fredag 26 oktober 2018

Vi hade i alla fall tur med vädret

I tider av börsras gäller det att hitta något bra att fokusera på. I värsta fall något som inte har med börsen att göra. Kanske flyter det på jobbet eller någonstans i privatlivet. Om man t ex gifter sig eller skaffar barn skulle ju det nästan kunna väga upp en dålig dag i aktieportföljen.


Själv har jag väntat (vågar jag skriva längtat?) på nedgången en längre tid, så när börsen började vika ner på allvar för ett par veckor sedan klarade jag mig rätt bra tack vare defensiva placeringar och pengar vid sidlinjen. I onsdags lyckades jag till och med plussa trots att det var en sur börsdag. Ännu värre i USA än i Sverige. Nasdaq backade över fyra procent.

Det var nog då jag insåg att det kan aldrig gå i längden. Några rader från Svenne Rubins hit ”Det här får vi igen” ekade i öronen:
Dom sprang till busshållplatsen.
Dom var sena,
men det var bussen med.
Så dom hann.
- Sån tur vi har!
- Ja, nu ja, men...
det hade varit typiskt om den hunnit hit i tid.
Ett tag kan det gå bra, sen tar oturen vid.
Vindarna kan vända än.
Visst ser det ganska bra ut nu, men...
det här får vi igen.


Och redan igår hade vinden vänt, oturen hunnit ikapp och bussen träffade mig perfekt över ryggraden med alla tio hjulen. Trots uppgång i index backade portföljen rejält. Bahnhof och MTG tappade efter tidigare uppgångar till följd av bra rapporter. AcadeMedia och Tobii släppte sura rapporter som straffades skoningslöst. Tobii tappade över 15 procent av värdet. Jag hade en gång en diskussion med Placeras saligen saknade chefredaktör Tomas Linnala om hur företagsnamnet skulle utläsas. Just nu är jag säker på att det ska vara ”Tobi-AJ!” för så känns det.

Då får man försöka hitta något positivt som väger upp. SEB-rapporten var fin. Jag får glädja mig åt det. Och uran blev dyrare, det var inte igår (tyvärr inte i förrgår eller dagen innan det, eller egentligen på hela veckan. Eller året...).

Nej, jag får glädja mig åt vädret istället. Det är visserligen inte bra, det heller, men det är varmt i Australien.

18 kommentarer:

  1. Du provade inte knark då? Och då menar jag såklart Stenocare.

    Minitilldelning gav iallafall +8000 i portföljen en i övrigt sur dag. En sån om dagen så hade jag varit en mästerplacerare.

    Byter ut Svenne Rubins och slänger in General Knas 12/12 istället som soundtrack till detta inlägg. "tolv timmar mörker, tolv timmar ljus..."


    Cheers,

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vågade inte hoppa på Stenocaretåget. Det blev lite för sekteristiskt för min smak. Tyvärr :-(.

      Men cannabisaktier och General Knas... Visste jag inte bättre skulle jag tro att du var något slags "pothead".

      Radera
  2. Jag glädjer mig åt att jag fick en gratis "vitamindricka" på tunnelbanan imorse. Har visserligen inte vågat prova den än, men gratis sägs ju vara gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitaminer i tunnelbanan? Den som delade ut den hade inte möjligen rastaflätor, skinnkeps och lyssnade på General Knas ;-)?

      Radera
    2. Haha, inga rastaflätor, ingen keps och inte musik spelades ;) Dock var drycken riktigt äcklig så tyvärr stämmer det inte att gratis är gott!

      Radera
    3. Där rämnade hela min värld :-).

      Radera
  3. Men en rejäl sättning eller ras är ju inte fel om man är långsiktigt och inte planerar att använda pengarna på många år. Ok visst när börsen gått ner 45% från dessa nivåer är jag inte lika kaxig men likväl det är fortfarande sant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får försöka se det så även om jag helst är långsiktig med pengarna på sidlinjen vid nedgång och i aktier vid uppgång.

      Radera
    2. Problemet med det där Micke, det är att du har oddsen rejält emot dig. Såvida du inte är en av landets bättre traders vill säga :) För merparten människor så förhåller det ju snarare sig som så att väldigt stora pengar går förlorade vid sidan av, minst lika mycket som kunde räddas utanför en nedgång. Och isåfall så är det ju mest egot i att ha rätt?

      I övrigt tog det mig ett tag i livet innan jag insåg att optimister har mer kul och får fler chanser. Och beträffande börsen, så är väl lägre priser inte en direkt nackdel? Jag tackar inte nej till det jag behöver, när priset är lägre. För jag är inte i nettouttagsfasen av livet, utan jag ackumulerar.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

      Radera
    3. Jag ser det inte så. Om jag skulle plocka ut och stoppa in helt slumpartat vore det en annan sak, men jag anser att det går att ana lite vart marknaden är på väg. Jag lyckas inte varje gång, och aldrig hundraprocentigt, men även utan att vara en av landets främsta traders (för det är jag inte) går en hel del att förutspå.

      Radera
  4. Va? Heter de ”Tobi-AJ!” Det har jag aldrig fattat.
    Ja, två smällar för mig också. Har både Academedia och Tobii. Men ser det som mindre dramatik. Ser inget fundamentalt som har ändrats. Aca en liten besvikelse dock eftersom det kommer ta lite längre tid än väntat att vända till stabilare siffror. Men snarare öka än minska. Tobii är ju känslig på alla sätt och viss och vi kan säkert se <30 och då tar jag mig en titt igen. Aca om <40ca.

    Bra generellt med nedgång, jag är för pessimistiskt lagt för att njuta av långa uppgångsfaser, oroar mig mer då än i nedgångsfas. Välkommen korrektion.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört bägge varianterna, Tobíi och Toby-aj. Den andra varianten syftar väl till engelskans "eye" för öga, men Linnala hade intervjuat någon höjdare i bolaget som inte läste ut det så, och då kan man ju med viss tyngd hävda att det inte ska vara så.

      En del nedgångar känns rättvisare än andra. Tobii har lite samma läge som Advenica, som jag också bränt mig på. "Vi jobbar inom ett glödhett område som kan bli hur stort som helst, men åren går och vi tjänar inga pengar." Lite förenklat, men kan man aldrig tjäna pengar kvittar det ju hur "rätt" man är i tiden med sina produkter.

      Radera
  5. Advenica har jag följt i perioder. Jag har andra fina strukturella tillväxtbranscher i portföljen, men saknade helt IT/cybersäkerhet så i somras intervjuade jag en i mitt nätverk som är VD för en konkurrent.

    Ville höra vad han tyckte om Clavister och Advenica, vet inte om jag blev så mkt klokare, men det snarare minskade än ökade intresset. Jag följer dem lite sporadiskt fortfarande, sist jag tittade på Advenica fattade jag inte hur de skulle klara sig utan emission med ytterligare kraftigt kursfall som följd. så det Pass på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går åt mer pengar än det kommer in och då är nya emissioner ständigt aktuella.

      Radera
  6. Nja svårt att se något kunna väga upp en riktigt dålig dag i portföljen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är sant, men man får försöka låtsas :-).

      Radera
  7. Köpte 3 paket kaffe för 59 spänn, sparade 30. Glädjer mig över detta denna dag när portföljen tappar 6-siffrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Exakt så får man göra. Portföljen kan vända, men hade du köpt kaffet till ordinarie pris hade det kostat dig 30 kr som du aldrig hade fått tillbaka.

      Radera