Istället blir man hänvisad till deras
mäklartjänst på telefon. För det första är jag rätt säker på
att telefonköerna är på teleoperatörsnivå när nätbankerna
ligger helt eller delvis nere. För det andra kanske jag inte är
helt på det klara med att jag vill köpa/sälja när jag inte vet på
vilken kurs värdepappret befinner sig eftersom den enda info jag får
fram har femton minuters fördröjning.
Det är ju liksom därför jag skaffat
en eller flera nätmäklare. Hade jag varit nöjd med att kliva in på
bankkontoret och lägga en order över disk för ”bäst möjliga
kurs” som man gjorde 1992 hade jag ju kunnat fortsätta att göra
det. Eller ja, nu har ju bankerna knappt kontor och har de det så
har de ändå inte öppet, men inte heller det är mitt fel.
Parallellt med dessa tekniska problem
ordnat nätmäklarna hela tiden nya funktioner där jag kan få fram
ett kurvdiagram av mina utdelningar och annat helt meningslöst. Med
risk för att låta som ”Nattugglan” undrar jag i all
ödmjukhet om de inte kunde ”skita i alla de här nymodigheterna
och försöka att få det som har varit gammalt att fungera först”.