Butiker försvinner, online är
framtiden. Det kan man tycka vad man vill om, men inte ens
bakåtsträvare som jag säger emot (är man osäker kan man följa
butiksföretagens börskurser). I ett avlångt land som Sverige är
därför bra spedition viktigt.
Beställer man något från en svensk
nätbutik kan man ibland välja leveranssätt, om man exempelvis vill
ha leverans till dörren eller vill att varan ska gå att hämta på ett
utlämningsställe. Men sällan kan man välja något annat
utlämningsställe än det som är närmast bostaden. Har man ärenden
till eller jobbar i en annan stad eller stadsdel vore det smidigare att få paketet dit.
Fast det där är skönhetsfläckar när
det funkar som bäst. Det vanliga är att man inte ens vet hur
paketet levereras. Det kan bli med Postnord, DHL, UPS eller någon
annan. Även om man handlar av samma företag kan det bli olika
speditörer varje gång, och ena gången får man en talong att hämta
ut det på Postnords utlämningsställe, nästa gång trycker
brevbäraren ner ett exakt likadant paket i brevlådan.
Ibland vet man vilken speditör som har
paketet, men det är nästan omöjligt att bestämma något med dem.
Antingen kommer de ”kl 10-15” eller ”16-21”. Undantagsvis kan
de gå med på att chauffören ska ringa innan, men i så fall ringer
han när han står vid ytterdörren och då hjälper det inte om man
så kan vara där på tre minuter. Chauffören kan inte vänta, det kan bara kunder.
En del speditörer kan lämna ut paket
till en granne eller hänga en påse på dörren. Ja, det är ju bra
om jag har gått med på det, men kommer mitt paket bort är det
ingen tröst att de har en oläslig namnteckning från någon som
säger sig vara min granne.
Om leveransen ens kommer fram. En del
försändelser slarvas bort längs vägen och jag har hittills aldrig
varit med om att orimliga transporttider kompenseras. Men försök
att skicka ett brev som väger två gram för mycket så bryter
tredje världskriget ut. Flexibilitet låter fint, men visst är det
konstigt att det alltid innebär att det är vi som ska vara
flexibla, aldrig de som får betalt av oss.
Och då kommer vi till pengarna. Det
gnälls över Trumps tullhot, men den ohotade mästaren i tull och
avgift heter EU. Postnord har redan tidigare tagit ut en extra avgift
på paket från Kina, men från och med mars i år tar Sverige ut moms på
alla varor från länder utanför EU, även om beställningen sker
inom EU så länge försändelsen ursprungligen kommer från ett land
utanför EU.
”Det står 'Made in China' på
glödlampan!”
Men handel är som bekant inte bara
skatter och straffavgifter. Själva transporten är också kostsam.
Ett inrikespaket på fem kilo kostar runt en hundring att skicka (med
Schenker, Postnord skickar inte ens ett tjockt icke-sökbart
tvåkilosbrev för de pengarna). I t ex England och Tyskland kostar
det hälften. Att näthandlare som Apotea och Netonnet inte bara ger
upp och flyttar från Sverige är en gåta för mig.