Per Ericson på Placera gjorde en analys av Byggmax efter deras rapport i veckan. Siffrorna har jag inga invändningar emot, de stämmer
såklart. Jag håller med om en del av hans slutsatser också.
Hemmafixtrenden håller i sig och Byggmax har gjort ett par lyckade
förvärv i år.
Som kund har jag däremot stora
invändningar mot Byggmax. Jag är en prismedveten hemmafixare som
borde älska företaget. Jag handlade en hel del där en gång i
tiden, men tröttnade av flera skäl. Jag har bara besökt två av
deras butiker, en i Stockholm och en i Uppsala, men all kritik gäller
bägge butikerna, så jag gissar att den gäller
fler, för att inte säga samtliga.
Min egen butiksvana inskränker sig
till en veckas prao som 14-åring i en Icabutik. Någon av de första
dagarna fick jag en kundfråga jag inte kunde svara på. Jag
hänvisade då till övrig personal som fanns inom synhåll några
meter bort och kommer ihåg att kunden blev märkbart irriterad över
att jag inte följde med dit själv.
Den kunden hade inte blivit
Byggmaxfrälst. När jag besökt Byggmax har det aldrig varit
särskilt många kunder i butiken, så personalen har inte varit
överhopade med arbete. Nu är ju inte Byggmax heller kända för
personaltäthet, men den som söker skall finna. Jag har aldrig varit
med om att Byggmaxmedarbetare följt med och visat den vara jag frågat efter. I
bästa fall en pekande hand och uppmaningen ”Ditåt!”. Vill man
veta jämförelsepriser får man snällt räkna ut dem själv med
medhavd räknemaskin. Personalen idkar MMA – minsta möjliga
arbetsinsats.
Priser ja. När jag för kanske tionde
gången hade kollat ett pris på hemsidan och sedan fått en klart
högre siffra i butiken skrev jag en sur kommentar på företagets
Facebooksida. Jag hade inga baktankar med det utan ville bara gnälla,
så jag tänkte inte på att jag jobbade som krönikör på tidningen
Byggaren med många av landets småföretagande hantverkare som läsare.
Ni kanske anar vad som hände. En kvart senare ringde en hög chef och bad om ursäkt. De "lokala prisvariationer" butikspersonalen skyllt på skulle inte existera. Ett uppgivet pris på hemsidan skulle gälla alla butiker. Förresten hade jag innan priset kom upp angett vilken butik jag skulle handla i eftersom jag ville veta att varorna fanns på lager där. Höjdaren erbjöd mig en larvigt hög kompensation som plåster på såren. Men för alla som inte är krönikörer i en byggtidning (en kompis testade faktiskt samma sak), bered er på att bli blåsta.
Ni kanske anar vad som hände. En kvart senare ringde en hög chef och bad om ursäkt. De "lokala prisvariationer" butikspersonalen skyllt på skulle inte existera. Ett uppgivet pris på hemsidan skulle gälla alla butiker. Förresten hade jag innan priset kom upp angett vilken butik jag skulle handla i eftersom jag ville veta att varorna fanns på lager där. Höjdaren erbjöd mig en larvigt hög kompensation som plåster på såren. Men för alla som inte är krönikörer i en byggtidning (en kompis testade faktiskt samma sak), bered er på att bli blåsta.
Fler klagomål på hemsidan: den är
skitful, oanvändbar och full med buggar. Bilderna är under all
kritik och skulle de råka föreställa just den vara som anges är
det att betrakta som en ren slump. Lagersaldot stämmer oftast, men vilka virkeslängder
som finns i lager framgår inte av hemsidan. Ringer du butiken och de
av en händelse skulle svara kommer de inte heller berätta det.
Service är som sagt inte Byggmax grej.
Själv har jag lika långt till
Bauhaus, som förutom personal och service oftast har samma eller
lägre priser. Och är de inte billigast har de en ”lågprisgaranti”
som innebär att du får köpa varan till ett 12 procent lägre pris
än den billigare konkurrenten.
Så nej, Placera må vara försiktigt
positiva till Byggmax, men jag är oförsiktigt skeptisk. Att jag som
kund upplever ett bolag som dåligt behöver visserligen inte betyda
att det är en dålig investering, jag är den första att erkänna
att folk gillar skräp. Hur Bauhaus går
ekonomiskt vet jag ingenting om, bara att deras aktie haft det tufft
på den tyska börsen det senaste året (-26 %), alltså ungefär som Byggmax. Men det är banne mig enda likheten.