onsdag 8 februari 2023

Höjda matpriser ger högre medvetenhet

Höjda matpriser tycks ge ändrade vanor. Arla har noterat att fler konsumenter letar i deras recept för billig mat och en undersökning gjord av Swedbank säger att fler handlar extrapriser och i lågprisbutiker.

Det är ju inte bra med höjda priser, men dessa reaktioner ser jag som sunda. Om det stämmer. Swedbank-undersökningen är självrapporterade uppgifter. Där finns alltså inga fakta på förändringen, det är konsumenterna själva som berättar om sina förändrade konsumtionsmönster. Samtidigt som de säger sig välja bort halvfabrikat och laga mat från grunden säger de sig äta mindre hälsosamt, vilket inte helt går ihop.

För det viktigaste är inte att leta efter billiga recept. Den viktigaste förändringen man kan göra är att överhuvudtaget laga maten själv. Sedan kan man naturligtvis även ta hänsyn till vad som är billigt. Är det något i receptet som är dyrt – testa att byta ut det mot något billigare. Och från andra hållet, är det något som är billigt i butiken – köp det och hitta ett recept där det passar.


Det ska nog bli mat av detta med.

Det är säkert många som redan gör så, och fler kommer det bli i takt med att priserna stiger. Samtidigt tror jag att det är en stor grupp som aldrig lagar mat från grunden (vad de än säger till Swedbank). Många verkar nästan vilja ha en klapp på axeln för att de köpt hem färdigmat och ställt i mikron, istället för att ringa och få varm mat hemlevererad till dörren. Finns det någon prisnivå som skulle få dem att surfa fram billiga recept? Jag är inte säker på det. Kanske om alternativet är svält.

33 kommentarer:

  1. Kryssar i alla boxar. Mat nära bäst före, extrapriser, billigare alternativ, väljer bort dyrare råvaror självfallet. Höjningen på 8,7% på nästan alla ersättningar gäller ej aktivitetsersättning för mig som ändå lägger 40+ h/vecka på utbildning, konstigt kan jag tycka då prisökningarna påverkar mig lika mycket som någon annan. Nåja.

    Ett konkret exempel är att jag gett mig på att börja laga mycket soppa igen, samtliga vegetariska vilket jag ej har något emot om det ej blir 100% av kosten över en vecka. Finns mycket gott, potatis o purjo, tomat, champinjon eller annan svamp, pastasoppa med grön curry, blandade rotfrukter, spenat är ingen favorit rent mentalt men smakar bra när jag väl lagar det.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är dålig på soppa, måste ta tag i det.

      Radera
    2. Glömde löksoppa såklart. Men gör gärna några försök, det är nästan fånigt enkelt o billigt att få till en god, värmande o billig soppa!
      /JB

      Radera
    3. De få gånger jag gör soppa tycker jag att det oftast blir bra. Det vill gärna inte bli av bara.

      Radera
    4. Har en bekännelse. Efter att till och med drömt natten innan att jag jagade efter en påse i någon gigantisk billighetsmatbutik där det var stört omöjligt att hitta annat än dåliga lågprisvarianter så föll jag igår till föga och köpte mig det jag drömt om.

      En påse cheese doodles från O*W. Nu är jag den första att erkänna att detta ej är ett nödvändigt eller nyttigt livsmedel, men 30 kr?! Wtf, hälften för ett år sedan. Nå, smakar det så kostar det.
      /JB

      Radera
    5. Jag är ingen ostbågekille, men när det gäller chips smakar OLW som Estrella som stått framme i en skål i ett dygn.

      Radera
    6. ;-) Ja! Köper jag chips någon gång går OLW omedelbart bort. Då blir det Svenska Lantchips som idag är inte bara billigare utan överlägset godast! Ingen krydda, bara vanliga sältade varianten.
      /JB

      Radera
    7. Jag köper inte chips särskilt ofta, mest när det är extrapris. Fast inte OLW, då får de vara larvigt billiga och det är de inte.

      Radera
  2. Som förälder så häpnade jag när barnen var små och andra föräldrar (på dagis, öppna förskola, lekgymnastik mm där man träffade såna) hävdade att de aldrig köpte halvfabrikat. I vår familj fick vi helt enkelt inte ihop det tidsmässigt ibland utan några snabba köttbullar, prinskorvar, blodpudding mm emellanåt. För att inte tala om när det skulle till matsäck på nån utflykt (ofta pastasallad med kassler). Men det visade sig att det bara är jag som anser att köpta köttbullar räknas som halvfabrikat, för när jag frågade några andra föräldrar efter bra recept på att göra själv så bara stirrade de på mig och fattade inte vad jag menade.
    På utflykt så hade väldigt många av barnens kompisar med sig köpta(!) pannkakor. Ett av mina barn ville också ha, men turligt nog smakades det från kompisen först och det var tydligen inte alls gott.

    Nu ser jag att det finns något som heter "klämmisar" i affärerna. Det är ungefär som en liten kaviartub fast mjukare fylld med nån onödigt söt sylt. Ska tryckas direkt i munnen. Det ska väldigt små barn tydligen ha som... mellanmål tror jag. Det räknas nog inte heller till halvfabrikat. Jag fattar inte grejen. Mellanmål kan tex vara en smörgås eller en skål hemmagjord äppelmos med mjölk.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har ju inte jag barn, så ingen förälder kommer ändå lyssna på vad jag säger i det fallet, men när jag har ont om tid brukar jag göra riktigt stora satser av mat som jag fryser in. Då tar det ganska kort tid per måltid om man slår ut det.

      Klämmisar har jag hört om på något radioprogram och efter det hade jag inte gett det till något barn jag bryr mig om. Det verkar vara ren smörja, om än uppskattad sådan. Det är ett problem, att barn som får väldigt söt färdigmat som smakar mer socker än frukt kommer att vänja dem till att det är så det ska vara. Själv har jag gått åt andra hållet och klarar knappt att äta köpesylt längre eftersom det inte smakar annat än socker. För att inte tala om pulvernyponsoppa!

      Men ganska typiskt för vår tid att folk pratar om att göra mat från grunden och menar att köpa färdiga köttbullar. Jag antar att du gav upp diskussionen direkt. Som Stenmark sa en gång är det inte lätt att förklara för någon som inte begriper.

      Jag ser för övrigt både klämmisar och färdiga köttbullar som helfabrikat, inte halv, men det gör det inte bättre.

      Radera
    2. Ska man ha kött i sig, vilket jag har ett inbillat eller rent fysiskt behov av ha en gång eller två i veckan, så finns det i princip inte (om det ej är tokrea på färs) några alternativ till köttbullar, korv eller pytt, vilket i sig är mkt utspätt. Ägg är ett fungerande alternativ o gott. Jag är lyckligtvis korvfantast o kan gå lös på tex Lidls digra utbud.
      /JB

      Radera
    3. Hahaha....kul liknelse där Sparo:

      "Men ganska typiskt för vår tid att folk pratar om att göra mat från grunden och menar att köpa färdiga köttbullar."

      Radera
    4. Jonas: Korv är ju bökigt, men både pytt och köttbullar kan du ju göra själv. Blir antagligen både godare och nyttigare, definitivt billigare.

      Northernlightsinvestment: Det är ju så! Mamman till en av mina kompisar frågade sin son om han kunde hjälpa henne att byta till vinterdäck. "Javisst kan jag hjälpa dig med det", sa sonen och gav henne numret till en däckverkstad. Mm, det var ju också ett sätt att se på det :(

      Radera
  3. Upplevelsen av att äta mindre hälsosamt kan även vara att övergången från ekologisk svensk gårdsslaktad entrecote till irländsk massproducerad dito framkallar det hjärnspöket.

    Men definitivt ser jag på Willys betydligt fler kunder nu och en större konkurrens för det prisnedsatta sortimentet. Förr kunde man hitta -50% kycklingfilé nästan när som helst på dagen/kvällen. Nu är det tidiga morgnar som gäller :)

    Jag sätter KÖP på Axfood (AXFO) !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen har de flesta butiker rutiner som gör att det vissa tider är lättast att hitta prisnedsatt. Har man möjlighet gäller det att ta reda på vilken tid det är och se till att vara där då.

      Radera
  4. Vi äter kött minst en gång per dag, ofta två. Gris, Ox- eller lammkött. På sommaren ofta en sallad med rökt kött i. Egenuppfött. Till det egenodlad potatis.
    Det är tragiskt att människorna i Sverige inte kan tillåtas att äta nyttig och riktig mat. Vi får mellan 60 och 80kr per kilo helfall för lammkött. Dvs ca 120 till 160 kr kilot för rent kött. I butiken säljs svenskt lammkött för 250 till 300kr per kilo.Slakterierna har mycket små marginaler. Den största marginalen har butiken.
    De ben som skärs bort från slakten av gris, oxe och lamm mals ner vid charkproduktionen. Kallas slaktbiprodukter och används i korv etc. Ytterligare en stor vinst för mellanhanden eftersom dessa charkprodukter oftast är dyrare än rent kött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var Vlad som skrev.

      Radera
    2. Det är rena vetenskapen, det där. Lättare att förstå sig på grönsaker :)

      Radera
  5. Den svenske konsumenten måste börja se sig om efter nya inköpsställen för sina livsmedel. Eller producera själv!! Alla pålägg och dolda skatter mellan bonde och konsument gör att det i slutändan blir ett mycket högt slutpris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man möjlighet att skippa detaljistledet kan man spara en hel del:
      https://sparosverige.blogspot.com/2016/10/skippa-detaljisterna.html

      Radera
  6. Soppa är toppen. Med hembakat bröd till blir det bara så gott. Löksoppa, potatis- och purjolökssoppa, sötpotatissoppa med indisk kryddning, linssoppa, broccolisoppa, morotssoppa, ärtsoppa. Det finns massor att laga; nästan allt är vegetariskt. Vill också slå ett slag för att vara otrogen och handla där det är prisvärt. Appen Matpriskollen tycker jag är bra för detta ändamål.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bröd tycker jag nästan är ett måste till soppa. Svårt att bli mätt annars. Men som en lättare lunch funkar det oavsett.

      Absolut, bra att hitta var saker är billigast, oavsett om man använder en nättjänst eller bara åker runt och lär sig var vad är billigast.

      Radera
  7. Hej Sparo! Har du något tips på mat som uppfyller följande tre kriterier; 1) Lättlagat, 2) Billigt, 3) Gott? Att det finns subjektiva inslag i bedömningarna är uppenbart, särskilt vad gäller punkt 3, men det vore ändå intressant att höra din input.

    Allt gott!

    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är ett inlägg med länkar till andra inlägg om billig mat:
      https://sparosverige.blogspot.com/2020/07/hur-kan-du-ata-sa-billigt.html

      Och här är tio konkreta maträtter som jag gillar:
      https://sparosverige.blogspot.com/2022/07/tio-matratter.html

      Alla tio stämmer inte in på lättlagat-kravet, men åtminstone hälften skulle jag säga gör det.

      Radera
  8. Men skit också, det här låter inte bra. Aktiekursen för Novo Nordisk kanske sjunker nu då? Eller nja, den amerikanska fetmatrenden fortsätter nog på export ändå? :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror tyvärr att det är långt dit.

      Radera
  9. Jag har nog kommenterat tidigare om detta, men ända sedan jag var fattig student och i början av min karriär har jag alltid kollat extrapriser och tillbud, och även nu när jag är relativt rik och skulle kunna ha rad med mycket mer sitter det i ryggmärgen. Alltid köpa och frysa in eller laga direkt, sista förbrukningsdag 50% nedsatt pris, eller storpack pa rea av sadant jag använder mycket av. De fa ganger jag äter ute (alltid för stora portioner) har jag med mig plastbyttor och tar hem resterna i, utan att skämmas det minsta.

    Men en sak jag tänkt pa Sparo, du har ju inte mycket till övers för Greta och hennes gelikar har jag förstatt. Anda lever du väldigt klimatvänligt (även om du kör bil). Varför tycker du som du gör angaende klimatet och den paverkan människan har?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sitter i ryggmärgen här med. Varför betala mer än man måste för något även om man skulle ha råd, det verkar dumt.

      Jag försöker leva MILJÖvänligt. Klimatet påverkas mycket lite av människan. Det var t ex mer CO2 i atmosfären på dinosauriernas tid än nu. Vad jag vet åkte dessa varken bil eller flyg i någon större utsträckning.

      Varför jag reagerar på att halva världen lyssnar blint på en liten tjej som ju knappt ens gick ut grundskolan är för att det finns riktiga miljöproblem som vi kan göra något åt, men det drunknar ju nu i hittepå. Det tycker jag är tråkigt.

      Radera
    2. Ja ok miljö eller klimat, det klingar lika i mina öron, men visst kan jag i stället använda ordet miljö om det känns bättre. Kan du utveckla de miljöproblem du tycker finns vs hittepa?
      /Annika

      PS. Jag tror inte skolutbildning är en garanti för kunskap, kan bara ga tillbaka till mig själv. Medioker utbildning (om än med goda betyg), men en karriär som heter duga (om jag far säga det själv och det far jag :) ).

      Radera
    3. Det är ju det som är problemet, att det klingar lika i mångas öron när media ständigt lägger fram det som att miljöproblem och klimatproblem skulle vara samma sak. Själv bor jag i Norden och är väldigt tacksam över klimatförändringar. Utan dem hade min tomt och hela landet varit täckt med inlandsis.

      Jag tror att det är bättre om människor som är duktiga på miljö lägger ut texten om det, men t ex gör ju utsläpp och smog att det är svårt att andas på vissa platser. Inte för att vi använder plastpåsar i Norden utan för att vi köper mängder av kinesiskt skit vi inte behöver.

      Jag tror inte heller att skolutbildning är en garant för kunskap, verkligen inte, men när det kommer till klimatet lyssnar jag hellre på Lennart Bengtsson, en av världens ledande klimatforskare, än Greta Thunberg, tjugoåring utan utbildning. "Lyssna på vetenskapen", sägs det. Ja, vi kanske ska göra det. Och då menar jag hela vetenskapen, inte bara den del som för fram det som är politiskt opportunt just nu. Vetenskap handlar om att ständigt ifrågasätta, inte svälja.

      Radera
    4. Naja, du hade knappast flyttat till Norge om landet varit täckt av is. Men jag är väl som folk är mest, och jag tycker att du hänger upp dig pa ord (klimat/miljö). Jag tycker att vi ska lyssna pa bade Lennart och Greta, och fler därtill.

      Men visst, folk köper skit och far det levererat efter nagra knapptryck pa nätet, och varken du eller jag kommer att drabbas av följderna. Men jag förstar fortfarande inte vad du tycker är hittepa. Du far gärna utveckla mer, och om du tycker att jag är jobbig later du bli att svara.
      /Annika

      Radera
    5. Nej, hade inlandsisen legat kvar hade jag inte fötts.

      Och nej, det här är varken en miljö- eller klimatblogg, och så fort ämnet kommer upp är den en tidsfråga innan stämningen blir skit eftersom det i princip inte är tillåtet att ha olika åsikter i dessa frågor. Jag kan bara uppmana alla att söka info på olika ställen, även om man får slita rätt hårt för att kunna göra det i dagens samtalsklimat. Jag har inte mer att säga i frågan.

      Radera