Per Ericson på Placera gjorde en analys av Byggmax efter deras rapport i veckan. Siffrorna har jag inga invändningar emot, de stämmer
såklart. Jag håller med om en del av hans slutsatser också.
Hemmafixtrenden håller i sig och Byggmax har gjort ett par lyckade
förvärv i år.
Som kund har jag däremot stora
invändningar mot Byggmax. Jag är en prismedveten hemmafixare som
borde älska företaget. Jag handlade en hel del där en gång i
tiden, men tröttnade av flera skäl. Jag har bara besökt två av
deras butiker, en i Stockholm och en i Uppsala, men all kritik gäller
bägge butikerna, så jag gissar att den gäller
fler, för att inte säga samtliga.
Min egen butiksvana inskränker sig
till en veckas prao som 14-åring i en Icabutik. Någon av de första
dagarna fick jag en kundfråga jag inte kunde svara på. Jag
hänvisade då till övrig personal som fanns inom synhåll några
meter bort och kommer ihåg att kunden blev märkbart irriterad över
att jag inte följde med dit själv.
Den kunden hade inte blivit
Byggmaxfrälst. När jag besökt Byggmax har det aldrig varit
särskilt många kunder i butiken, så personalen har inte varit
överhopade med arbete. Nu är ju inte Byggmax heller kända för
personaltäthet, men den som söker skall finna. Jag har aldrig varit
med om att Byggmaxmedarbetare följt med och visat den vara jag frågat efter. I
bästa fall en pekande hand och uppmaningen ”Ditåt!”. Vill man
veta jämförelsepriser får man snällt räkna ut dem själv med
medhavd räknemaskin. Personalen idkar MMA – minsta möjliga
arbetsinsats.
Priser ja. När jag för kanske tionde
gången hade kollat ett pris på hemsidan och sedan fått en klart
högre siffra i butiken skrev jag en sur kommentar på företagets
Facebooksida. Jag hade inga baktankar med det utan ville bara gnälla,
så jag tänkte inte på att jag jobbade som krönikör på tidningen
Byggaren med många av landets småföretagande hantverkare som läsare.
Ni kanske anar vad som hände. En kvart senare ringde en hög chef och bad om ursäkt. De "lokala prisvariationer" butikspersonalen skyllt på skulle inte existera. Ett uppgivet pris på hemsidan skulle gälla alla butiker. Förresten hade jag innan priset kom upp angett vilken butik jag skulle handla i eftersom jag ville veta att varorna fanns på lager där. Höjdaren erbjöd mig en larvigt hög kompensation som plåster på såren. Men för alla som inte är krönikörer i en byggtidning (en kompis testade faktiskt samma sak), bered er på att bli blåsta.
Ni kanske anar vad som hände. En kvart senare ringde en hög chef och bad om ursäkt. De "lokala prisvariationer" butikspersonalen skyllt på skulle inte existera. Ett uppgivet pris på hemsidan skulle gälla alla butiker. Förresten hade jag innan priset kom upp angett vilken butik jag skulle handla i eftersom jag ville veta att varorna fanns på lager där. Höjdaren erbjöd mig en larvigt hög kompensation som plåster på såren. Men för alla som inte är krönikörer i en byggtidning (en kompis testade faktiskt samma sak), bered er på att bli blåsta.
Fler klagomål på hemsidan: den är
skitful, oanvändbar och full med buggar. Bilderna är under all
kritik och skulle de råka föreställa just den vara som anges är
det att betrakta som en ren slump. Lagersaldot stämmer oftast, men vilka virkeslängder
som finns i lager framgår inte av hemsidan. Ringer du butiken och de
av en händelse skulle svara kommer de inte heller berätta det.
Service är som sagt inte Byggmax grej.
Själv har jag lika långt till
Bauhaus, som förutom personal och service oftast har samma eller
lägre priser. Och är de inte billigast har de en ”lågprisgaranti”
som innebär att du får köpa varan till ett 12 procent lägre pris
än den billigare konkurrenten.
Så nej, Placera må vara försiktigt
positiva till Byggmax, men jag är oförsiktigt skeptisk. Att jag som
kund upplever ett bolag som dåligt behöver visserligen inte betyda
att det är en dålig investering, jag är den första att erkänna
att folk gillar skräp. Hur Bauhaus går
ekonomiskt vet jag ingenting om, bara att deras aktie haft det tufft
på den tyska börsen det senaste året (-26 %), alltså ungefär som Byggmax. Men det är banne mig enda likheten.
Hahaha, du kan ju det där med ordvitsar i alla fall! ;)
SvaraRaderaNär det gäller byggmax har jag ingen direkt fräsch erfarenhet. Har inte handlat där på flera år då jag oftast fick gå därifrån med hälften av de grejer jag behövde och eftersom jag värderar min tid en del så blir det bättre att köpa allt på ett ställe än att köpa några grejer billigt för att sen åka till ytterligare en butik för att köpa resten. Samma resonemang gäller för övrigt Lidl.
Ja, kopplingen såg och bygg var ju tvungen att göras, även om det svider i ett östkusthjärta.
RaderaLidl är en bra jämförelse, även om jag tycker att Lidl på något sätt står för sin ofullkomlighet.
Jag misstänker att det bor en liten Göteborgare i dig ;). En äkta homosapiens.
Raderahttp://www.dailymotion.com/video/x2ntkgo
Obs, länken är ofarlig!
Weiron i ottan är en av få göteborgare jag står ut med :-). Men för få kommer ihåg den där, för alla brukar titta konstigt på mig när jag framhåller att drottning Silvia badar i Liebfraumilch och tvättar sig med gravlax.
RaderaAlldeles för få kommer ihåg det där, det är korrekt!
RaderaDet har inlägget har jag tänkt skriva ända sedan i somras. När det gäller bygghadlare får man det man betalar. Var tidigare sugen på att plocka in byggmax i portföljen men efter ett par vändor med fullständigt bedrövlig service och riktigt pissig kvalité på deras varor kan jag inte göra det... Att dom inte går i konkurs måste ju vara ett bevis på att, precis som du säger, folk vill ha skräp!
SvaraRaderaMvH Pengaregn
Dels att folk vill ha skräp. Dels att de tror att den dåliga servicen på något sätt bekräftar att det är billigt så att de därigenom gjort ett ekonomiskt bra val.
RaderaOch ibland är det billigt, men man ska definitivt inte köpa färg på Byggmax, det är som att rolla väggarna med vatten. Samma sak med fönsterkit, klart det blir billigt när de spär ut med hälften vatten.
Ja skräp är det mesta i deras butiker.
RaderaKan inte påstå att det är direkt billigt även om man tar bort kvalitet ur ekvationen. Men de har varit duktiga på att övertyga en viss kundgrupp att det är billigt...
Bättre är då
SvaraRaderaASSA
Biotage
Indutrade
Cinnober
Capacent
NIBE
Starbreeze
XANO
Lönners bolag
Lycka till!
Många bra bolag, men en del av dem tycker jag är för dyra nu.
RaderaByggt en hel del men byggmax handlas bara på om den som ska ha varan VERKLIGEN vill handla där.
SvaraRaderaFinns inte en chans jag handlar där själv om det gäller virke och speciellt tryckat. Blir mycket spill/ved...
Snett/krokigt och jävligt.
Kolla egna kappytor på deras tryckat, lär inte ge dig en kvalitetskänsla.
På byggmax blir man utskälld om man inte tar den översta som ser ut som en överkörd orm men på lokala virkesaffären (ej kedja) så hjälper de dig att flytta på den :)
Sällan direkt dyrare (använt material) men tätare/hållbarare/mm. Med dåligt material så är det betydligt svårare att planera både kostnad och tid, för att inte tala om svordomar. Senast jag byggde en altan åt mig själv räckte spillet (20+cm/bräda/planka) till en pall dock inget mer :)
Fördelen med virke som finns i varierande längder och är tydligt stämplat är att man kan köpa de som bäst passar uppgiften. Vad ska jag med en planka på 5m om varje golvås är 3,5m? Förstår att kedjor som bara räknar transportkostnaderna gillar samma längd på allt men som kund är det värdelöst.
Många hemsidor för handel har konstig uppbyggnad, speciellt sökfunktionen, retar jag upp mig på. Många gånger söker man på ett specifikt ord/fackterm som varit med länge men butiken kallar varorna för nått eget ord.
Det är ju en självklarhet att man måste få köpa de bitar man själv vill ha (givetvis utan att stöka till lagret).
RaderaFör mig får de ta in och sälja vilka längder de vill, men hyvleriet vet vilka längder de säljer, så självklart kan detaljisten redovisa detta öppet om de skulle vilja. För precis som du säger kan det för vissa produkter bli väldigt mycket spill. När det gäller de relativt stora Byggmaxbutiker jag besökt köper de in många paket av varje dimension, så de har olika längder. Men det hjälper inte mig om jag måste dit och inspektera det själv inför varje köp.
Hmmm... på tal om "none-service", försökte lämna tillbaka en luftmadrass hos Biltema ( ja man ska inte handla sånt där jag vet). Men det fick jag minsann inte alls göra 7 dagar efter köp. Just den madrassen expanderar tyget på när man använder den första, andra tredje och ev femte gången. Eh världens bästa försäljning när man inte får lämna tillbaka något som i mina ögon är trasigt! Så jag fick vända hem med en madrass som inte håller tätt. Lät därför dottern använda den när hon skulle sova över hos en kompis i fredags. Gissa vad ? Den håller fortfarande inte luft. Hos biltema kan jag nu bara hävda garantifel! Antar att det innebär inga pengar tillbaka? ��
SvaraRaderaMen Konsumentköplagen måste väl gälla även hos Biltema? Det där var riktigt uselt.
RaderaKan varmt rekommendera ett besök på Hornbach i Botkyrka. Billigt, "Bauhaus"-kvalitet, stort sortiment MEN framförallt stor personalltäthet och de flesta är faktiskt trevliga, kunniga och hjälpsamma! :) Jag åker aldrig till Bauhaus/Byggmax längre.
SvaraRaderaHar pga mina upplevelser tittat som hastigast på Hornbachaktien, men det har inte blivit av att köpa (än i alla fall).
Botkyrka är fel sida stan för mig, men de finns närmare. Min invändning mot Hornbach är att deras hemsida praktiskt taget inte sagt någonting om sortimentet (kanske annorlunda nu, vet inte). Jag åker inte fler mil, kanske med släpkärra, till ett byggvaruhus som enligt egen uppgift har ett "brett sortiment av byggmateriel". Först vill jag veta att de har mina varor i sortimentet och på lager. De få gånger det ändå blivit Hornbach har jag också varit nöjd med upplevelsen, men de får banne mig skaffa en vettig hemsida!
RaderaDetta inlägget är bara så rätt.
SvaraRaderaJag är helt av samma uppfattning och någonstans är min åsikt att sådant här kommer komma ikapp i siffrorna till slut.
Var själv och var intresserad av lite virke till ett staket och jag och sambon går in i affären och vi är riktigt vilsna (vi båda har tummarna mitt i handen och behövde all hjälp vi kunde få). Där är inga andra kunder men likväl 4 som arbetar. 2 hänger i kassan och pratar och de 2 andra gör vanliga sysslor. Ingen tog kontakt med oss de 2-3 minuterna vi kollade runt så vi bestämde oss för att gå.
Som sagt så tror jag detta kommer få verkan om något/några år så jag skulle heller aldrig investera i ett företag som agerar så här.
Tack! Ja, man hoppas ju att personalens ointresse för kunder till slut ska återgäldas. Är man absolut sämst måste man vara absolut billigast också, och det är inte Byggmax.
RaderaApropå karma lägger jag till din blogg i min blogglista och håller tummarna för att du gör detsamma :-).
Absolut gör jag så :)
RaderaLysande!
Radera