Riksdagen beslutade i höstas att
elcyklar ska subventioneras med upp till 25 procent. Jag antar att
det är någon slags miljöanledning eftersom Naturvårdsverket är
inblandat. Bättre att folk åker elcykel än varsin stadsjeep, men
jag undrar om den skillnaden är så viktig att det är värt att
plöja ner en massa miljoner i projektet. De hade säkert kunnat göra
mer nytta för miljön på något annat sätt.
Och det var ju inte så att
elcykelmarknaden gick på knäna innan beslutet. Folk köpte elcyklar
för glatta livet även utan subventioner. Klart att de gärna tar
emot lite återbäring, det hade jag också gjort. Men miljömässigt
kunde det nog kvitta.
Representanter för cykelbranschen
kommenterade budgetpropositionen med att beslutet är en vinst för
folkhälsan. Då undrar jag lite om de fattar vad de säljer. Så här
är det: att cykla är hälsosamt, att sitta på ett eldrivet fordon
är det inte. Jag fattar att det går att trampa elcyklar (fast inte
elmopeder och elmotorcyklar som fått samma subvention),
men då vore det väl bättre att subventionera riktiga cyklar som
varken kräver bensin eller kärnkraft, bara
havregrynsgröt. Vad är nästa steg – att subventionera
hoverboards för att de får människor att komma ut på
“promenader”? Eller segways?
Subventionen gäller även
elrullstolar. Där tycker jag subventionen ska vara 100 procent. Jag
till och med trodde att rullstolsbundna (jag hade kunnat skriva
rullstolsburna, men då hade ändå någon blivit kränkt över att
jag inte skriver funktionsvarierad, och det är långt under min
tramsgräns) fick sina rullstolar gratis. Det betalar jag betydligt
hellre skatt till än att någon småfet pendlare vill låtsas vara
sportig genom att åka elmoppe.
Förresten är det ändå
billigare att bygga sin egen elcykel för ett par tusenlappar. Men okej, orkar man inte ens trampa en
vanlig cykel orkar man knappast lägga flera timmar på att bygga
om den.