Antar att jag inte behöver upprepa det sms som skickades ut av MSB och FHM (som passade på att lansera den nya och hittills okända förkortningen Fohm) igår, men så här löd det:
”Information från myndigheterna: Följ de nya skärpta råden för att stoppa spridningen av covid-19. Läs mer på webbplatsen Krisinformation.”
Jag vet inte vem som formulerat detta,
men skulle jag skriva en text som sedan skickades till 22 miljoner
mottagare hade jag slipat en stund på den. ”Från myndigheterna”?
Jag får samma känsla som president Ronald
Reagan:
Sedan ”Följ de nya skärpta råden”,
inte följt av de nya skärpta råden och inte ens av en länk till
dem. Kanske finns det en poäng att inte skicka länkar, men fick de
slut på tecken när de skulle skriva ”krisinformation.se”? Jag
vet inte vad ni har för surfvanor, men det är inte en adress jag
kan i huvudet så jag vet inte vilken ändelse den har. T ex verkar
krisinformation.nu vara ledig. Regga den domänen snabbt om ni vill
ha några hundratusen träffar.
Mest funderar jag över vad detta
kostar. ”Kan vi rädda ett enda liv genom att göra detta, så är
det värt det”, säger Morgan Olofsson. Ni vet, den där gamla
tv-hallåan som ser ut som Boxer-Robert. Han har tydligen blivit
kommunikationsdirektör på MSB nu.
I och för sig tror jag inte att detta sms räddar ett enda liv, det devalverar antagligen bara kraften i framtida meddelanden från ”Myndigheterna”, men jag hade ändå velat veta hur mycket pengar man brände på detta som istället hade kunnat användas för vettig information, munskydd, IVA-platser, handsprit, c-vitamin, sjuksköterskor, myndighetsfika, zink, syrgas …