söndag 9 oktober 2016

Avanza eller Nordnet?

För drygt tio år sedan bytte jag nätmäklare från Nordnet till Avanza. En kompis började jobba på Hagströmer & Qviberg, vilket gav även mig kostnadsfria börskurser i realtid. Yngre läsare kanske undrar vad alternativet är, men på den tiden var det inte alls självklart att man skulle få reda på börsens utveckling den senaste kvarten. När möjligheten kom kostade den extra.

2016 är jag fortfarande kvar som Avanzakund, men omständigheterna har gjort att jag återigen även skaffat en Nordnetdepå varför jag tänkte filosofera fritt kring skillnaderna.


Hemsida

Vad hände, Nordnet? Gick alla webbdesigners hem 2007 och ni valde att byta ut dem mot bandymålvakter? Jag kan faktiskt inte komma på en enda fördel med Nordnets hemsida framför Avanzas. Avanza har bättre översikt, begripligare menyer och tydligare typsnitt.

Dock vill jag lägga in en brasklapp här! De senaste gångerna Avanza gjort om sin hemsida har i princip alla förändringar varit till det sämre, så se upp och skärp till er!


Avgifter

Dött lopp. Av en ren händelse är courtaget nästan på kronan detsamma i bolagens fyra courtageklasser, och helt gratis för kunder med mycket små depåer (Avanza under 50000 kr, Nordnet under 80000 kr).

Nordnet har en ”Active Trader”-variant för kunder med fler än 35 avslut per månad. Avanzas motsvarighet heter ”Pro”. Orkar inte grotta ner mig i dessa eftersom de inte längre är aktuella för mig, men även där tycks det ganska jämbördigt.

Kundtjänst

När jag en gång lämnade Nordnet ringde deras kundtjänst upp mig för att fråga varför och om de kunde göra något för att få mig att ändra mig. I min drömvärld skulle alla kundtjänstavdelningar göra så. Dra lärdomar av kunderna för utan dem är ni körda.

Ändå är det klar fördel Avanza här. Oftast klara och tydliga svar på kort tid, men vid ett par tillfällen tycks de ha slängt in B-laget som skjutit från höften. En gång fick jag en hundring i kompensation för att deras kundtjänstmedarbetare gett mig ett svar som var så uppåt väggarna att jag gick i taket.

Men apropå att gå i taket har min nystartade Nordnetdepå också krävt lite kundtjänsthjälp, med blandat resultat. Den första frågan besvarades efter två dygn, efter att ärendet löst sig av sig själv. Det kändes inte så ”på tårna” som man skulle önska, men problemet var ju ändå löst då.


Nästa fråga tog ännu längre tid, och eftersom det var andra gången och i kombination med att de parallellt skickade ett gäng med ”välkommen som kund”-brev, -mejl och sms (få saker retar mig mer än att få obeställda sms från företag) frågade jag på Twitter. Denna kommunikationsväg uppmuntras på hemsidan, så när första responsen var att jag skulle använda en tredje väg, telefon, tröttnade jag lite. När de sedan började ifrågasätta väntetiden och komma med lama ursäkter istället för att hjälpa till brann mina säkringar.


Till slut hade jag två personer på kundtjänsten som hjälpte mig parallellt och ärendet löstes, men med tanke på den inledande responsen kan jag inte låta bli att fundera på vad som hänt om jag inte hade haft 1300 Twitterföljare, en välbesökt ekonomiblogg och tid och möjlighet att tjata. Felet var deras, vilket heller aldrig erkändes, och det är också störande. Alla kan göra fel, men ta på er det då och försök inte gömma er bakom datafel eller slumpmässiga omständigheter!

Kredit

Jag handlar inte på kredit, men Avanza har något de kallar för Superlånet med 1,75 procents ränta, och Superbolånet från 0,79 procent.

Nordnet vill inte vara sämre utan har hittat ett minst lika fånigt namn, nämligen Knockoutlånet med ränta från 0,99 procent. Och tamejtusan om inte även deras bolån ligger på 0,79 procent och, vad jag kan se vid en snabbkoll, med samma villkor som konkurrenten.

Övrigt

Nordnets community Shareville har ingen motsvarighet hos Avanza. För tillgång till Shareville krävs en depå, men man behöver inte fylla den med pengar. Tråkigt nog är det lika fult där som på Nordnet i övrigt, men själva tjänsten är intressant. Men jag frågar mig ständigt varför det måste vara så fult hos Nordnet. Kan det vara en hyllning till ägarfamiljens starke man, den gamle Europaministern Ulf Dinkelspiel, som ju själv är ganska ful?


Är man en aktiv sparare är det inte fel att finnas hos både Avanza och Nordnet. Vissa nyintroduktioner finns bara hos den ena, andra kan tecknas på bägge. Vidare får man tillgång till bägge bankernas gratisfonder, och nollcourtaget för pyttedepåer gör att man även kan handla aktier och annat gratis på ena stället.

Viktigaste argumentet för dubbla depåer tycker jag ändå är flexibiliteten. Kommer ni ihåg kampanjen för att man skulle vara otrogen mot sin storbank? Jag tycker gott att det även kan gälla nätmäklare. Den dag deras tjänster är för dåliga eller för dyra är räddningen bara ett par knapptryck bort om vi redan har konto hos konkurrenten. Kanske borde man ha DeGiro också, det är ju så svårt att välja!

31 kommentarer:

  1. Har oxå konto hos båda, men använder Avanza mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan jag startade om hos Nordnet kände jag att jag kanske dömt dem för hårt när jag lämnade dem, men den känslan har gått över.

      Radera
  2. Jag vet inte riktigt vad det är. Nordnet gör massor rätt, engagerar sina kunder, Shareville, podcasts, samarbeten med bloggare osv. Men det är något som gnager. Det känns som b-laget agerar vilket jag är skeptisk till när det gäller råd kring pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis samma känsla. Vore det inte för hemsidelayouten och kundtjänsten kunde Nordnet vara kanon, för såväl deras poddar som Shareville är väldigt bra. Men pengar är lite för viktigt för att lämna till B-laget. Hittills har jag bara haft struntproblem med dem, men jag bävar för den dag jag behöver både snabb och bra hjälp.

      Radera
  3. Nordnet är bra med podcast och Shareville. Hemsida och kundtjänst känns så där. Att vänta flera dagar (hittills) på en förfrågan känns inte professionellt. Det hade åtminstone varit önskvärt med en bekräftelse av mottagen förfrågan och uppgift om när ett svar kan förväntas. Det är sådana saker som bygger eller raserar förtroende vilket är viktigt för bankverksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara bankverksamhet. Kundtjänst är jätteviktigt för alla företag som vill bygga förtroende. För mig som enmansföretagare går jobbmail före allt, med snabba svar och uppföljning, och åtminstone ett "jag jobbar på det", så att motparten vet att de inte lämnas åt slumpen.

      Radera
    2. Jag har bara erfarenhet ifrån Avanza. Avanzas kundtjänst är blixtsnabb och oerhört tillmötesgående och informativ.

      Sven Hagatröm. Bara det är skäl nog att välja Avanza framför Nordnet :)

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
    3. Du menar Hagströmer? Håller med. Känner honom inte personligen, men har bara hört gott och dessutom började han följa mig på Twitter innan jag följde honom. Bara en sån sak :-)!

      Radera
  4. De är verkligen väldigt lika (förutom att Avanzas ser bättre ut och är lättare att hitta i), men Nordnet har en fördel: Överföringar mellan ens egna konton är ögonblickliga. Om jag behöver pengar på mitt ISK för att göra en affär så kan jag föra över pengar från mitt depå-konto (kontanter på ISK beskattas så jag skjuter på insättningarna så länge som möjligt).

    På Avanza tar det en stund att göra en intern överföring och på kvällar verkar de inte hända alls. Jag tror att en människor måste godkänna dem vilket känna enormt 1900-tal.

    Disclaimer: Jag använder båda två och kan med lätthet lämna vilken som om de gör något jag inte är ok med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ISK, men har mest flyttat pengar mellan depå och KF på Avanza, och där har jag en känsla av att det gått ögonblickligen. Fast när du skriver detta blir jag osäker.

      Radera
  5. Tycker Avanza är bättre på allt utom lån och Dansk källskatt.

    Gillar man t.ex. danska aktier så får man hos Nordnet automatiskt tillbaka hela delen av den tjugosjuprocentiga källskatten istället för 15% + att göra eget pappersarbete för resterande del (detta möjliggörs då Nordnet har verksamhet i Danmark).

    Värdepappersbelåningen är också mycket dyrare hos Avanza, och dessutom kan man inte belåna alla aktier utan bara en utvald skara... Så tänker man sig köra hävstång så ska man nog byta till Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Avanza-anställde Nicklas Andersson (@investeraren på Twitter) i Unga aktiesparares podd Prata pengar ska det gå lika automatiskt att få tillbaka hela källskatten för Novo Nordisk i en KF på Avanza. Dock kan det ta tid.

      Beträffande belåningen har du antagligen helt rätt för jag har ingen aning.

      Radera
    2. Gäller det även ISK eller endast KF?/Ingrid

      Radera
    3. Som jag förstår det gäller det bara KF. Som jag fattat det är det en av de stora fördelarna med att ha utländska aktier i KF istället för ISK, att ju KF ägs av banken (i detta fall Avanza), så då blir det deras jobb att driva in pengarna.

      Lyssna själv på avsnitt 38, från 19.30 och c:a 4 minuter framåt: https://soundcloud.com/pratapengar/episod-38-manadsspararens-dilemma

      Radera
  6. Tack för respons, här skall lyssnas!/ Ingrid

    SvaraRadera
  7. Vissa mindre amerikanska bolag återfinns inte hos Avanza men hos Nordnet finns de
    Då Nordnet finns i både Norge Danmark Finland så blir det lättare om du tänker flytta till dessa länder att hantera dina konton
    Annars är väl Nordnet snäppet bättre än de svenska storbankerna rent bemötandemässigt, så de kunder som kommer därifrån tycker väl att det är ett lyft, kanske med något enstaka undantag för de som haft en äkta personlig kontakt på en storbank som har hanterat allt internt åt dem och varit single-point-of-contact utåt mot kunden

    Däremot tycker jag att det ofta oförbehållslösa hyllandet bland bloggare att Avanza är så fantastisk och att det är nirvana på jorden är rent ut sagt pinsamt ibland. Antingen har bloggarna fått riktigt jäkligt bra avtal med Avanza med brakrabatter och ordentligt saftiga kick-backs eller så visar det på bloggarnas egen brist på livserfarenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Att Nordnet finns i fler länder är en klar fördel. Och det där med att vissa produkter finns hos Nordnet, men inte hos Avanza gäller som jag skrev ovan även IPO:er.

      Beträffande storbankernas kundtjänst har jag bättre erfarenheter från såväl SEB som Handelsbanken än från Nordnet, men jag kan ha haft tur.

      Jag hoppas att du inte räknar in mig i bloggare som hyllar Avanza förbehållslöst, för jag tycker att jag lyfter fram en del kritik även mot dem. Hur som helst vill jag betona att jag inte har något som helst avtal eller rabatter med Avanza som jag inte fått enbart i kraft av mitt sparande. Jag är med andra ord en vanlig kund.

      Radera
    2. Inte alls, ditt inlägg är i extrem god konsumentjournalistisk stil jämfört med de bloggare jag tänkte på.
      Du har kanske själv sett några under årens lopp, och som av en händelse så råkar det sammanfalla med att Avanza satsar alltmer på att stödja bloggare och bevakning av sociala medier.

      Radera
    3. Nej, jag har faktiskt helt missat att Avanza satsat på bloggare. Men jag skulle aldrig skriva ett sponsrat inlägg utan att ange det (och troligen ändå inte göra det), för det är extremt ohederligt.

      Radera
  8. Den enskilt största fördelen Nordnet har jämfört med Avanza tycker jag är att man kan internethandla tyska aktier till rimliga priser. Jag har bara Avanza och är nöjd men tycker det är märkligt att Avanza inte har snappat upp denna marknaden ännu. Ju fler marknader man kan handla till bra courtage, desto nöjdare kund.

    Håller med dig om Avanzas kundservice. Tycker att de generellt är bra och på hugget (med något undantag som bekräftar regeln där jag undrade om jag hade hamnat i ett reservat till skydd för brats). Har också fått en hundring i kompensation en gång och uppskattar verkligen företag som förstår värdet av nöjda kunder i en tid när de flesta företag tror att deras kundservice uppdrag är att "förklara hur det fungerar" och har glömt maximen "kunden har alltid rätt". Billig kostnad som de ändå fick igen redan efter ett par veckor eftersom jag handlar ganska mycket. Vilket bevisar att de gör rätt.

    Om Shareville så är mitt intryck - som ickekund - att Nordnet sköter det lite halvhjärtat. Man sneglar på tripadvisor och vill att kunderna själva ska skapa mervärde alldeles gratis.Problemet är att det inte är fullt så enkelt och det krävs ganska många trix och incitament för att uppmuntra slipade kunder att lägga ned tid alldeles gratis på att skapa mervärde åt ett vinstdrivande företag. Många kunder kan tjäna lite egna pengar på att skapa egna kanaler för att förmedla den informationen istället för att göra det gratis åt Nordnet. Ska det där fungera på riktigt bör det finnas någon form av incitamentsprogram som belönar de bästa som folk vill läsa om och ta rygg på. Tror nog Avanza kan skapa något liknande om de vill. Att skapa en community är jättelätt - att få folk att skriva och dela vettig info är den stora utmaningen.

    Nöjd med Avanza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig saknat möjligheten att handla i Tyskland, men det känns som ett lättlöst problem om viljan finns.

      "Kunden har alltid rätt" är definitivt ute. Hade det inte varit för möjligheten att ge företag dålig PR i sociala medier vore det helt nattsvart.

      Jag är också förvånad att inte Avanza skapat ett eget Shareville, men jag tror att du underskattar folks behov av att synas (alldeles gratis). Men skulle det behövas är det rimligtvis ganska lätt att skapa något slags affiliatesystem.

      Radera
    2. Saknar inte Tyskland på avanza men dock uk.

      Radera
  9. Har båda men aldrig använt nordnet, startade med aktiedirekt men bytte till avanza senare. Sen övergick mitt gamla aktiedirektkonto automatiskt till ett nordnetkonto.

    Länge sen jag kollade.men har för mig att man inte ens såg utdelning och några nyckeltal över specifika bolag.

    Shareville har jag lika mycket intresse för som avanzas forum =0.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Shareville verkar intressant, men har för dåliga kunskaper för att uttala mig. Avanzas forum är inte helt värdelöst, men vore såklart bättre om människor som helt känslobaserat försöker tjata upp eller ner kurser bara försvann.

      Radera
    2. Ja 0 är att ta i.
      Men 0 gällande mina egna investeringar.
      Har aldrig velat läsa på forum om vad jag "ska" investera i.
      Föredrar siffror över skvaller.

      Kan dock vara underhållande att läsa om förhoppningsbolag/frimärksaktier.

      Radera
    3. En och annan som skriver på forum (jag gör det inte själv) har koll och hänvisar till siffror/länkar/artiklar.

      Radera
  10. Kommentaren om Ulf, min typ av humor!! :D

    Och shareville är ett kedjebrev där Nordnet (iaf i början) betalade de som hade många följare. Vet inte om de slutat med det men det fick mig att välja bort Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som ägare till domänen www.fulmenkul.nu och ett företag med samma namn kände jag att jag kunde kosta på mig det. Hade jag själv varit fotomodellmaterial hade jag inte pekat finger åt Ulf Dinkelspiel. Åtminstone inte för hans utseendes skull.

      Annars gillar jag Ronny Erikssons skämt: "Ulf Dinkelspiel är född 1939 och döpt till Adolf i andranamn. Adolf, 1939... Hans föräldrar måste ha varit varma beundrare av den gamle skådespelaren Adolf Jahr!"

      Radera
  11. Hahaha! Ronny hittar allt ett guldkorn ibland ;).

    SvaraRadera
  12. Lider med Nordnets kundtjänst i Twitter-konversationen. Sjukt otrevlig du var men din handle borde väl tip them off :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var duktigt irriterad och erkänner utan omsvep att jag vid denna tidpunkt var en "besvärlig kund". Men han/hon triggade mig också ganska bra genom att först försöka skicka mig vidare och - när inte det gick - börja ifrågasätta mina uppgifter. Att jag inte fått svar på helgen hade jag full förståelse för, men på tisdagen är det fel metod av en kundtjänst som vill få mig på gott humör att börja prata om varför de inte svarat lördag-söndag eftersom de redan haft en hel arbetsdag på sig och nu valt att börja tjafsa bort nästa.

      Men det händer faktiskt att jag är trevlig och redan i morgon bitti kommer jag att publicera en hyllning till god kundtjänst. Och den person som till slut tog tag i ärendet som ledde fram till twittrandet ovan tror jag inte upplevde mig som ett skrikande as, så det går att få även mig nöjd.

      Radera