onsdag 10 juli 2024

Ännu ett sätt att jävlas med dig

Enligt ett nytt lagförslag från regeringen ska polisen kunna beslagta ”pengar, klockor och bilar från personer som inte har inkomster som står i proportion till egendomen”. Detta kommer att hyllas eftersom man påstår sig göra det för att bekämpa organiserad brottslighet.

Men det är med all sannolikhet bara ett svepskäl för att rättfärdiga att makt flyttas från människor till myndigheter. Exemplen är många. Sverige håller just nu på att avveckla föreningsfriheten och låtsas som att de enda som kommer att drabbas är nazister och möjligen islamister. Jo, tjena!

Parallellt med detta bankar EU snart igenom ”chat control 2.0”, övervakning av alla människors krypterade meddelanden på nätet. Även där skyller man på brottslingar, i det fallet pedofiler. Detta trots att tekniken för att särskilja barnporr från semesterbilder inte ens finns än. Det kommer ändå lindra kritiken, för inte vill man stå sida vid sida med pedofiler. På samma sätt vill vi se gängkriminella bli av med bilar och klockor de köpt för svarta pengar. Men tänk ett steg till.

Trots att det mest kriminella jag gjort är att gå mot röd gubbe har jag definitivt inte ”inkomster som står i proportion till egendomarna”. Jag äger ett obelånat hus och är helt säker på att en myndighetsekonom vid en snabbtitt på mina historiska inkomster skulle hävda att det inte är möjligt att på laglig väg ha det jag har. Men det är det.

Nu är jag inte särskilt bekymrad för att min snålhet ska resultera i att polisens piketstyrka ska hämta in mig, men jag är livrädd för att alla dessa försämringar av den personliga integriteten ska drabba hederligt folk mycket mer än yrkeskriminella. Jag vill också att brottslingar buras in, men att steg för steg förvandla hela västvärlden till ett samhälle beskrivet i George Orwells 1984 är inte rätt väg.

88 kommentarer:

  1. Det är helt enkelt en omvänd bevisbörda, vilket jag avskyr i en så kallad rättsstat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en del. Så sent som idag läste jag om en misstänkt våldtäkt av en hemtjänstanställd mot en brukare. Mannen hade varit anställd i flera år och fått massor av klagomål om att vara närgången mot patienterna, men inte tusan blev han av med jobbet för det.

      Radera
    2. Där kan jag hålla med dig. Om det tex är väldigt mycket klagomål på en person, så tycker jag att det är en självklarhet att vederbörande bör avskedas. Med det sagt så tycker jag inte att det är samma sak som att bevisa i en rättegång att men inte har begått ett brått ,det tycker jag ligger på åklagarens sida.om polis

      Radera
    3. Jag tänkte skriva. Om polis och åklagare kan lägga fram tillräckliga bevis att en persons tillgångar kommer från kriminalitet så har jag inga problem med det,men om en person ska bevisa att han/hon är oskyldig för något vederbörande är anklagad för, så tycker jag man är ute på ett farligt spår.

      Radera
    4. Jag får rätta mig själv. Det var inte en misstänkt våldtäkt, i det här fallet är personen dömd i två instanser:
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/anstalld-i-luleas-hemtjanst-valdtog-aldre-kvinna-trots-ar-av-varningssignaler

      Visst, det är inte arbetsgivaren som ska döma, men om en nyanställd som jobbar med gamla och försvarslösa personer redan från start får massor av klagomål om att han är för närgången och i flera fall haft kärleksrelationer med brukarna (han är nu i 25-årsåldern, brukarna gissningsvis oftast 70+) kan de rimligtvis inte blunda och fortsätta att skicka ut honom ensam till gamla tanter. Men jo, det kunde de. En chef intervjuas så hon har uppenbarligen inte fått fängelse för medhjälp.

      Radera
    5. Absolut, misstankar om att pengar inte är ärligt intjänade borde aldrig räcka för att begränsa en människas liv ett enda dugg. Det måste rättsstaten klara.

      Radera
  2. Stasiövervakningen tycker jag känns värst ändå.Läste någonstans att politiker skulle av sekretesskäl undantas från Chat 2.0 övervakningen. Vet inte om det stämmer, men det låter inte alls omöjligt att de ordnar egna regler för sig själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Övervakningen i kombination med nyttiga idioter med argument av typen "Jag har ingenting att dölja" är riktigt skrämmande.

      Det skulle inte förvåna mig ett ögonblick om politiker har ett undantag. I praktiken har de nästan alltid gräddfil, men numera brukar det inte ens döljas.

      Radera
    2. Beroende på hur chat control faktiskt implementeras (vilket är väldigt oklart) så kommer det inte gå att göra politiker (eller andra) Till undantag och inte övervaka dem.

      Företagshemligheter och källskydd för journalister är borta från EU även i nya förslaget. Skulle vara kul om alla techjättar drar sig ur eu pga detta.

      Radera
    3. I så fall får sig självgodheten en törn. Det hade för övrigt varit kul (och klokt) om Tesla lämnat Sverige efter att facket bråkade med dem.

      Radera
  3. Vad har du för förslag till hur man skall komma tillrätta med gängkriminaliteten som håller på att föröda Sverige nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga förslag. Undrar om det inte gått för långt för att göra något åt. Hade man satt hårt mot hårt på ett tidigt stadium kanske det hade gått att häva, men när politiker av alla färger så tydligt visar att de inte vill ha förändringar är det knappast möjligt.

      Radera
    2. Skall man ge upp då?

      Radera
    3. Ska och ska... Jag flyttade för det kändes bäst för mig, andra får göra det som passar dem. Jag respekterar allas val förutom (och det är tyvärr ganska vanligt) de som skriker om att jag borde "ha stannat kvar och kämpa" när deras eget "kämpande" består i anonyma kommentarer i sociala medier.

      Radera
    4. Underförstått alla hederliga svenskar skall flytta? Men kanske inte till Norge dit den svenska kriminaliteten har spridit sig. Jag tror inte att du har förstått vidden av det som sker.

      Radera
    5. "Underförstått alla hederliga svenskar skall flytta?"

      Vad fick du det ifrån?!

      Och jodå, jag förstår att den övriga världen inte heller är problemfri. Jag svarade bara på din fråga.

      Radera
    6. Många ser upp till dig som en intelligent och analytisk person som gör mycket rätt. Därför. Förlåt om jag sårade dig.

      Radera
    7. Nej, du sårade inte, men jag förstår inte vad du menar. Jag har absolut inte sagt att alla hederliga svenskar (eller ens någon enda) bör flytta, så när du efter min kommentar skriver "Underförstått" och just detta känner jag att du lägger ord i min mun på ett ohederligt, eller i bästa fall ovarsamt, sätt.

      Radera
    8. Spontant tänker jag att domstolarna, istället för att leta förmildrande omständigheter för att ge så låga straff som bara går, borde leta efter förvärrande omständigheter och döma i hårdare änden av skalan. Sen borde nog straffen höjas för de grövsta brotten. Inte för att det nödvändigtvis avskräcker yrkesförbrytare, men det blir inga brott så länge de sitter inne. Och kanske nyrekryteringen av unga blir lite besvärligare?
      Vet inte heller om det går att vända trenden. Men det kommer definitivt inte ske så länge makthavarna inte bryr sig. Det är väl lugnt på Djursholm fortfarande? Iallafall med egen vakt från Säpo.

      Radera
    9. Ja, det hjälper inte att höja maxstraffen om praxis är att döma till minimistraff.

      Ute i "Djucket" rullar livet på i ett behagligt tempo :-)

      Radera
    10. Att du väljer att flytta för att slippa mycket som har gått snett i Sverige bl.a. rättsväsendet kan jag förstå. Men att hacka på dom som försöker rätta till det har jag mindre förståelse för.

      Radera
    11. Vem är det som försöker rätta till det, menar du?

      Radera
    12. "Enligt ett nytt lagförslag från regeringen" som du skrev från början.

      Radera
    13. Jag gissar på regeringen och Sd.

      Radera
    14. Okej, då är jag med. Och ja, då är vi väldigt oeniga i den frågan.

      Radera
  4. Tyvärr så kommer det svenska samhället att bli allt mer likt George Orwells 1984 oavsett vad vi tycker om det i det mångkulturella och kriminella Sverige.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar så. Att politiker och andra makthavare vill bestämma så mycket som möjligt tror jag är en naturlag, och om merparten inte bryr sig eller till och med hyllar när de tar mer och mer makt och skaffar sig mer och mer insyn och detaljplanering över vanliga människors liv kommer det att fortsätta mot 1984.

      Radera
    2. Jag tycker att vi redan är där (1984). Enda skillnaden är väl att det (idag) inte är staten som har all makt utan mycket av den ligger hos techbolag och banker. Vet inte vilket som är värst men det finns fler som tänkt på detta:
      https://www.forskning.se/2023/01/23/myndigheter-tappar-kontroll-over-kanslig-data/

      Det kanske blir att använda mobilen enbart till att ringa med igen som vi gjorde från början. Själv undviker jag bl a molntjänster, det borde fler göra.
      /Annette

      Radera
    3. Det är också ett problem. Jag kommer ständigt tillbaka till att i Sverige är det sju privatägda banker som bestämmer vem som ska få ha bank-ID, något som blir allt svårare att leva utan.

      Jag gör som du med molntjänster. Jag säkerhetskopierar till en extern hårddisk som jag har koll på, inte ett amerikanskt börsbolag som kan välja att sälja uppgifterna vidare.

      Radera
  5. Det enklaste är väl ändå att faktiskt ge rejäla straff, låt de kriminella sitta inne så behövs inte detta lagförslaget.
    Det är riktigt skrämmande hur vi går mot ett mer och mer totalitära och övervakat samhälle. Är det ingen som ser ironin över gamla öststaterna, samma sak men mycket värre är nu påväg att ske här.
    På tal om övervakan: jag skulle beställa aloe vera frön (ja inspirerad av Sparos inlägg om hans plantor).
    Hittade fröerna i tysk butik, med deras kortbetalning funkade sådär så bille göra en överföring på hela 9 euro. För att få göra detta var jag tvungen att ringa min bank för att aktivera utlandsbetalning. Och för att de skulle godkänna detta fick jag svara på 20talet frågor om min ekonomi nu och historiskt, samt berätta vad jag skulle köpa och var. Vad i helvete är vi påväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast är det just personer som växt upp i öststater och som nu bor i väst som reser sig upp och säger stopp. De känner väl igen tecknen och vet vart det slutar.

      Otroligt! Jag kommer ihåg (tror att jag bloggade om det) en kille som ville höja gränsen för hur mycket han kunde swisha, alltså överföra egna pengar från sitt konto. Så han gick till banken och förklarade varför, han tänkte köpa en bil och ville kunna betala den på plats. Banktjänstemannen bad då att få länken till bilannonsen, försvann bort och kom tillbaka efter en stund och sa att banken nu kollat på bilannonsen och bedömt att priset är rimligt, så då tillät mannen att få möjlighet att använda sina egna pengar.

      Men ska det inte gå att få tag i en aloe vera praktiskt taget gratis? Plantorna växer hela tiden, så det är enkelt att ta en stickling i samband med omplantering. Jag hade kollat med vänner och bekanta, på jobbet osv, om ingen har en aloe vera som går att dela.

      Radera
    2. Det är ju bra exempel på att banker givits makt av myndigheter. Alltså att myndigheter stiftat lagar men det är i det här fallet bankerna som har tillgång till information som inte ens samma myndigheter kommer åt.
      /Annette

      Radera
    3. Och så kan myndigheter och politiker skylla ifrån sig. "Vi kan inget göra för de är ju privata bolag..."

      Radera
    4. Staten och kapitalet…

      Radera
    5. Vidrigt att banken agerade överförmyndare på det sättet. Hoppas det var ett undantag, men jag tvivlar....

      Ja personer med östanknytning har nog en liten annan nykter syn på det här med övervakning. Hoppas folk börjar lyssna.

      Vet några som har aloe vera plantor, men ingen har koll på om det är äkta aloe vera så man kan använda det till huden. Så vågar inte chansa. Butiken i Tyskland var den enda som uttryckligen skrev att det var äkta aloe vara inklusive rätt latinska namn.

      Radera
    6. Sida vid sida... Med skillnaden att den ena handen inte längre vill veta vad den andra handen gör.

      Det som är undantag idag är regel imorgon. Jag minns hur jag reagerade första gången en bankman frågade varifrån mina egna pengar kom när jag skulle göra en insättning. När jag började växla pengar i stor skala efter att ha flyttat från Sverige till Norge blev jag snarast förvånad att de inte frågade tidigare.

      Jag visste inte att det fanns falska aloe vera. Men det är väl bara att bryta av ett blad och testa på ett sår eller myggbett?

      Radera
  6. Visst är det en skrämmande utveckling. Ibland kan jag tänka att det borde räcka att kolla upp sociala medier, folk skriver ju och postar bilder pa vad som helst om sina privata liv, även de kriminella som skryter. Fast det klart, de i toppen har lite hjärna, sa jag kan pa ett sätt första politikerna som viker ner sig för opinionen som skriker "sätt dit de jävlarna, spärra in dem och släng bort nyckeln". Som om det skulle hjälpa. Och det försvarar inte ett nytt övervakningssamhälle.

    Jag tror att nedmonteringen av det sociala skyddsnätet, skolan som fallerar att ta hand om barnen, äldrevarden som bara blir sämre och sämre, skillnaden mellan rika och fattiga ökar och inte har sociala medier gjort att det blivit bättre, är en anledning. Alla verkar jämföra sig med andra, folk grater ut i pressen, ingen tar längre reda pa fakta innan de uttalar sig and on and on and on.

    Men visst, tillsätt en utredning till som ignoreras, sa blir nog allting bra igen.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ingen vits att kunna övervaka folks mobiltrafik om de ändå filmar sina brott och lägger ut på den egna Tiktokprofilen.

      Politikerna vill dels övervaka folket, dels kunna visa att de agerar mot de kriminella. Så då slår de två flugor i en smäll, även om de kriminella inte påverkas ett dugg.

      Jag håller med om allt du rabblar upp med undantag för ökade klyftor, som jag inte tror är en faktor i den ökande kriminaliteten.

      Radera
    2. Men kontrollen över sociala medier är det inte myndigheter/polis/tull som har makten över. För mig är det lika illa att några stora techbolag ska samla in data som att myndigheter gör det. Därför använder jag inte sociala medier.
      /Annette

      Radera
    3. Det är illa på olika sätt. Techjättar borde inte kunna och få göra det, men myndigheterna ska vi ju kunna lita på. De ska jobba åt oss, inte tvärtom.

      Radera
    4. Jag förstar tech-bolagen som vill samla information, och bade du och jag Annette kommenterar ju här sa pa nagot sätt använder vi ocksa sociala medier. Men mig hittar du inte pa nagot annat forum som facebook, instagram, snapchat eller allt vad de heter. Det är bara det att alla som använder internet blir registrerade pa ett eller annat sätt.
      /Annika

      Radera
    5. Javisst Google m fl registrerar ju vad vi gör de med men jag tycker ändå de du nämner är värst. Därför hittar ingen mig där heller.
      /Annette

      Radera
  7. Kan tipsa om sidan chatcontrol.se där man samlat en massa bra information om det förslaget.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den jag länkar till uppe i texten.

      Radera
    2. Förlåt Sparo, det var ju din länk som gjorde att jag hittade den sidan som jag gillar.
      /Annette

      Radera
    3. Be inte om ursäkt. Jag har inget med sidan att göra och många har säkert tipsat om den innan jag gjorde det.

      Radera
  8. Både åtstramningarna kring föreningar samt koll på högvis av rikedomar hos nolltaxerare är av nödvändighet och sprungna ur beslut politiker tagit och folket röstat för i årtionden samtidigt som vi som varnat för följderna blivit social paria som presumtiva rasister.

    Så. Tycker inte förslagen är ”bra”. Men tycker det är bra att de slutligen kommer, många år för sent, och det är av nödvändighet. Tyvärr.

    Att det kan bli kollateral skada för gemene man är trist, men hanteras förhoppningsvis med väl utformade lagar och pragmatism i alla led hos de som har att tillämpa lagarna.

    Chatcontrol är 100% total idioti och förödande för europa, både vad gäller den personliga integriteten och företagande. Ännu en spik i kistan att jämställa med den gröna omställningen.

    1984.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är bra med avskaffandet av föreningsfriheten? Jag köper att man inte ska ge bidrag till föreningar som inte agerar demokratiskt, eller knappt till några föreningar alls, men varför förbjuda dem att verka?

      "Hanteras förhoppningsvis med väl utformade lagar och pragmatism i alla led hos de som har att tillämpa lagarna".

      Brukar det hända? Eller rättare sagt, har det hänt?

      Radera
    2. Det är mycket möjligt att jag tolkar lagarna som jag läser dem på ett väl förhoppningsfullt vis, jag förstår hur du menar.

      Att jag tolkar dem mera välvilligt, om än som ett nödvändigt ont, än vår kära vänsterliberala statsmedia förvånar mig inte.

      Jag har väl blivit lite miljöskadad av att suttit i för många mål med beröringspunkter till detta där rättsväsendet idag saknar verktyg.
      /JB

      Radera
    3. Du är långt ifrån ensam. Många (jag skulle säga skrämmande många) tar upp samma exempel som jag, men med tillägget att nu tar Kristersson, Strömmer eller regeringen tag i problemen. Jag känner tvärtom att de hellre skapar ett totalitärt kontrollsamhälle än tar tag i några problem.

      Radera
    4. Jag tycker att t o m Strömmer som ändå är jurist glömmer bort rättssäkerheten som är lika viktig som olika straffskalor.
      /Annette

      Radera
    5. Jag tror inte att Strömmer glömmer rättssäkerhet, jag tror att han skiter högaktningsfullt i den.

      Radera
  9. De partier som är för förslaget chatcontrol 2.0 är KD, M och S. Emot är C, MP och V. De som velar är L och SD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Velar verkligen L?
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-gar-vidare-med-omgjord-chat-control
      "Lagförslaget fick på tisdagen stöd av samtliga partier i justitieutskottet, med undantag för Centerpartiet och Sverigedemokraterna".

      Radera
    2. Jag menar att olika företräder säger olika saker olika gånger. Om inte det är att vela vet jag inte vad det betyder längre. Nå, vi får se när (eller om) det kommer till röstning. Utskotten kan ju som tur är inte stifta lagar.
      /Annette

      Radera
    3. Företrädare.
      /Annette

      Radera
    4. I min värld är ett parti som röstar för ett förslag för förslaget. Jag kan inte tänka mig att partiets företrädare i Justitieutskottet agerar på egen hand.

      Ett annat exempel: M drev igenom könsbytarlagen som innebär att barn får byta juridiskt kön. Att enskilda riksdagsmän hade hög svansföring på Twitter kvittar när samtliga valde att antingen rösta för eller låta bli att dyka upp till omröstningen.

      Radera
  10. Förresten är det här första gången jag är glad att det ska beslutas i EU, annars har jag varit emot EU och röstade emot inträde.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore konstigt om inte EU gör något rätt någon gång, men generellt ser jag inga fördelar.

      Radera
    2. Ska det beslutas av eu så är en sak tydlig. Man bör vara fullkomligt livrädd för vad som komma skall. Eu tycks alltid identifiera det rätta att göra, och därefter agera exakt motsatt.
      Oavsett vilket område det gäller.
      Investeraren

      Radera
    3. Jag känner likadant. Och när alla partier och dess medier är starka EU-förespråkare går det mesta av dårskapen i Bryssel under radarn på väljarna.

      Radera
  11. Bor inte du i Norge? Har ni inga bekymmer alls där att skriva om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är en svenskspråkig blogg där den absoluta majoriteten läsare befinner sig i Sverige. Skulle jag skriva mycket om Norge hade antagligen de flesta av dessa ledsnat, men så sent som föregående inlägg, från i måndags, handlade nästan uteslutande om Norge.

      Så läs gärna det. Annars finns det många andra nätsidor om Norge, en del av dem fokuserar på bekymmer.

      Radera
  12. Samhällsutvecklingen hög invandring > särskilt utsatta områden > organiserad brottslighet > polisstat är en väldigt spännande utveckling som politikerna "glömde" nämna när se sålde in det första steget till allmänheten.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte ens att de jobbar med långsiktiga planer för egen del, och är ännu mindre intresserade av att berätta det för väljarna. Det får räcka med nästa val.

      Radera
    2. Det spelar egentligen ingen roll om politikerna har åstadkommit samhällsutvecklingen på grund av att de är egoister eller dumma i huvudet. De har oavsett vilket visat att de är olämpliga att styra landet. Själv beklagar jag att alternativen är så himla dåliga att de som styr framstår som ett av de minst dåliga alternativen.

      Tom-Hjördis

      Radera
  13. Jag ser den här typen av lagändringar som nödvändiga givet samhällsutvecklingen men jag saknar en seriös debatt om hur Sverige kan ha blivit på det här sättet och vilka partier som är ansvariga för utvecklingen. Sverige har gått från att vara ett relativt tryggt land till att bli ett gangsterland. Vän av ordning frågar sig hur det kunde hända? Den frågan undviker politikerna. Istället ägnar de sig åt symtombehandling som om orsaken vore ett ofrånkomligt naturfenomen.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vän av ordning blir sällan tillfrågad i den offentliga debatten, där är det mest vänner av oordning.

      Jag är övertygad om att det här överhuvudtaget inte drabbar de kriminella.

      Radera
    2. "Jag är övertygad om att det här överhuvudtaget inte drabbar de kriminella."

      De kommer såklart hitta på olika sätt att runda lagen. Ungefär som att de började använda sig av yngre förmågor som svar på att politikerna sänkte straffåldern. Men helt meningslösa behöver inte sådana här lagändringar bli. En polis sa i en intervju att det blir enklare att klara upp brotten när gärningsmännen är yngre eftersom de lämnar fler spår efter sig. T ex tar taxi till och från mordet.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Tar man taxi till och från ett morduppdrag lyckas väl till och med svensk polis sätta dit en och annan.

      Radera
  14. Det är lite roligt att L skriver "Så här ser han ut. Gängens värsta fiende." när Jan Jönsson ibland ser ut allt annat än så: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmspolitiker-klar-sig-till-dragqueen-vill-sla-ett-slag-for-tolerans

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ungefär som Moderaternas valaffisch med Ulf Kristersson och "Stärk gränsen!". Det är nästan så man tror att de som textsätter affischerna driver med väljarna.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Oavsett bild tror jag ingen direkt skälver av skräck när de ser Jan Jönsson. Eller Kristersson för den delen.

      Radera
    3. Han får se ut hur han vill men om man är i en förtroendebransch kanske man åtminstone ska försöka framstå som i varje fall lite seriös. Av samma skäl bör det tydligt framgå en skillnad mellan polisens uniformer och Ronald McDonalds gula sparkdräkt.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Ja, det är elakt att ge sig på folks utseende, men att som Jan Jönsson på bilden ovan så tydligt visa att man inte har en rimlig självbild säger mer om honom än utseendemässigt.

      Radera
  15. Utveckling är direkt obehaglig! Det är sinnessjukt att en påstått borgerlig regering kommer med denna typ av förslag. Det är enkom en tidsfråga innan dessa lagar kommer missbrukas å det grövsta.

    Istället för att göra de enkla ingreppen med precision mot kriminella, så avser de i grunden rasera hela västs fria sätt att leva. Det är värre än 1984. Mycket värre tillstånd.
    Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och när de väl har makten att göra ditt och datt med oss kommer de inte backa.

      Radera
    2. Det jag tänker, hålla mig till moralen och lagen, det kommer nog inte att bli bättre heller.

      Radera
  16. Jag tror knappast någon oskyldig kommer råka illa ut. Detta kommer hjälpa något oerhört att plundra alla avskum som tär på vårt land.

    Stor anledning till brottsligheten är ju för att visa upp sig med dyra attiraljer på sociala medier och ute i samhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, jag tror precis tvärtom, att knappast någon skyldig kommer att drabbas, bara oskyldiga. Inte vågar polisen och myndigheter bråka med kriminella gäng med våldskapital. De kommer att bråka med vanligt folk och på det viset "visa" att de minsann är aktiva i "kampen mot brottsligheten".

      Radera
    2. Ett stort problem är att många tror på vad politiker säger. Det är väl en del av deras jobb,att det ska låta bra.

      Radera
    3. Ändå märkligt att det funkar. I alla fall igen och igen. En politiker som blir beslagen med en blålögn borde vara körd för all framtid, men de "vänder blad" och kör på.

      Radera
  17. Du skriver att du är rädd att dessa åtgärder ska drabba hederligt folk mycket mer än yrkeskriminella. Det som driver kriminella är i grunden pengar. Antingen så fortsätter man med det som man gjort i 30 år eller så provar man något nytt. Jag är högst tveksam till chat kontroll och det som EU hittar på, däremot så tycker jag att det som regeringen gör på detta område är bra. Polisen kommer inta att visitera Agda 87 år även om hon befinner sig inom en visitationszon och man kommer inte heller att utreda vilka pengar som hon använde när hon köpte sina karameller och mandelkubb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är enig i att man måste prova något nytt om det gamla inte funkar, men inte exakt vad som helst bara det inte är provat tidigare. En dålig idé är en dålig idé.

      Och jodå, polisen kommer garanterat hellre visitera Agda, 87, än diverse rävar och jordgubbar som de inte vågar stöta sig med. Så har de gjort tidigare, varför skulle de ändra taktik nu?

      Radera
  18. Jag tycker att det är bra att regeringen provar något nytt och inte kör på i samma hjulspår som man gjort i 30 år som bevisligen inte fungerar. En känd vetenskapsman ska ha sagt ” definitionen av idioti är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat”, kan inte göra något annat än att hålla med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det finns någon enda människa som inte håller med dig där. Bara det att det nya inte måste vara att övervaka och begränsa vanligt folk.

      Radera
    2. Om man vill minska kriminaliteten till vilket pris som helst så finns det också en baksida. Nordkorea har säkert ingen stor gängkriminalitet, men vilka är dom riktiga skurkarna i det landet?

      Radera
    3. Det är en avvägning och jag känner att folk har slutat att göra den. Politikerna har aldrig gjort den, de vill ha maximal makt, både i Sverige och Nordkorea.

      Radera