torsdag 16 december 2021

Gratis tvagning

45 kronor för en dusch är det dyraste pris jag hört i Sverige den senaste veckan. Jag har fortfarande inte sett någon uträkning. Det vore intressant att höra hur varmt och hur länge man måste duscha för att komma upp i det priset, men med skenande elpriser riskerar det åtminstone att bli dyrt att duscha.

Kanske kan man välja att tvätta sig den tid på dygnet när det är som minst dyrt, men ren vill man ju bli. I allmänhetens tjänst har jag funderat över hur man kan gå tillväga för att bli renad utan att bli ruinerad. Jag har ändå ställt grytor med vatten på kaminerna, vilket ger mig mer eller mindre varmt vatten. Skulle jag kunna tvätta mig vedeldat?

Klart jag kan! Jag plockade fram en emaljerad bunke från mina gömmor och fyllde den med varmvatten från en av ”kamingrytorna”. Att ställa sig och slabba vid kaminen kändes inte aktuellt, men jag har en duschkabin som jag ju faktiskt kan utnyttja även utan att använda duschslangen. Där blötte jag ner kroppen med vatten från spannen, schamponerade skägg och hår (jodå, några millimeter har jag faktiskt), tvålade in kroppen och hällde därefter vattnet över mig.


Här är ”efter”-bilden.

Inte en njutbar dusch, till och med lite kallt under några sekunder, men ärligt talat … Det var inte så många generationer det här var standardsättet att tvätta sig, med den skillnaden att våra mormödrar och farfäder fick hämta vattnet ur en vak de hackat upp i sjön, och inte hade ett våtutrymme med en duschkabin som kapslar in värmen. Det här var ändå mer njutbart än när jag tvingades tvätta mig i sjön i september, även om det också vore uthärdligt ifall alternativet varit 40-50 kr för en enda dusch. 

43 kommentarer:

  1. Kalldusch ska ju vara uppiggande och hälsosamt. 😀
    Plasthink med hål som hänga upp på lämpligt sätt?

    SvaraRadera
  2. Går det inte att bygga någon enklare variant där du kan ta in regnvatten, värma på detta och sen pumpa det in i duschen? Så slipper du stå med en balja tänker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att det är oerhört mycket enklare att ta med en balja till duschkabinen än att bygga ett system för regnvatten (det är för övrigt vinter nu, det lär inte regna förrän om ett kvartal) till varmvattenberedaren.

      Radera
  3. Hur får man rent r*vh*let på det viset? Använde du en duschsvamp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För allas trevnad tänkte jag låta bli att gå in på specifika kroppsdelar.

      Radera
  4. Det går ju faktiskt att duscha billigt... https://youtu.be/165fmm6Olps

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Innehållsleverantören har inte gjort det här videoklippet tillgängligt i ditt land."

      Men jag tror mig ha sett den och även om jag inte använder sprejflaska (om jag minns klippet korrekt?) så har jag för vana att även med duschslangen i bruk först blöta ner mig, sedan tvåla in mig och avslutningsvis spola bort tvålresterna. På det sättet är duschen igång 1-2 minuter, och då tvivlar jag starkt på att den skulle kosta 45 kr, ens i Sverige.

      Radera
  5. Brukar köra så i sommarstugan. Kokar upp vatten i en kastrull, fördelar vattnet mellan 2 hinkar. Späder ut med kallvatten till lagom temp. Sen har vi en rostfri skopa för att hälla över sig vattnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det känns rätt bra att någon gång ta ett kliv åt sidan från IT-samhället. Särskilt skulle jag tycka det i en sommarstuga! Jag har aldrig förstått villabor som försöker ordna samma bekvämlighet på landet. Då är det ju ingen vits.

      Radera
  6. När jag var på fjällvandring med gymnasiet så fanns vid en fjällstation möjlighet att få bada bastu för 50kr, många tyckte inte det var värt men efteråt när de fick höra att det fanns varmvatten från den vedeldade bastun att tvätta sig med var det många som ångrade sig. När man vandrat ett antal timmar per dag i 5dagar så är en varm dusch rätt högr upp på önkselistan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att fjällstationer många gånger drivs av ideella krafter och att det är mycket av servicen som är avgiftsfri hade jag kunnat ta den kostnaden. Fast jag hade nog inte gjort det på gymnasiet.

      Radera
  7. Sparo, du kan få komma hem till mig och tvaga dig för 150kr ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, jag ska fundera på saken. Nu har jag gjort det :)

      Radera
  8. Gör som Kalle flodin, tvätta sig i bäcken och sätta sig vid kaminen efterpå, mys :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag hans magrutor (och tillhörande Patreon-inkomst) skulle jag överväga det.

      Radera
  9. 45 kr kostar ett besök på den lokala simhallen i det närliggande samhället i Nordvärmland där vi har fritidshus som fn saknar rinnande vatten. Då ingår förutom dusch även nyttjande av såväl simbassäng som bastu. Bubbelpool kostar dock extra, 20 spänn om jag minns rätt.
    Så 45 kr för att duscha hemma låter som fabulering. Däremot har vi för sommarbruk köpt en campingdusch som består av en slang med vanligt duschmunstycke i ena änden och en liten dränkbar pump i den andra (laddas med USB-kabel). Man värmer vatten på spisen och blandar till lagom temperatur i en hink, sen är det bara att ställa sig bakom stugknuten och duscha som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät billigt. Kollade (lite på kul, skulle aldrig bada där) mitt lokala badhus i Sverige och har för mig att det var runt hundringen.

      När jag på 90-talet flyttade på heltid till mitt fritidshus och innan jag hunnit dra in vatten nyttjade jag däremot dusch med myntautomat på den lokala campingen. Var man snål på vatten klarade man sig med 2 kr.

      Har sett campingduschar som är avsedda att värma upp med solljus, men de funkar nog bättre utanför Norden, särskilt på vintern.

      Radera
  10. Svar
    1. Ja, vad gör man inte för att bli viral :)

      Radera
  11. Vem fota han med baljan?
    RB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag själv, med självutlösare.

      Radera
  12. försöker du få fler kvinnliga läsare? med tanke på den sexiga bilden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är skitdålig på att göra de smarta PR-bedömningarna, men gissar att den typen av bilder snarare riskerar att skrämma bort kvinnliga läsare :)

      Radera
  13. Åh jösses, nu har Sparo börjat med naket på bloggen med. Vad kommer härnäst? :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske mode, kanske astrologi. Har inte bestämt mig än.

      Radera
    2. Kan vi inte få höra lite om hur man ska tänka kring portföljallokering? Kanske något om hur man får ner kostnaderna, får optimal exponering osv.

      Radera
    3. Optimal exponering på vad?

      Vet inte om jag är rätt person för det, men det händer att jag har åsikter på dessa områden.

      Radera
  14. Känner mig inte såååå gammal. Men har stått vid en isvak och och hinkat vatten. (Inte för tvättning. För djur som behövde vatten när kranen just då inte producerade något.) Att stå (mitt i en stjärnljus vinternatt) och få en liten smak av forna tiders verklighet kändes surrealistiskt.

    Du har ingen vattenkanna med stril på att hälla varmvattnet i?

    Du har väl en youtube-kanal. Det kanske vore värt att pröva nakenchock-värdet där. ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda gången jag stått vid en isvak var för att dränka en häxa, men där skyller jag allt på Jan Guillou:
      https://youtu.be/ZsrS9lAKnFM?t=412

      Jag vet inte om jag har en vattenkanna med stril, men det verkar bökigare och kallare än att hälla vattnet direkt från en balja.

      Då stängs bergis min Youtubekanal ner :)

      Radera
    2. Vi har alla vår roll att spela. :-D
      Vattenkanna och liknande inventeras väl före våren då du planterar ut förodlade grödor.
      Redan nu kan du ju odla inomhus med tanke på saftiga norska matpriser.

      Radera
    3. Ja, jag lydde bara order ;-)

      Jag har intalat mig själv att jag inte behöver fundera över odlingssäsongen förrän i januari. Och frågan är om inte odlarenergin i år läggs på att bygga växthus och komma igång med biodling.

      Radera
  15. 1 bara du inte börjar blogga på engelska som Kalle F. Då säger jag upp bekantskapen med dig också. Nakenbilder kan jag stå ut med ;)

    2 den laddningsbara duschen som nämns ovan är till för att få upp det redan färdigblandade vattnet i dina baljor till din kropp i strilform istället för skopvis. Jag upplever att det går mer vatten med den istället för med skopa.

    3 du som har så många byggnader måste ju kunna bygga en bastu i någon av dem till sommaren. Med en gammeldags vedeldad vattenvärmare i bastun får du sköna bad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Art nr 37=455 på svenska Biltema.

      Radera
    2. 1. Jag ser inte nyttan för mig, men kanske lönar det sig för Kalle.
      2. Kallvatten lider jag ingen brist på.
      3. Jag vill inte slösa ett hus på bastu. Jag är ingen riktig bastukille.

      Ja, den duschen finns på norska Biltema också, och kostar 329 NOK.

      Radera
  16. Med tanke på hur stora badrumen är, priset per kvadratmeter och all marmor och mässing som ska in i ett badrum idag borde priset snarare ha en nolla efter sig minst. Antar att dessa grejer inte heller är avskrivna innan det är dags för nytt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flest onödiga prylar vid döden vinner. Marmor och mässig måste man ha ;-)!

      Radera
  17. Stort avslöjande: Sparo har precis öppna ett 'only friends'-konto och gav en lite försmak här ovan av vad ni kan förvänta er där.
    Det kanske kostar en liten slant, men det är det väl värt ;-)

    Patreon, släng dig i väggen, only friends slår det med hästlängder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var i sanning överraskande. Inte ens jag visste om det :)

      Radera
  18. Jag tror att det billigaste sättet att tvätta sig på (förutom att tvätta sig i en sjö) är att tvätta sig snabbt. Gunde Svans rekord är på 1 minut och 23 sekunder: https://www.hn.se/nyheter/halland/forts%C3%A4tt-spara-vatten-duscha-som-gunde-1.2418121

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är åtminstone andra referensen till Gundes duschrekord jag sett idag, så han verkar vara i ropet. Men spolar man sig blöt, skruvar av, tvålar in, sköljer av, så borde man komma under minuten effektiv tid.

      Radera
  19. Ju fler kommentarer jag läser desto mer uppskattar jag mitt liv i hyreslägenhet med fjärrvärme,vatten och värme ingår i hyran.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan fatta det också, jag är inte motståndare till bekvämlighet. Jag har trivts både i hyres- och bostadsrätt, men nu kändes det helt rätt att flytta till hus igen. Visst har det utmaningar, men sånt är ju livet.

      Radera