Den här tiden på året märks tydligt
i all tryckt media att det är sommar. Vikarier gör artiklarna, i
den mån det ens skrivs artiklar. Det är väldigt mycket
återanvändning av mer eller mindre tidlösa ”Här är de tio
största... blablabla”-texter.
Tidningarna har fått mer konkurrens
tack vare internet. Dels för att det är mycket lättare att komma
åt internationella medier, dels för att specialintresserade
privatpersoner många gånger skriver både mer initierat och
stilmässigt bättre än professionella journalister.
Tyvärr är finanstidningarna inget
undantag. Aldrig förr har så många varit så dåliga på att
skriva om så mycket. Framförallt slås jag av att den skrivna
ekonomijournalistiken utvecklats så lite. Det är som att
journalisterna inte fattat att de kan komma åt företagens och den
politiska maktens företrädare på Twitter och möta de inblandade i
realtid oavsett om nyheterna gäller Sverige, Kina eller USA.
De skriver samma förenklade dynga de
alltid gjort, och det enda den nya tekniken inneburit är att de
infällt i artikeln nu ofta filmar något meningslöst samtidigt som
de själva läser upp artikeltexten. Och så börsnoteringar!
Indexsiffror och aktiekursförändringar rabblas överallt. Någon
borde berätta för chefredaktörerna att alla som handlar med
värdepapper kommer åt dessa siffror genom att logga in på sin egen
aktiedepå. Vi behöver inte tidningar för att skriva artiklar med
innebörden ”Idag så går det upp lite, men igår gick det ner
nästan lika mycket”.
Men det finns skillnader. Vi börjar
med affärstidningarnas hemsidor:
Dagens Industri
Tidigare något av svensk ekonomijournalistiks
flaggskepp. Det är nog svårt för någon i tjugoårsåldern att
fatta det eftersom den är så dålig idag. Förutom att alla som jobbar
med webbdesign och teknik på DI borde få sparken på stående fot
är även innehållet sömnigt. Den del man kommer åt (märkligt att
de har så många betalartiklar när hela sidan är impregnerad med
reklam) är snubblande lik skvallerjournalistik. Relevansen för
svenska investerare är så låg att jag undrar hur mycket av
intäktssidan som är betalning för produktplacering. T ex vill jag veta vad Blondin-Bella har för hållhake på tidningen, för hon kan
knappt gå och snyta sig utan att det står i DI. Darriga mobilfilmer
(ofta med vertical video-syndromet) hjälper inte heller upp nivån.
Affärsvärlden
Lite bättre sida än DI rent tekniskt,
men motsatsen vore å andra sidan inte möjlig. Däremot har de så
få nya artiklar varje dag att jag undrar hur många som jobbar på
Affärsvärlden. Runt 30 artiklar per dag verkar det vara, men då är
fler av dem korta notiser. Jag har sett enmansprojekt med högre
flöde.
Privata Affärer
Har inte mycket till dagsnyheter, men i
gengäld en del fördjupande artiklar. Marcus Hernhags börschat är
annars den stora behållningen av den här sidan, men för att beta
av den räcker det med att gå in en gång i veckan.
Veckans affärer
Ännu en sida som tror sig få läsare genom att bara redovisa tillräckligt många indexsiffror.
Kanske funkar, men inte för mig. Jag har förresten
papperstidningen Veckans Affärer också. Knappt värd priset, och då fick jag den ändå gratis. Den består mestadels av meningslös
namedropping, som en Hänt Extra där kungligheterna och
schlagersångarna bytts ut mot entreprenörer.
Dagstidningarna
Även traditionella nyhetstidningar har
finansrapportering. Svenska Dagbladet och Aftonbladet har
gemensamma ekonominyheter, eller rättare sagt åker väl Aftonbladet
snålskjuts på Svenskans näringslivsdel som mest består av låsta
artiklar och en och annan kortnotis. Det enda läsbara är Carolina
Neuraths intervjuer.
Expressens variant är kanske bättre, att skita i finansavdelning helt och hållet och istället
gå all-in på dokusåpa.
När det gäller börsrapportering får
Dagens Nyheter stå som segrare av drakarna. På walk-over. Fast den är inte precis Financial Times.
Ekonomisajter, som EFN och Placera, utan bagage av såväl
papperstidningar som av övriga nyheter, är oändligt mycket bättre, men att
ekonomisajter är bättre på ekonomi än mer allmänna
nyhetstidningar är kanske inte så konstigt.
Då är det märkligare att de gamla finanstidningarna inte alls utvecklats med sin tid. Internet har funnits i var mans hem i runt tjugo år. Ändå är det målfoto på om Dagens Industri och Affärsvärlden skulle bli sämre om de använde sina hemsidor till att bara lägga upp varsin pdf-version av papperstidningen. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen!
Då är det märkligare att de gamla finanstidningarna inte alls utvecklats med sin tid. Internet har funnits i var mans hem i runt tjugo år. Ändå är det målfoto på om Dagens Industri och Affärsvärlden skulle bli sämre om de använde sina hemsidor till att bara lägga upp varsin pdf-version av papperstidningen. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen!