Nej, inte riktigt! När bilen blir
30 år gammal blir den skattebefriad. Hur denna regel har kunnat
överleva fyra år av miljöpartisk regeringsmakt är det ingen som
vet, men kanske för att det är deras väljare som äger
Amazon-kombis.
För visst är det så vi ser på dessa
bilar, gamla jänkare och andra rosthögar från 60-talet, med lika
delar Plastic padding och krom, en bränsleförbrukning på tre liter
milen, usel komfort och ungefär 50 procents chans att ta oss från
punkt A till punkt B. Det är för dessa ”entusiastbilar”
skattefriheten infördes. Samtidigt bestämde man att personbilar
efter 30 års ålder bara skulle behöva besiktas vartannat år,
eftersom de ofta bara rullar något hundratal mil på sommaren.
Men nu skiter vi i hur det var tänkt
och går direkt på kryphålet. En 30 år gammal bil är inte en
Cadillac Coupe de Ville -58, för den är 60 år. En 30 år gammal
bil är en Volvo 740, Saab 900, Volkswagen Golf eller Mercedes Benz
300 från 1988. Många av dem är i gott skick, har bara gått 20-30
tusen mil och går att köpa rätt billigt. Med min enkla smak är
det här moderna bilar.
Jag fattar att för många är inte det
här bilen man väljer för en långresa till fjällen även om ingenting säger
att den är mindre driftsäker än en bil från 2010-talet, men den
gången på året kan man ju hyra en bil för några hundralappar om
man inte har något annat alternativ.
Den enda nackdelen jag kan se är
minskad bekvämlighet. I min 88:a har jag ingen AC, en radio med
kassett (googla, ungdomar), manuella fönstervevar och ett par revor
i innertaket. Jag kan leva med det eftersom plussidan är några
extra tusenlappar i fickan varje år, en spottstyver i inköpspris
och avsaknad av billån.
Största nackdelen för mig är bensinförbrukningen. 30åringarna drar dubbelt vad en modern bil drar (även om det säkert finns undantag) och då är det inte många mil man kan köra innan ökad bränslekostnad överstiger fordonsskatten.
SvaraRaderaJag har ingen statistik, men om du drar gränsen vid dubbel förbrukning tror jag att undantagen är betydligt fler än 50 procent (och är då i praktiken inte undantag). Men kör man mycket gör det stor skillnad, det är jag med på. Kanske kan ett sätt vara att aktivt försöka få ner antalet mil.
RaderaFör att inte tala om försäkringskostnad som direkt hamnar på trafik. Vilket gör att man i många fall kommer undan med 1-2 tusenlappar / år istället för skitmycket, vilket ju borde kompensera för ökade bensinkostnader tycker jag...
SvaraRaderaMitt ök, som iofs inte fyllt 30 än men snart så, drar bara en knapp liter milen när jag stockholmskör den. Blir det landsväg så är jag nere på ca 0,7 vilket jag tycker är helt ok.
Sant, där spar man in en peng till. Troligen på reservdelar också. Tillverkarna fattar att om du betalat trehundratusen för en bil kommer du utan att blinka betala 7000 kr för ett nytt avgassystem, när i stort sett samma material kostar 3000 kr i konsumentledet om bilen är gammal.
RaderaDet finns säkert hybridägare som tycker att allt över 2 dl/mil är förkastligt, men jag håller med dig. Äldre bilar drar mer, men inte så mycket mer som det ibland låter som i debatten.
Well min hybrid drar runt 0.4 (om jag snål kör i Sthlm så kan jag gå ner under det), full försäkring ligger på 2300 om året utan någon bonus (första bilen som jag ägt direkt) och är skattefri de första 5 åren för att sedan kosta hela 320kr om året för en stor säker kombi. Köpte den naturligtvis begagnad men att hävda att kostnaderna är skyhöga för en modernare bil är väldigt beroende på vad du jämför med när det kommer till driftskostnader (och naturligtvis betalt kontant, inte fan tar jag ett lån för en bil).
RaderaDet finns såklart undantag och det var svårt att hitta listor med mer än några stickprov på. 2300 kr/år i helförsäkring låter extremt bra, grattis!
RaderaBegreppet skyhög (som i och för sig inte återfinns i texten eller i en enda av kommentarerna) är relativt. Sammantaget med inköpspris, försäkring, skatt, värdeminskning, reservdelar och bränsleförbrukning är det skillnad på en bil från 2018 och 1988, men om den är skyhög ligger i betraktarens ögon.
Vilket härligt spartips!
SvaraRaderaSparo, du gjorde mig glad med detta tips.
Jag funderar i samband med mitt nya företag att skaffa en bil och har avaktat pga alla kostnader. Jag kör inte mycket, vilket gör att en 30 gammal bil kommer att underlätta för mig otroligt mycket kostnadsmässigt.
Sparo - En annan trevlig nyhet som du framgent borde skriva om: Bolagsskatten ska sänkas , medans räntebegränsningar för företag införs.
Kul att glädja!
RaderaLåter vettigt med bolagsskatten, men det där måste jag läsa in mig på.
De löste det "bra" så beräknad skatteintäkter från företag kommer öka. Sefau finns det ju en verklighet som regeringar verkar välja att bortse från. Kemikalieskatten som blev en netto förlust tex när handeln bara flytta utomlands
RaderaJa, skatteuttag kan få andra följdverkningar än att folk bara snällt betalar. Ibland är ju det själva syftet med skatten, att en höjning av en punktskatt ska dra ner konsumtionen. Men de gånger syftet bara är ökade intäkter till staten tycks de glömma att det ändå påverkar folks beteende.
RaderaÄr litet inne på att skaffa mig en Volvo 240 från 1989 kommande vinter. Kanske 20 000 kronor för ett fint, snart skattebefriat exemplar. Säg 30 000 kronor för en pedantskött bil med få ägare. Går att meka med helt själv (finns utmärkt tydliga handböcker också för den mest oerfarne skrivbordsryttare). Reservdelar finns i överflöd.
SvaraRaderaJämfört med en helt ny bil får man kanske 200 000 kronor över till bensin, service, reservdelar. (Hoppa över två nybilsköp, så blir effekten än större …) Inga billån, minimal värdesänkning, låga servicekostnader.
Bensinförbruknig: enligt Volvo själva drar en fyradörrars manuell femväxlad 240 från 1983 0,71 liter milen vid landsvägskörning. Och vill man går det att peta i en ny, modernare motor utan större problem.
Och med en billig bil räcker det bra med den obligatoriska trafikförsäkringen; vare sig halv- eller helförsäkring känns särskilt nödvändig för en 30-åring.
Och till alla PK-miljöpredikanter: hur stor är den totala mijöpåverkan för en låt oss säga en plåt-Volvo från 1983 som lätt kan fungera 20 år till, jämfört med att köpa en ny bil var fjärde, femte år? Och det här med "rena" elbilar; berätta gärna för mig hur utvinningen av råvarorna till batteriproduktionen påverkar miljön (och de stackare som bor vid och arbetar i gruvorna), liksom hur energihungrig tillverkningen är och hur "snälla" batterierna är mot miljön när de tjänat ut.
Wien-Lars
Nu är jag ute på hal is, men jag undrar om du inte skulle tjäna på att sikta på -88 istället för -89 för att slippa katalysator. Åtminstone gäller det för 740. Lättare mek, billigare delar.
Radera0,71 liter låter optimistiskt i mina öron, men även där vet jag inte vad jag pratar om.
Jag är också förvånad över att man aldrig tar in aspekten med energiförbrukning och miljöpåverkan vid nybilsproduktion. I alla andra lägen förespråkas - med rätta - att man ska återanvända och vårda gammalt, men just när det kommer till bilar är det av någon anledning alltid bra att kasta bort och köpa nytt.
Bilar kan jag förstås inget om, då jag aldrig ägt någon. Men när jag läste miljökunskap på gymnasiet för typ 10 år sedan, förespråkade magistern just att slita ut de gamla bilarna innan man köpte en ny miljöbil.
RaderaHan menade att man är vansinnig om man tror att man kan konsumera sig ur en eventuell miljökris som beror på just överkonsumtion .
Den läraren vill jag höra i media! För jag kan inte heller begripa varför det skulle vara bättre för miljön att skrota min bil och att det tillverkas en ny för mina futtiga mil.
RaderaVad det gäller att hysteriskt köpa nya bilar tror jag att detta kommer ifrån bilindustrin i första hand. Bland de som har någon slags utbildning i miljö så ska sakerna nötas upp. Vad det gäller den älskade/utskällda elbilen så finns det två läger där. Den ena som hävdar att den är en miljöbov och den andra sidan som hävdar att det är räddningen. Hittills har jag inte hittat någon rapport som jämför en "vanlig" bil med en el på samma sätt. Alltså där man kollar på hela tillverkningen samt driften av fordonet, här måste även tillverkningen av drivmedlet räknas in på diesel/bensinbilen. Detta har jag aldrig lyckats hitta något om så hurvida en bil är bättre än den andra tror jag inte att det finns några beräkningar på än. På elbilen finns det däremot på om den drivs på el från kolkraft eller sol. /Miljömuppen
RaderaDet verkar tyvärr gälla all miljödebatt, att antingen är det betalda forskare som vill dra åt ett håll eller också politiker med sin agenda. Fakta är underordnat.
RaderaManuella fönstervevar är definitivt ett plus för mig. Jag hatar när man parkerat och tagit ur nyckeln och sedan kommer på att rutan är nere.
SvaraRaderaDessutom fungerar en manuell vev garanterat lika bra vid evakuering under vatten, där elhissarnas pålitlighet är lite tveksam.
Ja, alla vi som haft en krånglande elhiss borde hålla med dig. Det tar några sekunder att veva ner fönstret för hand. Visserligen kan man inte under färd veva ner andra fönster än det man sitter bredvid, men det känns som ett rätt futtigt problem.
RaderaNär vi är inne på bilämnet Sparo måste jag fråga dig om tankning. Vet du om det finns någon mack där man tankar som förr i tiden, dvs tanka först och sedan gå in och betala i kassan?
SvaraRaderaAlltså att bensinpumparna är öppna utan att man behöver säga till innan man tankar.
Japp, uppe i norr finns det :)
RaderaJag har gjort det någon gång i närtid på Shell, men oftast brukar jag tanka på stationer med bara obemannade pumpar eftersom det blir billigare.
RaderaMitt "problem" med äldre bilar är att säkerheten har blivit vansinnigt mycket bättre sedan slutet av 80- början av 90-talet. I alla andra avseenden så föredrar jag äldre bilar.
SvaraRaderaDet där är för- och nackdelar, tycker jag. Äldre bilar har kofångare i gummiöverdragen metall som tål en smäll medan nya bilar med sina kofångare i lackad plast går sönder i alla lägen. Visserligen viker de ihop sig mjukare, vilket minskar risken för whiplash, men man får väl hålla i sig :-).
RaderaJag minns när jag tappade kontrollen över min fyrhjulsdrivna skåpbil från -91 och gled in i ett träd. Min tanke var att nu får jag en liten buckla på kofångaren. När trädet fortsatte halvvägs in i motorrummet började jag undra om det var Dolda kameran.
30 åriga bilar har inte heller krav på vinterdäck, så där kan man spara några kronor :)
SvaraRaderaDessutom är det bakhjulsdrift på 240 och 740, så det blir en härlig combo.
I min värld är kombinationen bakhjulsdrift och sommardäck på vintern ingen höjdare, men det beror nog på att jag är för gammal för att se tjusningen i att sladda runt. Å andra sidan finns det begagnade dubbdäck i bra skick för en billig penning.
RaderaHar varit dåligt insatt i detta inser jag. Jag behöver en riktigt terränggående bil på gården norrut där jag kommer tillbringa mer och mer tid för att till slut bosätta mig. Jag kan alltså köpa en 30 år gammal Jeep el LandRover el liknande och slippa fordonskatt?
SvaraRaderaÅtminstone om den är personbilsregistrerad. Och så behöver du bara besikta vartannat år. Om den är 50 år gammal eller äldre slipper du besikta helt och hållet förutsatt att den "har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren".
RaderaBara lugn, med tanke på antalet bilar de nu vill pensionera i miljöns namn så kommer det snart en hejdundrande fet skatt på även denna grupp. Sverige är nog bäst i världen på att uppfinna olika typer av nya skattebehov.
SvaraRaderaMvh http://www.investera-pengar.blogspot.se/
Kan så vara, men kom den inte under fyra års tid med mp i regeringen så undrar jag. Det kan ju också gå åt andra hållet och bli en fet skrotningspremie.
RaderaNästa steg är häst och vagn
SvaraRaderaLåter i och för sig trevligt, men jag tror skillnaden mellan häst & vagn och en lite äldre bil är betydligt större än skillnaden mellan en bil från 1988 och en från 2014.
RaderaSånt här gillar vi. Har aldrig förstått att det finns folk som köper en fabriksny bil. Svårt att hitta bättre exempel på kapitalförstöring.
SvaraRaderaKör man lite så borde man snabbt kunna räkna hem skattebefrielsen jämfört med bensinkostnaden.
En viktig sparbonus blir att med fläkt istället för AC, hög ljudnivå och allmänt lite mer obekvämt så blir det inga nöjesresor utan ett medel att ta sig från punkt 1 till 2.
Det är väl heller inte många som gör det längre. Gissar att det flesta blir firmabilar och/eller leasing.
RaderaJag har aldrig riktigt sett poängen med AC i Sverige. Värmefläkt och sidoruta (med handvev!) reglerar gott.
Tips till Signs!
SvaraRaderaKöp en vw transporter syncro.
Förslagsvis en -88
Googla T3 syncro eller kolla Youtube.
Tar sig fram som en stridsvagn!
Äter xc90 mm till frukost.
Vad är det för fel på svenska ;-)?
RaderaSkämt åsido. Hoppas och tror att Signs förstår. Själv gissar jag att vw är förkortning för Volkswagen, resten går jag bet på.
Jag är nog mest chockad över att du har en bil! Jag ser dig som en supersparare och antog därav att du inte hade bil.. Man lär sig något nytt varje dag som man säger :)
SvaraRaderaMan måste leva också. Åtminstone försöker jag göra det, även om jag är bättre på att spara :-).
Radera