torsdag 16 februari 2023

Hyllvägg i ladan

När jag byggde garage i ladan fick jag bygga en helt ny innervägg eftersom garaget, till skillnad från övriga ladan, ska gå att värma upp.

Laduväggar är sällan släta, där är bjälkar och skit i vägen. Men nu fick jag plötsligt en helt plan gipsvägg i ladan och där bestämde jag mig för att bygga upp ett hyllsystem.

Jag började med att måla vitt för att det ska bli lite ljusare än gipsets grå originalfärg. Inget spackel, detta är en lada och skarvarna stör mig inte. Jag har samlat på metallskenor och konsoller, så det är endast virket som kostar, och även det blev billigt.

En fördel till med detta system är att höjden på hyllorna (och antalet hyllor) går att justera i efterhand, men så här från start ser jag till att rymma flyttkartonger på de understa hyllplanen. Överblivna golvspånplattor utgör den nedersta hyllan, övriga är OSB-plattor.

Funderade på att måla dem, men låter tills vidare bli.

Och så här ser det ut när det är klart. Väldigt mycket förvaringsutrymme där jag räknar med att hålla god ordning. Att leta efter grejer jag vet att jag har är det värsta jag vet.

16 kommentarer:

  1. Sparo, hur mycket betalar du totalt varje månad i boende, genomsnitt över 12 månader?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte räknat ut. C:a en tusenlapp i kommunal avgift, en knapp tusenlapp i hemförsäkring och kanske en tusenlapp för el och ved tillsammans, så då är jag uppe i 3000 kr. Sedan blir det ju förmögenhetsskatt av huset också, men jag vet inte om man ska se det som boendekostnad.

      Radera
    2. Jo, det skall du räkna med. Om du inte bodde där så skulle du inte ha den utgiften.

      Radera
    3. Jo, förmögenhetsskatt hade jag haft ändå och hade bostaden varit billigare hade förmögenhetsskatten varit större eftersom bostäder subventioneras ur förmögenhetsperspektiv.

      Radera
  2. Åh! Jag blir så imponerad av din dådkraft! Skribent som håller bin, säljer honung på marknader, bygger om, bygger till, bygger nytt, ja, någon som *gör* saker. Kan det möjligen ha ett samband med att du inte tittar särskilt mycket på tv?

    Själv skulle jag nöja mig med att bo i en fartygshytt, med väldigt minimalt antal prylar, så länge det finns internet och möjlighet att kliva i land då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är så mycket att imponeras över egentligen. Jag är bara för snål för att leja bort jobb.

      Radera
  3. Ja men det blev ju snyggt. Byggde själv ett 15 kvm förråd för några år sedan med väggfasta hyllor och arbetsbänk i ståhöjd där jag tänkte efter före så att grill, skottkärra och utemöbler gick in under bänken.

    Det är kul med projekt. Men jag bygger nog själv mest för glädjen i att göra det med egna händer. Bonus att det blir billigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt vet jag inte, men funktionellt och för mig blir det nästan snyggt av att det är funktionellt.

      Ditt förråd låter lite som den biredskapsbod jag byggt i vinter (https://sparosverige.blogspot.com/2022/11/biredskapsbod.html). Ser fram emot att sätta hyllor där också, som det är nu är det bara ett tomt rum med bikupslådor längs väggarna.

      Ibland kan jag tycka att det är kul, om projekten är tillräckligt små. Oftast hinner jag ledsna innan det är klart, men då är man ju ändå tvungen att få ihop det och då är jag nöjd igen.

      Radera
    2. Haha, först tänkte jag att nu har Sparo för en gangs skull skrivit fel, det maste ju vara beredskapsbod. Sekunden efter kom jag pa aha, en redskapsbod för bin i stället för en bod för beredskap (vad är det egentligen? om kriget kommer?).
      /Annika

      Radera
    3. Man kunde göra det lätt för sig och kalla det birum, men ett sådant tycker jag mig ha i bostadshuset, så i min hjärna är rummet i ladan en biredskapsbod. Beredskapsbod tror jag inte finns, till skillnad från redskapsbod. Men så har jag heller inte gjort lumpen, så jag kan ha fel där.

      Radera
  4. Ser prima ut. Men, du vet desto mer utrymme en skaffar sig desto mer prylar samlar en på sig. Tex som mina föräldrar som fyllt ett stort hus, ink källare, samt ett uthus och en halv ladugård :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den risken finns. Men precis som jag inte konsumerar mer ju mer pengar jag har tror jag inte heller att jag (numera) fyller upp ytor bara för att jag kan. Jag strävar tvärtom hela tiden mot mindre prylar. Fast dyker det upp något jag vill ha som är gratis eller nästan gratis, då är det skönt att ha yta.

      Radera
  5. Mycket funktionellt o ser mer än ok ut för en billig peng! Sedan kommer följdbekymret, iaf för mig. Att man fyller ut all tillgänglig yta o volym med saker som kan vara bra att ha. :-)
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, risken finns, men jag tror snarare att jag kommer att fylla upp med sånt jag redan har. Och det stora problemet tycker jag ändå inte är mycket grejer utan om det är mycket grejer utan ordning.

      Radera
  6. Vänta nu lada OCH garage med mycket lagrings utrymme på väggarna.
    Och sedan INTE "Att leta efter grejer jag vet att jag har"..
    Finns det någon plats i universum där den ekvationen gått ihop? :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man har ordning, märker upp sina hyllor osv.

      Radera