Ingen kund är viktigare för en
affärsidkare än den kund som ännu inte slagit till. Man kan tycka
att de borde måna om de trofasta kunderna (och gör det väl till
viss del genom bonusprogram och kundklubbar), men dessa har man
förhoppningsvis ändå. Den kund som står och velar däremot gäller
det att hugga tag i innan den försvinner till konkurrenten.
Detta
är orsaken varför jag drar öronen (och plånboken) åt mig när
företag inte snabbt och smidigt hjälper mig att starta konto eller
bli medlem. För hjälper de mig inte då behöver jag inte fundera
över hur ointresserade de kommer att vara när jag redan satt in
pengar eller hoppat på deras abonnemang med tre månaders
uppsägningstid.
Här är ett exempel på när jag
tjänade 220 kr på detta. Jag behövde ännu fler delar till min
nyinköpta Volvo 240 och sökte runt på nätet. Fyra av delarna
visade sig billigast på en nätsajt som jag ibland handlat
från tidigare, men också backat ur i sista sekund för att jag
hittat grejerna billigare eller kommit på att jag inte behövde dem,
och då har jag alltid fått ett mejlerbjudande dagen därpå.
Så istället för att klicka hem
varorna och föra över pengarna gick jag till utcheckningen där min
varukorg var värd 1042 kr, fyllde i mina kontaktuppgifter och stängde ner sajten. Och när jag öppnade mitt e-postprogram
på söndagsmorgonen låg följande erbjudande och väntade:
Simsalabim, så var priset nere i 822
kr, 220 kr eller drygt 20 procent mindre än dagen innan. Och det är
inte bara jag som kommit på detta. Jag hörde i en podd att när man
kollar efter resor är det inte ovanligt att priset sjunker kort tid
efter att du tittat på resan, men om du väntar ytterligare kommer
priset gå uppåt igen.
Alltså gör du som kund klokast i att gå
in och reka i ett inkognito-fönster. När du väl bestämt dig, går
du in i ett vanligt fönster som tillåter cookies, helst i inloggat
läge, klickar fram den resa du vill köpa och fyller om möjligt i
dina uppgifter för att sedan stänga ner och vänta någon dag. Vad
man än köper, smart eller dumt, nödvändigt eller onödigt, är
det aldrig fel att få handla lite billigare.