Björn Kjellman fick nyligen rollen som
Ica-Stig i Icas reklamserie. Jag är kanske den enda svensk som inte
sett en sekund av den sedan Hans Mosesson gjorde rollen i början av
2000-talet, så det påverkar knappast mitt liv, men jobbet resulterade i all fall i att Kjellman inte fick kommentera Melodifestivalen för Sveriges Radio.
Den tävlingen har jag inte sett på ännu längre tid och tänker
att det måste vara en rätt begränsad skala som följer den via
radio, men det upprör tydligen många.
Sveriges Radio tycker att de är
alldeles för reklamfria och oberoende för att ha med en person
kopplad till ett kommersiellt företag. Jag hade köpt det om
statsmedia vore konsekventa, men exempelvis har Lotta Lundgren i fyra
år gjort reklam för Icas konkurrent Coop och samtidigt haft
klippkort på SVT-serier ihop med Erik Haag. Ni vet SVT, som ständigt
gör ”reklamfria” program som ”presenteras av” allt från
bilmärken till ockerbanker.
Själv tycker jag att det är värre
att ”oberoende” public service anlitar politiska aktivister. Enda
gången jag har hört att det skulle vara ett problem var när Ring
P1 tillfälligt plockade bort Alexandra Pascalidou och Täppas
Fogelberg i förra valrörelsen. Fast inte ens då hänvisade man
till att de regelbudet gör politiska utspel utan skyllde på att de
frilansar (tydligen kan man inte vara oberoende om man är frilans).
Tillbaka till Kjellman. Alla som följt
min blogg vet att jag inte har något gott att säga om Ica, men det
här blev för fånigt. Sveriges Radio tänker alltså att om Björn
Kjellman snackar schlager i P4 kommer det uppfattas som reklam för
Ica. Jag får säga som chefen på Bahamas Air - det låter lite
långsökt.
”Förstår jag dig rätt att i och med att ni sänder ut ett program som säger 'Goddag, nu kommer Hassan' så kommer alla människor åka till Nassau?”