För ganska precis ett år sedan köpte jag en Volvo 145. Bilar som är 50 år gamla har en historia, oftast med många ägare med egna idéer. Någon har låtit bli att skruva med bilen, någon annan borde ha låtit bli. Den ena tycker att det är viktigt att elkablarna har rätt färg så att de går att följa medan någon annan struntar i framtiden och inte drar sig för att svetsa fast delar när de saknar rätt skruv och som då blir ett helvete att få bort nästa gång.
Den förra ägaren hade inte ägt
bilen så länge och sa sig inte veta någonting om den. Jag vet inte om jag helt trodde på honom, men man kan inte tvinga folk att prata.
Min enda invändning mot bilen var att den kändis lite som en
racerbil. Själv puttrar jag helst runt på låga varvtal och denna gick bäst med plattan i mattan.
Det satt en Weber 45-förgasare på
motorn, vilket tyder på att någon tidigare ägare haft bråttom. Det
betyder inte att bilen måste vara törstig om man kör lugnt,
men det var den. Trots försiktigt gasande tydde första bensinmätningen på att den drog
två liter milen och då var det inget svårt beslut att byta
förgasare. Jag var säker på att kunna sälja den gamla dyrt
till någon annan som gillar att köra fort, och det gjorde jag.
Jag satte dit en Weber 32/36. Med den
drog bilen 1,3 liter. Bättre, men långtifrån bra. Jag satte istället dit en
originalförgasare av märket Stromberg (jag inser att de här namnen
är ointressanta för många läsare och spelar heller ingen roll, men utelämnar jag dem kommer
någon förståsigpåare att fråga). Nu borde jag ha kommit ner på
litern, men den var kvar på 1,3. Dessutom hade bilen en tendens att
rycka, som att den fick fel mängd bränsle. En kille som kan
betydligt mer än jag (det kräver inte mycket) drog
och ryckte i förgasaren och konstaterade att den glappade i
spjällaxeln, vilket kan ge tjuvlyft som kanske kunde förklara
ryckningarna. Svårt/dyrt att fixa.
Nu började jag bli irriterad. Jag
köpte den här bilen för att jag var less på att meka, men här
stod jag nu med den tredje förgasaren och ingen gick som den skulle.
Men skam den som ger sig, jag hittade en Solex-förgasare från 1969
som jag köpte larvigt billigt och som ingen kan ha mekat sönder. Hur kan jag veta det? För att den
aldrig varit monterad, den hade legat i originalkartongen och väntat
på mig sedan innan jag föddes!
Dock bjuder 55 år gamla förgasare
också på utmaningar. Gummidetaljer kan ha torkat och behöva bytas ut. Det här är långt över min kunskapshorisont, men
jag fick tips om en kille i Oslo som både kunde kolla funktionen och
justera den för att gå snålt. Jodå, ”skicka hit den bara” sa
han och det gjorde jag när jag fått klart för mig att det inte
skulle bli så farligt dyrt. Han tog till slut en tusenlapp för jobb
och delar. Frakten fram och tillbaka kostade ytterligare några hundra
och sedan var det bara att skruva dit underverket och hoppas.
Äntligen! Den första mätningen av
bensinförbrukningen visar 0,83 liter per mil. Lustigt nog på
centilitern samma siffra som 245:an jag hade dessförinnan. Jag
sparar alltså nästan en halvliter milen jämfört med de tidigare
förgasarna. Med ett bensinpris på runt tjugolappen är renoveringen
betald på nolltid och nu håller jag tummarna för att slippa öppna
motorhuven för andra skäl än att fylla spolarvätska under lång
tid framöver.
Undrar varför du nedvärderar dig själv när det gäller bilmekande. Byter man vinterdäck själv gör man mer än 90% av befolkningen. Och att byta förgasare är nog i 99 percentilen.
SvaraRaderaJag tycker inte att jag nedvärderar mig. Jag bara konstaterar att jag kan väldigt lite när det kommer till bilar. Att byta ut en del, som en fälg med däck eller en förgasare, klarar jag ofta, men det betyder inte att jag är kunnig.
RaderaLite som att jag antagligen också tränar mer än 90 procent av befolkningen, men det betyder inte att jag är bra på det eller i närheten av vältränad.
Jag håller med. Att dessutom inte tappa sugen efter de två första bytena är ju helt otroligt.
RaderaJag tappade sugen flera gånger, men jag tog upp den igen. Vad ska man annars göra, sälja bilen och köpa en ny brukar inte heller bli problemfritt.
RaderaHade kämpat på som du, bra jobbat och 0.83l/mil är bra för en trotjänare. Gissade att du skulle nåt dit med strombergaren. Mina b18/b20 med stromberg brukade ligga just kring 0.8l/mil.
SvaraRaderaJag är positivt överraskad. Hade varit nöjd med allt under litern.
RaderaKan du bara hålla rosten borta så kan du ha den arbetshästen länge.
SvaraRaderaJag hoppas på det, både det ena och det andra.
RaderaBra grejer det där du kör. Otroligt att den fortfarande går. Hade det vart en mer nyproducerad bil du haft så hade tillverkaren antagligen tillsett att den inte går mer än säg max 20k mil? Och motiverat det med miljöskäl eller något annat lika imbecillt?
SvaraRaderaMvh Investeraren
Det är ju problemet mycket nytt, inte bara bilar, att system slutar att uppdateras och det till slut blir omöjligt att använda grejerna. Eller att det blir oförsvarligt dyrt eftersom man inte längre kan byta ut en liten detalj utan blir tvungen att köpa en större enhet. Och DÅ snackas det aldrig om miljöpåverkan.
RaderaSå du tror inte på alla de som byter till ny hyrd elbil, som byts mot ny vart 3e år, för att det är bra för klimatet?
RaderaDet finns säkert olika bevekelsegrunder, men på de jag pratat med som gör så har jag kunnat ana att de tycker att det är kul att sätta sig i en ny bil med ny teknik. Sedan kan de bygga upp argument bäst de vill, men det har lyst igenom att det inte är miljöaspekten som avgjort.
RaderaBlev litet sugen, och kollade Blocket. Den billigaste, som inte såg ut att vara ägd av doktor Frankensteins assistent, ligger på 54 000 kronor. Nix. Blir väl en V70 så småningom för 40, 50 tuss. Där ligger utmaningen i att fatta vad alla larviga modellbeteckningar betyder.
SvaraRaderaDe börjar bli dyra, men jag köpte min för 43000 och då var det ändå i Norge. Med lite tålamod tror jag att man kan hitta en okej 145:a i Sverige för 25-30 tusen.
RaderaGamla Volvos har fått någon sorts kultpremie eller vad man ska kalla det. Tror det är bättre att satsa på t.ex Toyota Corolla 80-tal. Då räcker 10k och den är antagligen lika lättskruvad och driftsäker som volvon.
RaderaJag har kollat gamla Corollor i Norge och här är de ganska dyra. Sent 80-tal till tidigt 90-tal (i alla fall äldre än 30 år eftersom det blir mycket billigare för mig) har kunnat kosta 30-50 och ändå varit rätt dåliga.
RaderaVitsen med att ha gott om pengar är att man slipper meka med gamla bilar.Jag hatar att meka med bilar trots att jag har kört lastbil och även varit egen åkare i ca 21 år.Det finns mekaniker som sköter mekandet och servicen av bilar och lastbilar och har man inte råd att låta proffsen göra arbetet på bilen eller lastbilen så skall man inte äga en bil eller vara åkare.Jag älskade att byta bil varje eller varannat år under många år trots att jag bara körde 1000-1500 mil/år.Vansinnigt enligt de flesta men pengar är till för att användas inte bara läggas på hög enligt min syn på detta med att spara och spendera sina pengar.Tur att vi alla är olika och gör våra egna val här i livet.Nu har jag inte haft bil på 6 år sedan jag valde att pensionera mig 2018 när jag var 52 år och gjorde mig av med sista bilen då jag numera kan promenera till det mesta som jag behöver ha i min vardag.För mig var nya fina bilar ett nöje som jag gärna betalde för trots att jag körde långtradare på min arbetstid så älskade jag att köra en ny dyr bil på min fritid.Mvh Peter Jansson
SvaraRaderaDär skiljer vi oss åt. På dig låter det nästan som att fördelen med pengar är att man kan leja bort allt för att själv ligga på soffan och invänta döden ;-). Att byta bil stup i kvarten är inte vad jag anser vara ett bekvämt liv, men precis som du säger är det tur att människor är olika.
RaderaImponerande att du kom ner i såpass bra siffror! Alltid kul med bilinläggen här på bloggen. Och som ovan skrev trycket du misskreditera dig sjäv lite (ang kunskapsnivån)
SvaraRaderaDet enda jag gjort i detta fall är köpt, sålt och skruvat fast förgasare, samt luskat upp en förgasarexpert. Men siffrorna är jag nöjd med och lite delaktig är jag ju.
RaderaJag fattar ingenting av det du skriver, förgasare och annat, men det kan möjligen bero pa att jag aldrig ägt en bil. När jag var ung hade jag inte rad och senare i livet har jag alltid bott centralt och kunnat använda mig av kommunala färdmedel. Jag kan nog skilja pa en Volvo och en Saab, iaf de äldre modellerna, och jag blev glad häromdagen när jag sag en guldfärgad gammal Volvo i närheten av där jag bor, fast jag tror det var en nyare modell än den du har.
SvaraRaderaJag brukar skilja pa bilar genom färgen, det är en svart bil eller en bla, eller som du har, en turkos. Det är sa mycket jag kan om bilar. Jag far trösta mig med att jag har andra kvaliteter :).
/Annika
Jag kan nog inte (längre) skilja på en Volvo och en Saab. Egentligen på alla bilar från 90-talet och framåt är jag som du. "Det var en blå." Eller ännu sämre eftersom jag är färgblind också :-)
RaderaJaha, nu maste jag se om filmen 'En man som heter Ove'. Alsk pa den. Pa tal om Volvo och Saab.
Radera/Annika
Jag tror bara att jag läst boken. Brukar bli så besviken över filmatiserade böcker. Värst hittills kan vara Hundraåringen som försvann. Där är jag glad att jag läste boken först så att jag i alla fall fick ut något av det.
RaderaJag har inte läst boken, men är väldigt förtjust i filmen. Dessutom har en katt en roll ocksa, vilket alltid är ett plus.
Radera/Annika
Ska katter vara rollfigurer tror jag att Gösta Knutsson måste vara inblandad för att det ska bli helt bra ;-)
RaderaLite sent för det, men Pelle svanslös och Maja gräddnos, ah vad jag tyckte de böckerna var bra. Jag var nog 15 ar när jag drog med min lillebror pa en film om Aristocats, tveksamt om han uppskattade den lika mycket som jag.
Radera/Annika
Jag hade nog avstått den (med reservation för att jag kan ha gått miste om en stor kulturell upplevelse).
RaderaMed denna pärla kan du åka billigt 😁 och 100 mil! Inte illa pinkat.
SvaraRaderaBorde väl fungera bra även inom miljözon i Sthlm innerstad och få positiva hejarop från miljöparasiterna förlåt miljöpartisterna…
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/volvo_142/1401099367
Jag måste erkänna att jag är lite sugen på gengas, men Stockholms innerstad undviker jag oavsett fordon.
Radera