onsdag 10 oktober 2018

Svensk näthandel suger!

Butiker försvinner, online är framtiden. Det kan man tycka vad man vill om, men inte ens bakåtsträvare som jag säger emot (är man osäker kan man följa butiksföretagens börskurser). I ett avlångt land som Sverige är därför bra spedition viktigt.


Beställer man något från en svensk nätbutik kan man ibland välja leveranssätt, om man exempelvis vill ha leverans till dörren eller vill att varan ska gå att hämta på ett utlämningsställe. Men sällan kan man välja något annat utlämningsställe än det som är närmast bostaden. Har man ärenden till eller jobbar i en annan stad eller stadsdel vore det smidigare att få paketet dit.

Fast det där är skönhetsfläckar när det funkar som bäst. Det vanliga är att man inte ens vet hur paketet levereras. Det kan bli med Postnord, DHL, UPS eller någon annan. Även om man handlar av samma företag kan det bli olika speditörer varje gång, och ena gången får man en talong att hämta ut det på Postnords utlämningsställe, nästa gång trycker brevbäraren ner ett exakt likadant paket i brevlådan.


Ibland vet man vilken speditör som har paketet, men det är nästan omöjligt att bestämma något med dem. Antingen kommer de ”kl 10-15” eller ”16-21”. Undantagsvis kan de gå med på att chauffören ska ringa innan, men i så fall ringer han när han står vid ytterdörren och då hjälper det inte om man så kan vara där på tre minuter. Chauffören kan inte vänta, det kan bara kunder.

En del speditörer kan lämna ut paket till en granne eller hänga en påse på dörren. Ja, det är ju bra om jag har gått med på det, men kommer mitt paket bort är det ingen tröst att de har en oläslig namnteckning från någon som säger sig vara min granne.


Om leveransen ens kommer fram. En del försändelser slarvas bort längs vägen och jag har hittills aldrig varit med om att orimliga transporttider kompenseras. Men försök att skicka ett brev som väger två gram för mycket så bryter tredje världskriget ut. Flexibilitet låter fint, men visst är det konstigt att det alltid innebär att det är vi som ska vara flexibla, aldrig de som får betalt av oss.

Och då kommer vi till pengarna. Det gnälls över Trumps tullhot, men den ohotade mästaren i tull och avgift heter EU. Postnord har redan tidigare tagit ut en extra avgift på paket från Kina, men från och med mars i år tar Sverige ut moms på alla varor från länder utanför EU, även om beställningen sker inom EU så länge försändelsen ursprungligen kommer från ett land utanför EU.

Det står 'Made in China' på glödlampan!

Men handel är som bekant inte bara skatter och straffavgifter. Själva transporten är också kostsam. Ett inrikespaket på fem kilo kostar runt en hundring att skicka (med Schenker, Postnord skickar inte ens ett tjockt icke-sökbart tvåkilosbrev för de pengarna). I t ex England och Tyskland kostar det hälften. Att näthandlare som Apotea och Netonnet inte bara ger upp och flyttar från Sverige är en gåta för mig.

38 kommentarer:

  1. Känner inte igen mig i dina beskrivningar. Kanske har du haft otur? När jag beställer en pryl på nätet får jag antingen hem den direkt i postlådan, eller ett SMS där det står var jag kan hämta ut paketet. Vilket företag som fraktar prylen tänker jag knappt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du säger att du inte känner igen mina beskrivningar och sedan bekräftar du dem. Jag skriver ju att de kommer till brevlådan eller att jag får hämta ut det på ett uthämtningsställe - men också att jag inte vet vilket som gäller förrän jag får det där sms:et eller hör hur brevbäraren försöker knyckla in paketet i brevlådan, och samma typ av försändelse från en och samma leverantör kan levereras med olika speditörer och levereras på olika sätt, bortom min kontroll.

      Radera
    2. Ja, men jag upplever inte de nackdelar du beskriver. Om det är en liten försändelse får jag det i postlådan. I annat fall blir det en fem minuters promenad till lokala Ica eller tobaksaffären. Har aldrig upplevt något obehaga av detta. Kanske har jag haft tur?

      Radera
    3. Kanske har du haft tur, kanske har jag haft otur. För det är märkligt om du aldrig skulle ha fått ett meddelande från en speditör att du får välja leveranstid 10-17 eller 14-21.

      Radera
    4. Det har aldrig hänt mig. Postlåda eller uthämtningsställe som sagt. Har visserligen fått vitvaror hemlvererade, men då var det elfirman själva som levererade (på avtalat klockslag).

      Radera
    5. Låter fantastiskt! Jag kräver inte att som kund få välja klockslag, bara att speditören anger en ungefärlig tid som jag kan anpassa mitt liv efter. Jag jobbar ändå hemifrån, men tror att många arbetsgivare skulle vända sig emot anställda som säger "Du chefen, i morgon kommer ett paket, så jag är hemma någonstans mellan en och åtta timmar och tar emot det".

      Radera
    6. Men beställer du grejer där det bara finns hemleverans som alternativ? Om leveranstiden är så vid som 10-17 eller 14-21 är ju uthämtningsställe att föredra. Då bestämmer man åtminstone själv när man hämtar paketet.

      Radera
    7. När det varit sådana tider har det ofta gällt kyl, frys, spis och mikro eller liknande.

      Radera
  2. Inte nog med att man inte vet vart paketet hamnar, nu har vi kommit i ett sådant läge att paketen ibland hamnar i en no go zone.
    En dam hade fått paket att hämta i ett område som inte var särskilt säkert, hon vägrade och sa att hon inte vågar ta sig dit.
    Tydligen var leverantören van (eller varit med om det förut) så de erbjöd sig att låta varan gå tillbaka och skicka det igen och då till ett mer säkert område.
    Det som gör mig irriterad är när leverantören vill leverera varan 10-16. Hur kul är det att sitta hemma och vänta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har vid enstaka tillfälle (undrar om inte Apotea har det t ex?) fått välja utlämningsställe, men vanligtvis inte.

      Ofta tidsintervall som klart och tydligt går över kontorstid. Några skulle kanske kunna ta emot kl 18-21, men 15-21 är ju hopplöst! Inte ens jag som jobbar hemifrån och kan planera min tid kan särskilt ofta gå med på att vara standby i så många timmar.

      Radera
  3. Jag beställde nyligen ett paket som lämnades på en bensinmack, precis innanför kommungränsen men nästan en mil från tätorten där jag bor. Det var jättekul att kånka hem ett otympligt, skrymmande 10 kilos paket.
    Tack för det Bring, fantastiskt val av utlämningsställe. (Nej, jag har ingen bil. Det var därför jag beställde varan hem)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brings utlämningsställen tror jag att jag förskonats ifrån, men kanske har de extremt få. Att hämta en mil bort är i alla fall inte att ses som hemleverans :-).

      Radera
  4. Oj, det låter som om du har dålig erfarenhet. Jag tycker alltid att jag vet vilken distributör det är som levererar och därför om paketet kommer hamna hos ett utlämningsställe (och i så fall vilket) eller utanför min dörr. Men kanske är jag mer uppmärksam än gemene man? ;) Jag älskar Airbee eller vad de nu heter som smidigt levererar utanför dörren och där man kan följa i realtid var de befinner sig. Då vet man exakt när de kommer komma fram till hemmet! I löv it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om en av dessa speditörer varit Postnord borde du inte veta om det kommer hem eller ska hämtas ut för det verkar de inte ens veta själva utan skiljer från gång till gång på paket som är exakt lika stora.

      "Utanför min dörr" låter läskigt. Lämnar de det bara där alltså? Vad händer om (när!) det är borta innan du hunnit se det, får du beställa en ny och betala lika mycket till?

      Airbee verkar vara ett renodlat flygbolag från Italien, så "eller vad de nu heter" kan passa bättre ;-). Tjänsten låter dock intressant. Hemleveranser blir ju allt större och har därför potential att bli väldigt mycket bättre.

      Radera
    2. Om det är Postnord så får jag alltid hämta det på utlämningsstället, så det brukar inte vara några problem.

      Det har hittills aldrig varit något problem. Paketet har snällt stått kvar när jag kommit hem. Väldigt smidigt när jag beställde från Matsmart och slapp kånka 12 kg från utlämningsstället som ändå är 10 min promenad bort.

      Haha, hoppsan! Råkade visst blanda ihop två olika. Det ena heter Airmee och det andra heter Budbee, men de funkar ungefär likadant. Du ser hela tiden var bilen befinner sig och när de beräknas leverera ditt paket. Sedan kan du säga om det är ok att de levererar paketet utanför din dörr (du lämnar portkod) eller om du vill att de ringer på. Hur bra som helst! Du kan läsa mer på https://www.budbee.com/ och https://airmee.com/ och anmäla dig som bud om du vill tjäna några kronor extra :)

      Radera
    3. Själv skulle jag gärna slippa att de ställer paket i trapphuset. Inte bara för stöldrisken utan för att det är emot brandskyddsreglerna och riskerar att reta upp både grannar och förening.

      Jag får läsa på om budfirmorna, men speditionsbranschen är jag för egen del klar med. Jobbade med det som mitt första jobb. Behöver antagligen inte säga mer, hittills har jag nog inte träffat någon som tyckt att deras första jobb var bra :-).

      Radera
    4. Jag beställer sällan hemleverans om jag vet att paketet ska stå flera timmar, utan brukar se till att vara hemma inom en timme ungefär. Tack vare att jag får följa paketets färd så kan jag planera när jag behöver vara hemma :)

      Haha, det är helt ok att slippa! Jag utnyttjar gärna att det finns de som vill köra omkring mina paket, det har jag inget emot :)

      Radera
    5. Jag kanske kunde springa runt med folks paket så får jag motion och pengar samtidigt, och så kunde man skriva löparproffs på visitkortet :-).

      Radera
    6. Där har du en bra idé! Eller kanske cykla runt? Tänker att du kan ta fler paket på en cykel än om du springer :)

      Radera
    7. Där faller det, jag cyklar inte. Men med en bra ryggsäck kan man lasta 6-7 kilo på löprundan. Bara de inte är för skrymmande går det fint.

      Radera
  5. Mitt rekord var nog när ett paket med mitt namn på, som jag fått en avi i brevlådan på, stod registrerad på grannen i Postnords system. Trots att mitt namn stod överallt förutom på deras dator och jag hade en avisering i handen, i mitt namn, var jag tvungen att fråga grannen om hjälp med att identifiera sig för att kunna hämta paketet.

    Grannen i detta fall var en äldre dam så fick vänta till hennes dotter skulle komma på besök senare under dagen för att då åka tillbaka till affären. Tur i oturen att detta var en bekant till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju iofs två erfarenheter av DHL också där jag valt utlämningsstället närmast hemmet och fått en avisering att det är på en helt annan plats (samma stad, problemet är bara att detta är ett ställe som visserligen ligger ganska ok sett till resväg till och från jobbet men total avsaknad av parkering pga bostadsområde i medelstor stad). Värt att nämna är att det ur detta perspektiv finns ett gäng alternativ som är betydligt smidigare för mig men vore ju synd att fråga vart jag vill hämta om de inte kan leverera till stället jag valt...

      Radera
    2. Det påminner om när manusförfattaren, spanaren mm, Calle Norlén skulle hämta ut ett Postpaket, men nekades. Adressen stämde, men på hans legitimation stod det "Carl Norlén" och Calle på paketet. Så de skickade tillbaka det till avsändaren som fick skicka det till Carl.

      Radera
    3. Jag har inte gjort någon omfattande utredning, men DHL känns som överlägset sämst och minst kundanpassat.

      Radera
  6. handlade på apotea i somras och valde budbee som leverantör. det skulle komma mellan ca kl 17-22. strax innan 17 får jag ett sms om att paketet är lastat och de beräknar leverera ca kl 20,30 och att det är x antal stopp före mig. jag kan följa precis var bilen befinner sig och ca 10 min innan de kommer så får jag ett nytt sms.
    första gången knackade de på och andra gången valde jag att de skulle lämna paketet utanför dörren. tiderna stämde så när som på några minuter och när de lämnade paketet så fick jag ett sms med ett foto av min ytterdörr och trappa med paketet på.
    de är ett föredöme när det gäller transporter om de håller denna standaren alltid!
    postnord däremot har en del att lära...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter onekligen bra. Postnord och DHL har mycket att jobba på.

      Fast just Apotea har funkat bra för mig med Postnord. Kanske mest för att Apotea är så pass tidsexakta vet jag varje gång vilken dag leveransen sker och brevbäraren (som jag också vet ganska exakt när hon kommer) ringer på, så då kan jag beställa varan till en dag när jag vet att jag lätt kan hålla mig hemma den tiden.

      När jag däremot fick ett par skor var jag inte hemma, så Postnord la en talong i lådan om att de skulle hämtas ut. Givetvis slarvade de bort paketet från brevbäraren till utlämningsstället. Efter en vecka hittade de det på ett lager en mil bort och fick börja om processen.

      Radera
  7. Bor i Sthlm och har flera ggr beställt större prylar med hemkörning eftersom jag saknar bil. Sitter sen hemma hela dagen på angiven tid och väntar. När dagen sen är slut så kommer ett sms att jag får hämta min stora pryl på ett utlämningsställe. Ringer Ups/Schenker whatever och ifrågasätter varför de inte varit här. Samtalet börjar alltid på samma sätt: - jo vi har varit förbi men du var inte hemma. Efter att jag då halvt fått ett psykbryt och förklarar att jag suttit hemma precis hela dagen och väntat så kryper det fram: - jaha, ja det var nog så att chauffören inte hann åka förbi dig utan lämnade allt gods som var kvar direkt hos utlämningsstället. Sen får jag alltså gå till utlämningsstället och hämta min stora pryl och beställa en taxi för att frakta hem prylen eftersom denna är för stor och tung för att bära. Detta trots att jag alltså betalat för hemkörning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns tyvärr igen. Har för mig att Postnord drog den storyn häromåret men fick krypa till korset när det kunde bevisas att de inte ens försökt leverera eftersom det var snabbare att köra allt till centrallagret och låta kunderna jobba istället :-(.

      Radera
  8. Postnord är rent skit, däremot budbee funkar asbra, försöker alltid välja budbee

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl testa dem när jag får möjlighet. Jag tycker som sagt att man ofta inte får välja. Särskilt om man handlar från utlandet blir det en "glad" överraskning.

      Radera
  9. Själv är jag gammelmodig nog att vilja känna och titta på mycket av det jag köper. Eller bara grejen att fysiskt i gammelbutik handla det man behöver på 10% av tiden det tar att söka igenom internet, gissa sig till varan, för att sedan behöva gå iväg och returnera skiten efter det att den ankommit försent hem.

    För övrigt tror jag inte alls att internet bar har fördelar. Prisfördelen försvinner ju med tiden via ökad konkurrens och ökad tillgänglighet, samt reklampriser på google som bara stiger (och slår ut arbitraget att inte ha butik), eller stigande transportpriser.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som konsument håller jag med dig. Köper sällan kläder på nätet och skulle inte heller köpa skor ifall inte priset vore lägre än hälften i England. Men uppenbarligen är vi inte i majoritet i den frågan.

      Radera
    2. skor? är det sportsdirect? blir det skillnad på det nu om uk går ur eu?

      Radera
    3. Alla möjliga. Främst Startfitness och Wiggle. Löparskor i en svensk sportaffär börjar väl på 1500 kr. Har aldrig betalat mer än hälften, ofta ännu mindre.

      Radera
  10. En kommentar från en medlem i ett forum där jag är medlem.

    -Fy fan för Post nord
    Här kommer paket med zundapp delar som är trasigt och pisseblött
    Leverans från Holland till Göteborg 1 dag
    Leverans från Göteborg till Stenungsund 7 dagar

    Vad är det för djävla posthantering vi har i Sverige.

    Lite komiskt ändå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite i samma anda: En finsk kompis påpekade att brev gick snabbare mellan norra delarna av Sverige och Finland för hundra år sedan när man sprang över isen med breven. Och bra mycket billigare.

      Radera
  11. Och så detta ständiga Klarna där man får vara vaksam så att man inte får någon "smart betallösning" med ockerränta. Som konsument har jag aldrig begripit vilket mervärde Klarna tillför mig. Direktöverföring från bankkontot med Bank-ID är min preferens, enkelt och pengarna betalas direkt utan mellanhänder som ska ha pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särskilt när räntan är obefintlig känns det bara krångligt att inte betala direkt. Jag är inte rädd att hinna bränna pengarna så att jag inte kan betala när räkningen kommer, men när pengarna dras senare måste man alltid ta höjd för det så att det finns tillräckligt på det kontot.

      Radera