Jag har vid enstaka tillfällen handlat
kläder på nätet, men löparskor handlar jag nästan uteslutande på
nätet eftersom det blir så kostsamt att handla dem i butik,
allraminst dubbelt så dyrt. En enda gång har jag returnerat. Det
var ett par skor som dels var för trånga i tåboxen, dels gav mig
smärta i ett knä.
Det där hade kunnat hända även om
jag fått prova skorna innan köp, men jag har förstått att
särskilt ungdomar handlar på ett helt annat sätt på nätet, t ex
köper fem plagg trots att de vet att de bara har råd med tre. Sedan
skickar de tillbaka de två de tycker sämst om.
Jag kan tycka att det är ett ruttet
beteende att utnyttja företag som bjuder på returfrakt. Antagligen
är jag bara gammal och stelbent, men om man köper och returnerar 30 identiska skor i samma storlek får jag nog med mig merparten av mänskligheten i
fördömandet.
”It's not a system, it's a disease!”
Ordet bulimishopping var nytt för mig, men det finns tydligen. När ”kunder” handlar för att de får en kick av att köpa, men får ångest när varorna kommer hem. På pokersajter kan man spela för ”play money”, leksakspengar, om man inte vill riskera att förlora på riktigt. Det är inte utan att man skulle önska att även klädköparna kunde upprätthålla sin låtsasvärld med låtsaspengar.
För någon får såklart betala för
de där bomköpen. Det får de riktiga kunderna på samma sätt som
livsmedelskunder får betala för snatteri. Så vad gör man åt det?
Boozts avstängningsdrive är bra, men trots att de bara tycks stoppa
de allra värsta avarterna har de redan bannat 19000 ”kunder” (!)
så problemet måste vara gigantiskt.
Den som tycker att de är rimligt att av miljöskäl straffbeskatta plast borde skrika i högan sky efter totalförbud av fri returfrakt. Det vrålet har jag inte hört. Om det beror på att shoppingbulimikerna inte i första hand är vita medelålders män vet jag inte och jag skiter i vilket. Själv ogillar jag förbud, men vad ska vi göra istället? Så här kan vi väl inte ha det?