Rubriker och löpsedlar är knepiga att
få till, särskilt om man inte har så mycket att säga. En
ogenomtänkt formulering gör att journalisten framstår som ett
sensationslystet pucko.
Och på det temat är steget aldrig
särskilt långt till Dagens Industri. Jag vet inte om de är ensamma
om det fenomen jag tänkte ta upp nu, men de är åtminstone värst.
Det jag pratar om är tidningens
formuleringar i samband med aktieutdelning. När utdelningen skiljs
av från aktien sjunker ju värdet på aktien med motsvarande belopp.
Det är inga konstigheter och framförallt påverkar det inte
aktieägarnas ekonomi, precis som att man inte blir fattigare av att plocka upp en hundring ur plånboken och istället lägga den i bröstfickan.
Om man inte är Rainman med alla
utdelningsbelopp och datum i huvudet undrar man kanske varför aktien
plötsligt tappar några procent, särskilt om man inte är ägare,
men informationen är ju aldrig längre bort än ett par klick.
Men för Dagens Industri är
aktieutdelning tydligen något ytterst exotiskt som bör basuneras ut
med stora svarta rubriker både nu och då (jag vet inte hur många
av årets dagar som åtminstone något bolag delar ut, men många är
de). Ni har säkert sett dem, ”Aktierna du ska se upp med idag!!!”
och ”Förklaringen på tokraset!”. Här är ett exempel:
Jag och många andra har frågat Dagens
Industri på Twitter och i kommentarsfält varför de beter sig som
att en vanlig aktieutdelning aviserad flera månader tidigare är en
exceptionell händelse. Hittills har jag aldrig sett några svar, så
jag antar att de i sann klickjournalistisk anda bara tycker om att
slå på stora trumman trots att ingenting hänt.
Sensationsjournalistik, kan man tycka, men sådan borde ju förutsätta
sensationer. Därför föredrar jag att kalla det idioti.
He he...jag har faktiskt besökt DI redaktionen och det finns bara en enda förklaring till dessa rubriker på di.se...nämligen att de mäter antal klick i realtid och denna typ av katastrofrubriker driver många klick...enkelt...antar att det innebär att läsarna är idioter:-)
SvaraRaderaKlart det blir många klick, men när man gått på det en eller två gånger blir man ju förbannad, vilket borde leda till att de förlorar på det i det långa loppet. I så fall är alla idioter, och det stämmer rätt väl överens med min verklighet.
RaderaJa, detta är inget nytt. DI sätter liknande rubriker reflexmässigt. Kanske därför jag inte läser blaskan längre?
SvaraRaderaDet är absolut inget nytt, jag ruttnar på saker i tur och ordning :-). Jag börjar också undvika DI, som jag uppfattar lite som ekonomijournalistikens skvallerblaska. Alldeles för lite fokus på börs och finans i stora drag och alldeles för mycket "Blondin-Bella ökar omsättningen till 0,7 miljoner" och "Kungafamiljens börsklipp".
RaderaJo inte några seriösa artiklar.
SvaraRaderaÄr det verkligen så många som klickar kontra sänkningen på pr för tidningen?
Långsiktigt innehav har man ju ganska bra koll på ungefär när utdelning är.
Är det nån aktie som rör sig mycket under dagen brukar jag bara klicka (avanza) på bolaget då ser man ju om det är utdelning som spökar annars brukar man hitta svaret i nyheterna.
Påminner mig om hur "sportreportrar" gjort sen urminnes tider. Där ej förnyat kontrakt=sparkad spelare/tränare...
Dessa är dock inte lika illa som "artiklar" baserad på vad folk skriver på twitter/Facebook etc.
Tyvärr utesluter inte det ena det andra. Att bygga artiklar på citat från någon kändisblogg har blivit standard lite överallt. En gång i världen var veckotidningar mer skvallerpress än kvällstidningar, som var sämre än finanstidningarna. Idag är det ungefär samma elände överallt.
Radera