Det verkar finnas en marknad för allt,
men ibland undrar jag vart världen är på väg. Att det går att
sälja nyhetsartiklar till läsarna är en sak, men varje gång jag
ser reklam för ”plus” eller ”premium” känner jag att den ekonomiska besparingen att inte köpa dessa abonnemang bara är hälften så
mycket värd som vinsten i att slippa läsa skiten.
Jag vet inte vad ”Älskar, älskar
inte” är, men jag anar att det är någon form av dejtingprogram,
föga intressant för oss som varken varit med eller känner
deltagarna. Och av de tre kändisarna som avslöjar hur många de
haft sex med känner jag bara igen en. Jag fattar inte ens hur det
kan bli en artikel, än mindre att de försöker sälja en
premiumtjänst med den.
Däremot fattar jag att sånt här inte
kommer till av en slump. Det finns uppenbarligen människor som vill
veta hur det gick för ”Älskar, älskar inte”-paren och som är
för slöa för att söka rätt på svaret gratis (för något säger
mig att dessa människor finns på vartenda socialt medium som
existerar) och andra som lägger hela sekunder på att fundera över
hur många personer deras favoritkändisar har legat med.
Och det är det som gör mig orolig för mänskligheten. Det är inte friskt att vilja betala pengar för att få veta hur många kvinnor Linus Wahlgren säger sig ha haft sex med. Men tydligen gör folk det, och det skrämmer mig.