”Det gäller din försäkring.
Eventuellt.”
Det kunde ju vara vad som helst, att de sagt upp min hemförsäkring eller kräver mig på pengar för en räkning jag inte betalat. Jag var väl inte jätteorolig, men tänkte att det måste vara något extraordinärt, för jag har aldrig upprättat ett konto eller elektronisk postbox där, så jag gjorde som det stod.
Väl framme fick jag leta en stund.
Först gick jag till ”Meddelanden”, men där var det inget. Gick
tillbaka till mejlet för att se om det verkligen kom från mitt
försäkringsbolag eller om det fanns en länk där någon
skumraskare i tredje världen skulle försöka lura av mig mitt
lösenord. Nej då, en rimlig mejladress och ingen länk, så jag
letade vidare.
Nu ramlade jag ur ”Mina sidor” och fick logga in på nytt. Sedan upptäckte jag att det låg under rubriken ”Dokument”. Följande text möter mig:
”I detta försäkringsbrev finns viktig information om din försäkring. Vi rekommenderar dig att läsa igenom försäkringsbrevet noga och kontrollera att ditt fordon är rätt försäkrat.”Tre A4-sidor med tätskriven text. Ingen ledtråd om att något skulle vara nytt. Kanske förväntades jag leta upp det gamla försäkringsbrevet och jämföra mening för mening. Det skulle ta en kvart. Alltså ytterligare en kvart för vid det här laget hade jag nog redan lagt en kvart på det här tramset.
Det må vara ett I-landsproblem, men
varför kan de inte bara mejla ut dokumentet?! Istället för att
säga: ”Psst, vi vet en grej, men vi säger inte vad det är. Vill
du veta får du leta.” Är det utveckling?!