Förra året ville mitt
försäkringsbolag höja hemförsäkringspremien med 16,5 procent.
Jag skrev ett surt mejl där jag påpekade att den typen av höjningar
är långt högre än vad som krävs för att jag ska leta mig
vidare, så nu ville jag höra hur långt ner de var beredda att gå
för att ha mig kvar som kund. Jag trodde inte så mycket på det.
Det är nackdelen med att vara snål, man är sällan en attraktiv
kund med förhandlingsutrymme. Men jodå, till slut blev det bara en
symbolisk höjning och jag stannade kvar.
Redan då var jag beredd på att ha
samma diskussion i år. Mycket riktigt, nu ville de höja min premie
med drygt 20 procent, så jag grävde fram förra årets
mejlkonversation och skickade den med en förnyad förfrågan om
ifall de ville ha mig kvar. Ännu lägre förhoppning, men efter ett
par dagar fick jag svar att de ger mig samma premie som förra året.
Jag antar att det är ett billigt pris
för att inte väcka den breda majoritet av kunderna som snällt
sväljer höjningen, och även om det bara gäller några
hundralappar om året för mig känns det mycket bra. Inte minst att inte vara den
där lättmanipulerade kunden som tyst accepterar.
Det rekommenderar jag alla att göra.
Ofta! Många företag har höga marginaler och goda möjligheter att
göra enskilda kunder till lags, men det bygger på att vi ställer
frågorna. Om elektronikkedjan ligger högre än konkurrenten på en
vara – berätta det och fråga hur långt de kan sträcka sig för
att få sälja till dig. Och om du köper alla vitvaror på samma
ställe, kan inte det vara värt en liten rabatt? När du bygger nytt
kanske du, om än för en kort period, blir storkund, vad kan det
vara värt?
En del företag kommer vänligt men
bestämt rekommendera sina konkurrenter. En del kommer göra det mer
bestämt än vänligt, men förvånansvärt många är beredda att
lyssna på argument och fakta, så gör din läxa, bränn av ett
Stomatolleende och skrid till verket!