Att bygga garage fick bli sommarens
stora byggprojekt när mina bin mer eller mindre omöjliggjorde
takarbete (att riskera att bli angripen och stucken på en stege
flera meter upp i luften är inte ett jobb jag kan fresta andra med
och jag fixar inte att lägga om ett tak helt själv). Jag har en
lada på drygt 400 kvadratmeter där det bl a finns plats för några
bilar, men helt ouppvärmt blir det svårt att få något vettigt
gjort där på vintern. Därför tänkte jag isolera ett garage på
c:a 7,5 x 5,5 meter. Där skulle det finnas plats för att skruva på
bilar eller annat.
Första steget, som jag tänkte
behandla i detta inlägg, är golvet. Jag fick ett infall att
eventuellt köra trägolv, det är inte lika rullvänligt som betong,
men är mer ladumässigt. Men det visade sig att betong är mycket
billigare här i Norge än i Sverige medan virke snarare är
billigare i Sverige, så det fick bli betong trots allt. Betongbilen
tog 16400 kr för att komma hit och hälla betong på golvet, i
Sverige hade det kostat avsevärt mycket mer.
Men nu krävs det ju tyvärr rätt
mycket förarbete innan man kommit så långt. Först skulle det
gamla grus- och jordgolvet grävas ur för att få plats med
isolering. Många rekommenderar krossade tegelpannor i grusade
områden. Kanske speciellt i lador för då kan man kasta ner de
gamla takpannorna och använda dem i golvet. Men maken till hopplöst
material att göra sig av med finns inte! Att gräva bort tegelkross
med spade är i stort sett omöjligt och att göra det med händerna
tar oändlig tid. Det blev till att hyra en minigrävare. Jag har
förstått att en del medelålders män startar byggprojekt mest som
alibi för att få leka med dylika maskiner. Jag är inte en av dem.
Men det gick.
Sedan lades 50 mm frigolit i botten. Och så på
sidorna för att betongen inte ska rinna ur. Normalt när man bygger
en betongplatta har man en tom yta utan kanter. Här fanns ju formen
redan klar i form av en lada, så det var i stort sett bara att klä
sidorna med frigolit.
Nästa steg var armering. Även det
efter konstens alla regler med armeringsnät över golvet, extra
förstärkningar i sidorna och distansklossar för att få allt att
hamna på rätt höjd. Jag anlitade en expert som fick berätta hur
det skulle se ut och som kunde komma hit ett par gånger och kolla
att jag gjorde som han sa.
Men till slut var det klart för
betongbilen. Det skulle gå att blanda själv i en betongblandare,
men det hade inte blivit så mycket billigare och tagit betydligt
längre tid. Den enda stora fördelen med att det går långsammare
är att man hinner backa om man klantat till det. För betong rinner
dit den kan och stelnar snabbt vare sig man vill det eller inte.
Annars tycker jag att det är ett trevligt material att jobba med. Att hälla ut betongen tog mindre än en timme. Sedan kan den vibbas och slipas tills det går att spegla sig i ytan, men det här är ett garagegolv. Det är platt, vackert så.
Rom byggdes inte på en dag och detsamma gäller detta garage. Jag återkommer om väggar, tak, fönster, port, el, vatten och inredning i ett senare inlägg. Eller flera.