torsdag 9 februari 2023

Föräldrastöd måste inte klema bort

Igår publicerade Affärsvärlden en krönika av Börspoddens John Skogman titulerad ”Sluta spara till era barn”. Läs gärna hela, den är både underhållande och tänkvärd. I stora drag handlar den om att barn förr eller senare måste lära sig att tjäna pengar och ta hand om sin ekonomi, och genom att föräldrarna sparar till deras första lägenhet, körkort etc, skjuter man upp det egna ansvaret.

Det är inte helt galet tänkt. Det finns absolut en risk i att lära sina barn att pengar är något som kommer lättvindigt. Bättre att de i tidig ålder får lära sig att pengar måste förtjänas än att de curlas tills de är 25. Men det ena måste inte utesluta det andra. Det finns fler sätt än att ösa pengar över barnen alternativt kasta ut dem på artonårsdagen (jag har för övrigt sett bägge exemplen i min bekantskapskrets).

Barn behöver gränser, det gäller även pengar. Undersökning på undersökning visar att det är bättre att ge sina barn en månadspeng att hushålla med än att ge dem pengar vid behov eller när de tjatar. Och sämst är såklart kombinationen, att ge dem ett ”fast” belopp och sedan ändå fylla på när pengarna är slut. Är de slut så är de slut till nästa förutbestämda utbetalningsdatum, det är ju inte så att de svälter utan att käka hamburgare med kompisarna eller fryser ihjäl utan vinterjackan de skulle köpt för studiebidraget.

Inte heller måste man visa ”att det ligger nära en halv miljon kronor på kontot och väntar” eller tillåta att det sparade kapitalet går till ”två veckor på Kos, följt av Roskildefestivalen och herpes”. Så länge pengarna är dina kan du öronmärka dem till kontantinsats, körkort eller bil, och anser du inte att ungen är mogen ansvaret vid 18 kan du pytsa ut dem under decennier.


Är du förälder - var förälder!

Dessutom har du väl något eget ansvar för att ungen blir en ansvarstagande vuxen? Det är ditt livs viktigaste uppgift och du har arton år på dig! Jag är själv precis en sån unge som Skogman pratar om, som fick hjälp till körkortet och en klumpsumma på kontot innan jag blev vuxen.

Men jag fick också lära mig pengars värde genom att jobba för pengar hemma, och gjorde jag slut på vecko-/månadspengen fick jag ingen krockkudde i form av ett extra bidrag. Jag hade sommarjobb, som jag dessutom fick skaffa mig själv. Jag har gjort dåliga investeringar, eller rättare sagt köpt skit, men när jag var arton var jag ändå vuxen ansvaret att ta hand om mina pengar och det blev varken Kos, Roskilde eller herpes för dem. Om John Skogmans barn inte klarar det vill jag – med risk för att låta som Joakim Lamotte – fråga: Var är föräldraansvaret?

34 kommentarer:

  1. Tror det handlar mest om barnet i fråga. Man får nog välja metod efter personlighet. Men det är förmodligen svårt om man har flera ungar som är väldigt olika.

    En anekdot från min bekantskapskrets är en kollegas son som fick en större summa(100k+) i present av en nära släkting som studentpresent.

    Vilket resulterade i 3 månader av att vara coolast på krogen, sen var det slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag sa inte att det är lätt, bara att det bör göras. Ger man bort över hundratusen till någon som festar bort dem på ett kvartal känner man personen väldigt dåligt.

      Radera
  2. Man behöver ju inte spara i ett barns ISK som kan tömmas av ungen på 18-årsdagen som författaren skriver. Med ett KF kan man ju höja till 25 eller vad som helst innan det är fritt fram. Då kanske man blivit mer mogen.

    Såvida man inte behöver kontantinsats så kan man gått vänta lite till och har blivit lite mer mogen genom arbete och så. Man blir vuxen av ansvar, ej genom ålder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller bara spara i sitt eget namn. Såvida man då klarar av att hålla isär egna och barnens pengar, men gör man inte det borde man inte skaffa barn.

      Helt rätt, man blir vuxen av ansvar, och den processen börjar väldigt mycket tidigare än på artonårsdagen.

      Radera
    2. Så gör jag, har en separat isk till min dotter men i mitt namn. Tar lite av barnbidraget varje månad och köper lite utdelningsaktier och fonder.

      Radera
    3. Ja, då är du ju fri att lämna över den om och när du vill. Enda nackdelen är om det huxflux införs en arvs- och gåvoskatt.

      Radera
  3. Det var tråkigt att höra att det inte blev Roskilde för dig, Sparo. En kul grej, som jag tror hade vart välgörande för själen.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt, men jag var verkligen inte ett dugg intresserad.

      Radera
    2. Det är aldrig för sent :-)

      Radera
    3. Finns den fortfarande? Annars är det för sent. Jag är hur som helst ännu mindre intresserad nu av att tälta på en leråker ihop med femtiotusen knarkare.

      Radera
    4. Jodå, det går att ha med egen husvagn för övernattning.

      Radera
    5. Husvagn är drägligare än tält, men det är ju gradskillnader.

      Radera
  4. Intressant ämne! Mitt o brorsans barnbidrag åkte ner i mor o fars budget. Hade 7.50:- i veckopeng, det gick ganska oavkortat till lördagsgodis eller någon gång till något konstigare, som Bonjour pepparrotsfärskost. Senare hade jag 150:-/mån, det hände ibland att jag sparade ihop till något med dessa, bla min första synth, en Korg Mono/Poly begagnad. eller sparade är en överdrift, tror den kostade strax över 3000 kr o jag lade en handpenning hös föräldrarna på en del o betalde av restan på något år. Hälften sponsrade de.

    Fick inget extra utöver under månaden om jag skulle vara pank, men de stod för kläder o så. Var ej snåla när det kom till jul o födelsedag, utan då fick jag ofta det jag verkligen önskade mig även om det kostade en rejäl peng.

    Sponsrade körkort och gav mig 15 000kr att överleva på ett år förutom studiestöd när jag flyttade hemifrån vid 17. Kan inte klaga utan tycker hela den biten är mer än fair från min sida sett.

    Att jag sedan ej tagit kontrollen över mitt egna ekonomiska liv innan jag blev 40 kan jag ej klandra föräldrarna för. Borde lyssnat mera på min älskade morfar som försökte få in i min tjocka skalle nödvändighet av buffert o sparande.

    Har försökt praktisera samma tänk vad gäller min dotter som är nu är utflugen sedan ett tag.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bonjour pepparrotsfärskost var otippat. Synthen var mer i linje med mina val från den tiden.

      Man ska ju ha lite flyt också och helst få knuffar precis när man är mottaglig.

      Radera
  5. Hemma fick vi veckopeng och efter 12 års ålder månadspeng. Min yngre bror valde inte att köpa Bonjour färskost, utan översatte sitt sparande till hur många jordnötspåsar han kunde köpa. SunPat för 25 öre styck. Han blev senare bankdirektör med hög befattning på en av våra större affärsbanker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där lät som Charlie Söderberg som översatte alla pengar till kolor för att få en bild över sin rikedom.

      Jag gick också från vecko- till månadspeng, men jag minns inte vid vilken ålder.

      Radera
    2. Underbar historia. Det är nog ett suveränt trick att översätta pengar till något mer konkret för att förstå deras värde. Själv har jag översatt mina pensionsbesparingar till antal årsbehov.

      Radera
    3. Hmm, personligen tänkte jag väl lite för mycket redan då. Hade veckopeng mycket längre pga mina föräldrars förslag på byte till månadspeng var dåvarande veckopengen gånger fyra. Kom fram till att det var mer än 48 veckor på ett år och kom därför fram till att jag ville fortsätta med veckopeng.

      Radera
    4. Mme A: Antal årsbehov känns ändå inte jättekonkret, men funkar det så funkar det :)

      Anonym 2: Hade du inte kunnat argumentera för en höjning med det argumentet? De kunde ju knappast sänka veckopengen av det skälet.

      Radera
    5. Sparo: Nä det har du rätt i. Men en liten bit konkretare än bara ett antal kronor iallafall.

      Radera
    6. Ja, och som sagt, funkar det för dig så funkar det.

      Radera
    7. Kunde jag säkert, men var väl omkring 12 år så tyckte mest det var rimligt att fortsätta på det viset. Tror mest att mina föräldrar inte tänkte på att det skulle innebära en sänkning så hade nog gått...

      Radera
    8. Det där var ju första erfarenheterna av förhandlingsteknik, att tjata upp sin veckopeng. Det var tider det!

      Radera
  6. Intressant läsning...

    https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream

    Brief:
    �� Nord Stream terrorism exposed.

    Based on todays story by Pulizer Prize winning US investigative journalist Seymour Hersh the US and Norway worked together on blowing up the Nord Stream pipelines. Norway is a US vassal and competitor of Russia in natural gas sales to Europe.
    This breaking story has several major implications:

    Jens Stoltenberg leads NATO and was Prime Minister of Norway for 8 years. There can be no doubt that he knewn in advance about the pipeline attack, a betrayal of NATO members that had no interest in the pipeline destruction.

    Norway made a big mistake by participating in a US terror act against EU and Russian gas infrastructure. Norway itself relies on gas exports for its economy and Norways gas infrastructure is now going to be a target for Russian retribution. A calculated risk that will haunt them.

    German @Bundeskanzler Scholz is the big loser in this revelation. The support of his Govt crumbles if he doesn’t respond in a strong way to the US terror attack against German interests. Germany must exit the US proxy war in Ukraine and work with Russia to repair the pipelines.

    President Biden delivered a win to Putin by committing this act of terrorism in breach of international law and then accusing Russia of self-sabotage. @JoeBiden is exposed as a liar and terrorist in the eyes of unbiased observers. Support for Putin in Russia and beyond will rise.

    What will President Putin do next? He now has the moral high ground. Pentagon propaganda about the ‘unprovoked war’ and ‘self-sabotage’ have blown up like a Chinese weather balloon. Now is the time for diplomacy. Russia should negotiate peace with the EU without US involvement.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du förklara vad det har med dagens inlägg att göra är jag idel öra?

      Men ska vi gå off-topic ser jag det som självklart att det var USA/Nato som sprängde Nordstream. Biden sa innan det hände att de skulle göra det och de dementerade inte att det var dem efteråt. Hur mycket mer bevis behöver vi?

      Radera
    2. Det var illuminati som sprängde Nordstream.

      Radera
    3. Haha, Johan Skogman som sanningsvittne! Även om jag gillar börspodden så skulle jag ALDRIG låta Skogman förvalta mina pengar. Har känslan av att det är mer snack än hockey. Givetvis finns det risker med allt, dock så är det bättre att ha en bas att stå på än att börja från noll.

      Kanske ett Warren Buffet citat är på sin plats. WB told Fortune in 1986 that he would give his children "enough money so that they would feel they could do anything, but not so much that they could do nothing"

      Att få en halv miljon av förräntat barnbidrag gör kanske att den unge vågar flytta hemifrån, börja studera, starta eget eller något annat som varit helt omöjligt utan ett startkapital. Kan själv känna igen mig lite i detta då mina egna möjligheter att jobba extra i ungdomen var begränsade, jobbade dock mycket hemma men det gynnade inte mitt konto. Som student var det också trögt att ackumulera några större summor. Allt sammantaget gör att frihetsgraderna var begränsade.

      Radera
    4. Förlåt malplacerat inlägg! Men detta tyder mer på att det hela är fakta och inte bara lösa rykten. Tänkte att du skulle få reda på detta med länk och allt. Kanske du kan skriva ett blogginlägg om det? Tack för bra blogg.

      Radera
    5. Jag har ingen aning om Skogmans kvaliteter som börsförvaltare, men som skribent får jag erkänna att jag tycker att han vuxit på senare tid. Men håller med om att han har fel här. Jag tror också att pengar kan ge en knuff i rätt riktning.

      Jag har från dag 1 förutsatt att USA låg bakom Nordstream-sabotaget och tycker att det funnits gott om belägg och bevis för det hela tiden. Men ett blogginlägg om det hoppar jag nog ändå över. Världspolitiken är lite för långt från min verklighet.

      Radera
  7. Alltså herpes kan man få gratis om man vill så det behöver man inte betala för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korrigering så jag inte blir off topic. Det behöver inte föräldrarna spara till.

      Radera
    2. Sant, just den biten var nog mest för att spetsa till krönikan.

      Radera
  8. Min kollega och hennes sambo har precis köpt en lägenhet till sin 18-åriga dotter (ensambarn) mitt på Södermalm. Eftersom ungen inte har ett jobb hon kan försörja sig på så kommer föräldrarna betala även månatliga utgifterna för henne. Anledningen? De vill inte att ungen ska flytta från Stockholm när hon börjar plugga på universitetet, plus att de tänker att lägenheten kommer gå upp i värde så ungen har sin framtida villa (nästan) säkrad sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska de försörja henne när hon flyttat hemifrån känner jag att curlandet gått för långt. Det vore kanske tvärtom nyttigt (både för barnet och föräldrarna) om hon pluggade längre bort. Dessutom är jag inte alls säker på att investeringen blir bra, i takt med att Stockholm inklusive Södermalm förvandlas till en skjutbana.

      Radera