Det händer att jag sticker ut hakan på
Twitter. Några gånger har jag fått beröm och över tusen
gilla-markeringar. Andra gånger har jag mest fått skit, men när
jag kommenterade en SVT-artikel om självscanning i matbutiker kunde jag inte drömma om att det skulle väcka några starkare
reaktioner, särskilt inte ilska.
Jag tar kritik. Uppenbarligen var
jag otydlig eftersom många missförstod. Jag menade att
kassörskan gör ett viktigt jobb. Ska jag göra det åt henne vill
jag åtminstone ha del i den slant butiksägaren sparar, och då lär
hon sitta säkert. Så vad hände? Jag kallades idiot, pucko,
träskalle, småaktig och hysteriskt oinformerad. Allt detta för min
”attack mot kassörskor”!
Det var för övrigt ett tramsigt
reportage. Hade reportern på allvar varit intresserad av att ta
redan vilket handlingssätt som går snabbast hade han såklart bara
mätt tiden genom kassorna, helst för flera personer. Nu gick han
istället och plockade varorna tre gånger i butiken och kom halvvägs
in i reportaget på att det möjligen gick snabbare att hitta varorna
på tredje än på första rundan.
De gånger jag självscannat har jag
definitivt inte tjänat tid. Tvärtom, det strular alltid i kassan
och då måste jag ändå få kontakt med personal, så då kan jag
lika gärna ställa mig i kassan men en gång.
För mig känns
detta lite som när internetbanken gjorde det möjligt för oss
kunder att själva mata in OCR-numren så slapp bankens personal
göra det. Fick vi bonus från banken då? Nej, vi fick betala en
helt ny avgift för den unika möjligheten. Även då klappade kunder
händerna av förtjusning över denna utveckling.
Så. Nu kan
ni börja näthata :)