brottsligheten. Det är antagligen ganska få personer som ligger bakom majoriteten av telefonbedrägerierna. Den genomsnittlige personen i samhället sysslar inte med telefonbedrägerier på sin fritid. Låser man in de som organiserar telefonbedrägerierna så kommer troligtvis brottsligheten att minska kraftigt. Lyckas man därtill beslagta brottsvinsterna så försvinner hela meningen med att göra telefonbedrägerier. I dagsläget står inte risken att åka fast och strafflängden i proportion till brottsvinsterna. Det här givetvis en fullständigt ohållbar situation. Att ändra brottsverktygen (digitala banktjänster och webbplatser som publicerar namn, ålder och telefonnummer) är givetvis bara en form av symtombehandling.

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Jag vet inte. Säkerhetsåtgärder skulle också kunna göra att fler vågar handla på nätet t ex. Och är det frivilligt kan ju de som exempelvis tycker att det är jättejobbigt att slå in en fyrsiffrig pinkod välja att slippa.

      Och det där med kunskapstest drabbas jag av hela tiden hos nätmäklarna. Det är ett gigantiskt utbildningsprojekt, men om man börjar är man en bit på vägen. Börjar man inte är man inte det.

      Tillfället gör tjuven. Försvårar man för brottsligheten kommer färre att ägna sig åt det, men givetvis måste man försöka beivra brott också.

      Radera
  10. https://bra.se/statistik/statistik-om-brottstyper/bedragerier-och-ekobrott.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad du vill påvisa med länken. Att det inte är specifikt äldre som drabbas? Å andra sidan säger den statistiken ingenting om huruvida de lyckas bättre eller sämre med de äldre.

      Radera