Min gamla Volvo började rycka, ungefär
som strax innan bensinen tar definitivt slut. Men jag hade halv tank
och nästa resa var bilen som vanligt igen. Jag slog i en flaska
K-sprit i hopp om att det kunde bero på kondens. Det är ju årstid
för sånt nu, även om jag tror att bensin inte längre ska drabbas
av det problemet.
Hur som helst var det något annat för
problemet återkom. Jag lyssnade runt och fick höra att det skulle
kunna vara bensinfiltret eller bensinpumpen. Filtret var billigast,
129 kr på Biltema, så jag köpte ett sånt, men innan jag kom mig
för att byta det dog bilen under färd. Efter många försök hoppade den igång
och gick att köra hem, men nu var det hög tid att byta filter.
Jag letade upp en sån där
instruktionsvideo jag skrev om nyligen för att ta reda på
hur man gör. Kompisar varnade för att det kunde sitta fast av bara
helvete, men det var inte värre än att en dusch av 5-56 fick
muttrarna att lossa. Så här ser det ut, med gamla filtret anslutet
och det nyinköpta bredvid.
Och så här ser det ut under bilen, där den där
plattan satt fast.
Burken under är inte ett uttryck för
att jag blev kaffesugen och festade loss på mitt favoritkaffe Martin
Olssons Kalaskaffe kok mellanrost, utan för att jag inte ville bada
i bensin. Det hann bara rinna ut ett par matskedar, men det blev en tillräckligt stor pöl i burken för att jag inte skulle vilja
bada i den. I med nytt filter. Bensin- alltså, inte kaffefilter.
Ungefär i det här läget brukar jag
upptäcka att det inte var det som var felet, men att det ju ändå
måste konstateras, och så även köpt en ny bensinpump för ändå
helt överkomliga 369 kr. För att märka att det inte var det heller
och grävt vidare, så småningom eventuellt gett upp och lämnat
över det till någon som begriper sig på bilar.
Men nu var det filtret! Med grejerna på
plats under bilen går den som en dröm igen. Jag får en del kritik
och hån (vore jag känsligare skulle jag säkert kalla det ”hat
och hot”, men jag är inte helt sjuk i huvudet) för att jag har en
35 år gammal bil, men detta är en stor förklaring till valet. Ett
fel uppstod och jag kunde laga det själv för 129 kr.
En nyare bil hade jag fått lämna in
på verkstad. Felsökningen hade gått på betydligt mer än hela
reparationen gjorde nu. Filtret hade kanske krävt en märkesverkstad
för att byta och gissningsvis hade jobbet tagit flera timmar á 1000 kr eftersom allt tar mångdubbelt mer tid på nya bilar. Och så hade de passat på att byta även bensinpump och tändsystem. Min kostnad blev 129 kr och någon
timmes eget skruvande? Alternativet låter som en dålig deal.