Varför ha en gammal bil istället för
en ny? En viktig faktor är inköpspriset, en annan är priset på
reservdelar och en tredje är möjligheten att laga själv. När
vattenpumpen i min gamla Volvo 745 tröttnade kunde jag ha ringt en
verkstad som hade bytt ut den för några tusenlappar. Men just tack
vare att bilen är drygt 30 år gammal kunde jag istället köpa en
ny på Biltema för 439 kr och byta den själv på en förmiddag.
Ju
äldre, desto enklare. Jag har haft bilar där man kunnat sitta på
framskärmen med fötterna ner i motorrummet, men då får man gå
tillbaka ytterligare några decennier vid valet av bilmodell.
Som synes är det trångt, men inte
helt hopplöst. Allt som behövdes var några fasta nycklar, en
stjärnmejsel och tålamod. Fläkten längst ner i bild demonteras,
liksom fläktremmar och kåpor. Jag är teknisk idiot, men med en
kompis som kunde peka på plats och en annan på telefon var det bara
att skrida till verket.
Efter åtta ”Satan i gatan!” och
femton ”Jävla bilhelvete!” hade jag jobbat mig fram till pumpen
och tagit bort den.
Dags att trycka dit den nya och sätta
fast den med sex bultar, den ena otillgängligare än den andra.
”Bara” att sätta dit allt igen,
som demontering fast tvärtom. Slangar, fläkt, kåpor och remmar.
Sedan i med ny kylarvätska – vatten och glykol.
Ny vattenpump och spända fläktremmar
– ännu ett mirakel! Eller egentligen inte, men vattenpumpar har
tidigare skapat stora bekymmer. Och
låtar.