söndag 5 december 2021

Socialdemokratisk skadekontroll

Varje våldsbrott i Sverige resulterar i att någon regimtrogen luftskalle berättar att i hans mellanstadieskola på 70-talet hände samma sak nästan dagligen, så det är inget att oroa sig för. På samma sätt försöker Aftonbladet nu få oss att tro att Strandhälls världsrekordförsök i Kronofogdeskulder är helt genomsnittligt och medelmåttigt. Tidningens kolumnist säger sig ha en hel låda med oöppnade räkningar.

Idag säger hon sig lycklig över att ha tvingats skaffa autogiro. Det får hon såklart vara, och kanske har hon på riktigt en psykisk störning hon kallar räkningsfobi. Jag tvivlar. Men framförallt tycker jag att det är ohederligt och olustigt med denna orgie av bortförklaringar. ”Pengaångest”, ”existentiell ångest” och ”ekonomisk analfabetism”. Hur vanligt är det?

Jag skaffade internetbank i slutet av 1900-talet. Den stora fördelen var att man då kunde lägga in räkningar i förväg så att de betalas vid sista betalningsdag (det här hände nämligen i en tid då man fick ränta på pengar). Jag kan inte säga att jag inte missat ett enda förfallodatum sedan dess för det har jag, men jag har inte missat en enda påminnelse och definitivt inte sjabblat tills något gått till inkasso, ännu mindre Kronofogden.

Så vad säger folkdomstolen? Känner ni någon som pga en störning eller fobi inte kunnat sköta sin privatekonomi? Jag köper inte att detta är vanligt hos var och varannan. Lathet är något annat och det är måhända en folksjukdom.

54 kommentarer:

  1. Alla i min bekantskapskrets verkar kunna sköta sin ekonomi men vad vet jag vad som lurar i den där byrålådan. Kanske är den proppfull med inkassokrav. Själv har jag fobi mot betalningspåminnelser och gör mitt yttersta för att undvika dem.

    SvaraRadera
  2. Ingressen är 10/10 Sparo, andades till hastigt genom näsan här på morgonen, tack för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andas måste man, meen pga ett överjävligt ryggskott sker det ytterst ryckvis.

      Radera
  3. Jag har en bekant som av lite olika anledningar hamnade i ekonomiska svårigheter, men efter en period av att ha sålt mycket, ätit *mycket* sparsamt (så till den grad att vi kände oss motiverade att låna ut lite pengar) vände han på skutan och fick ordning på inkomsterna.

    Det var nog nära, men vad jag vet gick ingen räkning till kronofogden och framförallt hade det inte varit omedvetet eller av slarv. Hela tiden försökte han göra rätt för sig och skyllde inte på någon annan eller någon slags fobi/sjukdom.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...sålt mycket av sina tillgångar menar jag, tänk bil, mountainbike, TV etc.

      Radera
    2. Att det kan gå åt helvete köper jag, men Strandhäll tycks ju bara skita i allt ansvar.

      Radera
  4. Jag tror inte ett dugg på att Moa har en låda full med obetalda räkningar.
    Det här är helt enkelt vanlig socialdemokratisk skademinimering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag med. Vid det här laget gissar jag att Flashback gett oss rätt. Någon måste ju känna Moa.

      Radera
  5. För 20 år sedan när jag var mycket kraftigt in i väggen (3 år sjukskrivning) så gjorde jag som Magnus Uggla för länge sedan förespråkade "dom säger att jag skiter i allt, men det skiter jag i". Då var det nära 1 gång med fogden, bara dagar bort. Men en kvinnlig vän kom till undsättning och hjälpte mig handfast att betala räkningarna. Det fanns miljontals Kr på kontot, det var inte det som var problemet. Problemet var klinisk depression.

    Så jag kan ha förståelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men som du själv säger klarade du dig. Och gissningsvis hade du det inte så förspänt som Strandhäll. Jag fattar att hon också gått igenom en tuff tid, men både hon och partiet har ju ändå ansett att hon kunnat klara en riksdagsplats hela tiden.

      Radera
  6. Jag tycker att utnämningen av Annika Strandhäll är det bästa som hänt.
    En bättre valarbetare för borgligheten finns nog inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tro. Vet inte hur de tænkte.

      Radera
    2. Buschan med sina husaffärer kan
      nog bli en lika bra valarbetare för de borgerliga...
      Tror dessa karriärister inom politiken känner sig ovan lagen.
      Juholt,Strandhäll,Busch,Sahlin etc..

      Det är som då jag fakturerar den fattiga betalar direkt.

      Dom i de fina kvarteren ska ha 3 ryckare och ifrågasätta fakturan...

      Radera
    3. Vad har Busch gjort før fel? Som jag uppfattat det hittade hon ett tomt hus hon ville ha,kontaktade ægaren, de kom øverens om ett pris. Sedan har han ændrat sig, igen och igen, fram och tillbaka. Rekordet var nær de enades om en løsning, registrerade den i domstol och sedan tog han avstånd från sin egen kompromiss. Jag har svårt før kd:s politik, men husaffæren får någon gærna førklara hennes skuld i. Hitills har ingen lyckats.

      Radera
    4. Här har du svaret!
      Han heter Matz och är 64 år. Om han är sosse, centerpartist eller bara allmänt vänsterliberal vågar jag inte svara på.
      https://uvell.se/2021/11/10/media-vs-ebba-busch/




      Radera
    5. Det gjorde mig nog tyværr inte klokare.

      Radera
  7. Mycket svårt att förstå orsaker till detta beteende, Sahlinsjukan. Svårt att sätta diagnos på beteendet. Sådana finns visserligen men om de är aktuella fordras klinisk bedömning. Jag tror mer på inlärt beteende, dåliga vanor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte spekulera i det. Sækert en kris, men då ska man kanske inte leda landet.

      Radera
  8. Har i perioder lidit av kraftig depression och har då inte klarat av att sköta särskilt mycket alls, inklusive att betala räkningar. Har även släktingar som varit i samma sits inklusive en som för närvarande verkar på god väg att bli hemlös eftersom det inte går att få honom omhändertagen. Har också träffat några människor med ångest- och missbruksproblematik som åtminstone periodvis inte fixat att sköta ekonomin till den grad att de fått betalningsanmärkningar och stora skulder. Gemensamt för ovanstående, mig själv inkluderat, är förstås att inte någon är på minsta vis lämpliga för positioner med stort ansvar.

    Kan mycket väl tänka mig att det är möjligt att göra karriär inom politik och media med den sortens besvär då dessa branscher verkar handla mer om svågerpolitik än konventionell produktivitet och att man därför kan tolerera opålitlighet och svackor. Det hjälper nog också att vara kvinna då omgivningen brukar vara lite mer stödjande och förlåtande när de inte kan leverera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag vill inte førringa problem, det ær just jobbutnæmningen jag reagerar på. Och visst, i jobb med prestationskrav hade det knappast hænt.

      Radera
  9. Folkdomstolen kommer bestämma efter nästa val.

    SvaraRadera
  10. Av någon anledning tänkte jag på Sparo när jag läste den kolumnen =)

    Det känns som om hon försöker normalisera att vuxna människor uppför sig som småbarn. Jag hoppas nästan att det rör sig om någon form av damage control, för alternativet är att det är så på riktigt, och det är deprimerande.

    Men med tanke på sandlåderetoriken i riksdagen känns väl alternativ två ganska troligt för i alla fall den politiska klassen. Konstigt nog den enda klassen i samhället som aldrig behöver ha kontakt med verkligheten...

    SvaraRadera
  11. Lite synd tycker jag nästan om Socialdemokraterna och deras Aftonblaska. För det står helt klart att de allihop har en speciell slags fobi. Nämligen fobin att vara rädd för att ta ansvar, att vara rädd för att erkänna felaktigheter. De tycks göra vad som helst för den sakens skull. Till och med att gå ut och idi-tförklara sig själva upprepat.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det funkar ju fint. De lyckas få fortsatt förtroende och under tiden krascha det ena samhällsområdet efter det andra.I vinter får man väl säkert läsa många reportage i Ablaska om att det är normalt att inte ha råd med elen hemma osv. Att det alltid varit så i alla iländer.

      Radera
  12. Jag tror att du har för höga tankar om dina medmänniskor!
    Minst 80% av medborgarna lider av "ekonomisk analfabetism".
    Det spelar ingen roll hur många högskolepoäng dom har, civilekonomer,civilingenjörer,läkare, professorer. Människor kan vara hur briljanta som helst inom sin profession men ändå vara "ekonomisk analfabeter".
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror kanske på vad man lægger in i begreppet, men att 80 % inte skulle kunna ta hand om sig sjælva tror jag inte på.vi

      Radera
    2. Jag kan dock köpa att Strandhäll har någon form av allvarligt psykiskt problem. Att döma av hur hon beter sig på sociala medier. Det är inte friskt att agera så. Och då bär partiet förstås ett ansvar för att placera henne på en ministerpost, när hon uppenbarligen är så olämplig.

      Radera
    3. Ja, hon har ju inte utsett sig sjælv. Det får Andersson ta på sig.

      Radera
  13. Jag vägrar tro att den sorts administrativa och ledarmässiga kompetens som krävs av ett statsråd går att kombinera med tiotals obetalda räkningar. Vilka oerhörda styrkor är det Strandhäll har som gör att hon ändå är den främsta kandidaten till posten som miljöminister? Den frågan ställs inte till statsministern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. DET svaret hade jag velat høra.

      Radera
    2. Frågan är vilka hållhakar Strandhäll har på sina partikompisar. VAD är det som de har som de inte vill ska komma fram?

      Radera
    3. Det undrar jag ofta med det där partiet. ALLA kan ju inte ha varit med Björn Rosengren på Tabu och dokumenterat vilka andra som var där.

      Radera
  14. Nu kommenterar jag igen. Fast på rätt inlägg.

    Så fort jag fyllde 18 år så skaffade jag internetbank, det är över 20 år sen nu. Vägrar autogiro, vill inte ha fri dragningsrätt på mina konton. Alldeles för ofta man läser att företag drar dubbla summor och liknande. E-faktura däremot är mycket bra, så fort det kommit en räkning så granskar jag den och godkänner för dragning på samma dag som lönen kommer. Lägger också in månadens sparande och investeringar så allt är draget och på väg till rätt ställe när jag vaknar på lönedagen.

    Jag är också en sån som ringer till företag och frågar vart min räkning är om den inte kommit när den ska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle helst slippa e-faktura med, men bara hæromdagen fick jag en faktura som då hade kostat mig 76 kr + moms i avgift. Någon gång har jag ringt och efterlyst faktura men det brukar jag inte.

      Radera
    2. Autogiro och säga upp massa djävla abonnemang är den enkla lösningen. Det har hänt att det blivit fel under alla år, men det är ytterst sällan. Man ger upp viss kontroll, men får bekvämlighet. Tror dock att exempelvis företaget som fyller poolen inte är sådär vanligt att göra affärer med att det skulle löna sig med autogiro. Kan vara där det blivit fel.

      Radera
    3. Jag har autogiro på mina svenska räkningar nu (hoppas att de ska försvinna snart) och hatar det verkligen. "Viss kontroll"? Jag tycker man tappar den helt.

      Radera
    4. Bara att bocka av i Excel-filen när autogiro-räkningen dragits- Total kontroll :-)

      Radera
    5. Ja, om jag upprättar en Excelfil, loggar in på internetbanken dagligen och lyckas lokalisera och hålla isär respektive autogirobetalning.

      Radera
  15. En gång missade jag en räkning när jag befann mig på långresa. Räkningen låg snällt på hallmattan när jag kom hem och jag betalade så fort jag kunde. Åkte visserligen på en påminnelseavgift, men det var också allt som hände. Nu är jag tacksam för att alla mina räkningar kommer på mailen eller direkt i internetbanken! Om jag missat fler räkningar kanske jag hade blivit erbjuden en ministerpost?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kunde väl ha varit skoj? Jobba tisdag-torsdag åtta månader om året (givetvis helt utan närvaroplikt) och bli ekonomiskt oberoende på ett par mandatperioder.

      Radera
    2. Drömmen! Ska kolla med chefen och se vad han säger om detta :)

      Radera
    3. Det är säkert inga problem. Berätta för honom att flera riksdagsmän jobbat eller pluggat på heltid vid sidan av riksdagsarbetet, så det går fint. Några har drivit advokatbyråer och Carl Bildt var ett halvår i Bosnien utan att avsäga sig riksdagsjobbet, så det är nog inte särskilt betungande.

      Radera
  16. E-faktura är typ bankgudens gåva till människorna. Ingen risk att fönsterkuverten kommer på avvägar med postnord, sparar iaf någon kvist i månaden iom minskad pappersförbrukning. Om jag dessutom är på resande fot behöver min post-vakt inte grubbla på om jag fått nån räkning utan kan bara samla eventuell post i en hög. Apropå nya ministern då, lite konstigt att det går så långt som till kronofogden inte bara en gång utan flera gånger. Kronofogden knackar ju liksom inte på dagen efter förfallodatumet utan det tar ju ett tag. Mitt förtroende för politiker är väl inte på topp, och mitt förtroende för politiker som inte verkar kunna ta hand om sig själv är ännu lägre. Hur ska hon i det här fallet ha koll på sånt som är viktigt i hennes jobb om hon inte har koll på sin egen ekonomi? *suck*

    SvaraRadera
    Svar
    1. E-faktura funkar åtminstone bættre æn autogiro, som jag verkligen ogillar.

      Visst, kan man inte ta hand om egna livet fixar man knappast landet heller.

      Radera
  17. Det enklaste och smidigaste är att alltid ligga plus minst en månadslön på lönekontot, då behöver man inte vänta med räkningarna utan kan betala dem i exakt samma ögonblick de dyker upp. Voilà! Borta!

    Men jag förstår att det för gemene man/kvinna är omöjligt att göra på det sättet, för med en massa pengar på kontot kommer man förstås hitta all världens anledningar att handla upp de på en massa onödigt skit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag inte har månadslön och dessutom gillar marginal kan jag säga att jag alltid har de pengarna på kontot, men nu när jag inte befinner mig där räkningarna dimper ner måste jag nästan ha autogiro eller e-faktura ändå, och då kan jag ju inte ens välja att betala dem på ett annat datum än på förfallodatum.

      Radera
  18. Att räkningar kommer på flera sätt - på papper, med mail, till Kivra - är heller ingen ursäkt för att missa betala. Allt som behövs är en Excel-fil med årets förväntade utgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutsatt att du inte gör något fel i din fil och att den alltid är helt uppdaterad.

      Däremot ser jag ändå inga ursäkter. Har man en fysisk brevlåda, ett eller flera e-postkonton och Kivra (DET har jag lyckats undvika) får man helt enkelt ha koll på dessa ställen. Har man en mailbox kollar man av den, har man en telefonsvarare lyssnar man av den. Om man är en vuxen människa.

      Radera
  19. På samma sätt som många, särskilt humanister, journalister och kulturarbetare, gärna koketterar med att de "har så svårt för matte" så koketterar många med att de inte "kan" ekonomi.
    Jag varken vet eller förstår vem de vill imponera på. Vem blir imponerad av att någon inte förstår det logiska med plus och minus? Att om vågskålen med utgifter väger tyngre än den med inkomster så blir det problem.
    Varför "skryter" de med sina räkningar om de inte vill betala dem?

    Så många frågor, men inga logiska eller vettiga svar.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte heller vem de försöker imponera på. Matematiken man behöver för privatekonomin är ju nästan på lågstadienivå, så allt som normalt krävs är att lägga lite tid på den.

      Radera