tisdag 28 februari 2023

Jobb med hög timlön

Man kan välja att köpa sig fri från arbetsuppgifter man inte gillar. Jag har full förståelse för att den som har trasiga axlar eller bara hatar fönsterputsning köper tjänsten av en professionell fönsterputsare. Ibland gör jag nog lite för mycket saker själv, i lägen där det inte är ekonomiskt försvarbart.

Andra gånger är det inget snack om att det är lönsamt och vettigt att jobba själv. Jag är nöjd med att jag inte bara putsar mina egna fönster utan också städar, tvättar, bakar mitt eget bröd och en massa annat som känns lika naturligt för mig som att betala räkningar eller sköta min personliga hygien.

Alla får dra sina egna gränser, men ibland förstår jag dem inte. Det är när vi snackar rejäl timlön på eget arbete. När jag bloggade om att byta däck (som är en arbetsuppgift som bör sitta i ryggmärgen hos alla bilförare) fick jag nettotimlönen till 400 kr, vilket motsvarar en månadslön på nästan 100000 kr. Då räknade jag ändå ytterst generöst, utan att ta hänsyn till varken tidsbokning eller kötid om man lämnar bort jobbet.

Annat arbete kan ge ännu mer avkastning. Ska man köpa en kapitalvara och väljer att lägga en kvart på att först ta reda på var den är billigast kan man tjäna tusenlappar. Ändå är det bevisligen många som handlar i första bästa butik.


Första sämsta butik.

Ett ännu tydligare exempel är tankning. Här i Norge kan det lätt skilja 3 kr/liter mellan två bensinmackar i samma samhälle. Ibland ligger de så tätt att man ser priset från grannmacken och ändå väljer en del den dyrare macken och kastar bort flera hundralappar på en enda tankning. Med en app hittar man billigaste soppan i närområdet och kan enkelt räkna ut om en omväg lönar sig.

Det finns en gammal historia om att Bill Gates (eller någon annan mångmiljardär) förlorar pengar på att böja sig ner på gatan och plocka upp en slant eftersom han tjänar så mycket mer på sitt jobb. Nu ska jag berätta en sak som kan chockera någon. Du är inte Bill Gates! Att plocka upp en krona från gatan tar två sekunder. Det ger en timlön på 1800 kr, efter skatt. Förutom att det är nyttig gymnastik som troligen förlänger ditt liv med mer än två sekunder.

Det är som att det finns folk som ogillar pengar. Eller sitter det så djupt rotat hos en del människor att i möjligaste mån undvika alla former av arbete, så att man inte ens reflekterar över att man betalar ett oförsvarligt högt pris för att komma undan?

28 kommentarer:

  1. "vilket motsvarar en timlön på nästan 100000 kr"

    det är väldigt mycket pengar ;)
    https://www.youtube.com/watch?v=pPpcdTzALWE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast översatt till euro blir det väl typ tio eurocent om man räknar baklänges från den där videon ;-)

      Radera
    2. Då ursprungsinlägget multiplicerar 400 med 168 (vilket är ungefär så många arbetstimmar man brukar räkna med vid heltid på en "normal" månad) misstänker jag att Sparo menar att skriva "vilket motsvarar en månadslön på nästan 100000 kr" (och inte timlön)...

      Radera
    3. Helt riktigt, nu gick poängen fram även till mig. Jag ändrar.

      Radera
  2. Intressant att en del "experter" hävdar att deras alternativintäkt är högre än att lägga ner tid på att byta hjul, baka bröd, tvätta, laga mat och så vidare. Det bygger på att de drar in pengar varje vaken minut, och följaktligen inte kan se på tv eller läsa en bok utan att gå med förlust. *handhjärta*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till slut kokar det ju ner till vilket slags liv man vill leva. Vi ÄR inte arbetsmaskiner.

      Radera
  3. Jag och många av mina vänner och bekanta är vad man skulle kunna kalla högavlönade. Jag tjänar runt 100’/mån, vilket inte innebär att man har råd att köra Ferrari eller äta rysk kaviar till frukost, men visst, det går ingen nöd på mig. I somras valde jag att måla om mitt hus själv. Det tog runt fyra veckor av slit och besparade mig runt 100’ jämfört med att leja bort det. Jag och min fru städar huset själva, fixar trädgården, tvättar bilen för hand, renoverar det mesta utan hantverkare, handlar på Lidl och Willys och köper kläder på Tradera. Vi har en bil som är min förmånsbil via jobbet, en relativt driftsnål elbil.
    Mina vänner har städhjälp, märkeskläder, lägenheter i Åre och Nice, renoverar om köket vart fjärde år, kör i medeltal 2,5 tyska premiumbilar per hushåll och kan int efter sina liv förstå hur i hela helsike jag kunde befatta mig med ett simpelt apgöra som husmålning.
    Jag räknar med att kunna gå i pension minst 15 år före dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick jag ångest över att jag tänkt hinna måla en jättelada på lediga stunder i sommar :)

      Förutom att hemarbete spar pengar får i alla fall jag en stor tillfredsställelse som helt uteblir om jag hyr in andra att göra samma jobb, även om det är med mina pengar.

      Att renovera kök vart fjärde år hade jag hur som helst inte velat om det så vore gratis. Undrar om kollegorna kommer att fatta när du kan gå i pension och de inte kan det. Troligen inte.

      Radera
    2. Duuuuu… Tror inte femton år före räcker… ;)

      Radera
    3. Att renovera med hantverkarhjälp är inte bara dyrt, det tar energi att ha allsköns byggtomtar springande hos sig. Att se till att projektet specas ordentligt och efterföljs samt att resultatet blir bra… nej, i de allra flesta fallen får jag mindre blodstörtning av att ta fram verktygen själv. Är fortfarande förbannad på hantverkaren som efter en fuktskada och försäkringspremie var här hemma och monterade köksskåp så snett att luckorna inte gick att stänga. Kommentaren på min invändning blev ”ah men det är ju bara en bubbla snett” (med vattenpass i handen).

      Radera
    4. Ja, det finns många negativa aspekter. Förutom att de kan slarva kommer de garanterat inte vara lika sparsamma med material som den som också betalar kalaset.

      Radera
    5. Om måla om huset tar fyra veckor så kommer många att dra sig, svårt hitta en time slot, rätt väder, kombinera med andra aktiviteter, lättare hitta en hantverkare. Tänk istället, sprid ut arbetet över tid, fyra sidor, ta en i taget. Större chans att få till en vecka ledig tid per år än fyra.

      Radera
    6. Tror det beror på vad man har för jobb. När min make stått 12 timmar vid operationsbordet eller blivit inringd två helger i rad för akutoperationer så har han ingen lust att lägga den tredje helgen på att stå på en stege och måla huset. Då vill vi lägga den tiden på att umgås med barnen och varandra. Att det blir några extra år i arbetslivet mot att tvingas fortsätta jobba när man är ledig får det vara värt. Men det är ju prioriteringar.

      Radera
    7. Jag bodde för många år sedan i ett timmerhus som behövde laseras ungefär vart fjärde år. Det var ganska litet, men på slutet tog jag en sida om året, då hann jag inte bli less.

      Jag har aldrig provat att operera, men jag tycker inte att "umgås" utan att göra något mer är bästa sättet att koppla av från ett jobb, kanske hade hela familjen kunnat ställa sig på stege och umgåtts och målat parallellt.

      Radera
  4. "Det är som att det finns folk som ogillar pengar" Hahahahaha dör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tillspetsat, men ibland känns det banne mig så. När folk upprepade gånger gör felaktiga val och i extremfallet nästan kastar bort pengar.

      Radera
  5. Du har en väldigt populär och användbar blogg. Tack för ditt arbete.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker även att det inte enbart är en ekonomisk fråga att försöka göra vissa grejer själv hemma. De gånger jag lyckats med något hantverk hemma så känner jag mig ganska nöjd och påminns ofta om det. Jag tror faktiskt också att tummen med åren förflyttat sig lite från mitt i handen och längre ut :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Svårt att sätta en prislapp på glädjen att varje dag i tio års tid komma in i sitt kök och tänka "Fan vad bra det här blev, och det har jag gjort!".

      Radera
  7. Gör man det mesta och bästa av det kroppen klarar av så är det garanterat billigare och ibland kanske tom bättre än vad hantverkare under tidspress gör. Många undantag här dock!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag själv ägnar mig åt hantverk har jag märkt att det tar fruktansvärt mycket längre tid än när proffsen jobbar, men resultatet kan absolut bli lika bra, ibland bättre.

      Radera
  8. Visst, jag tycker att det man kan klara själv ska man göra. Dessvärre är jag helt ointresserad och dessutom svag när det gäller allt tekniskt och har taskigt talamod. Dessbättre har jag nästan alltid haft snälla vänner och grannar som hjälpt till när det behövts. Men somliga tjänster köper jag gärna, som städning (ok, inte alltid för de gör det sällan sa bra som jag vill) och fönsterputs. Jag har 19 fönster varav hälften (jaja, 10 o 9 da), golv till tak och han som gör det är effektiv som fan och putsar alla ramar, tar bort all spindelväv och annan skit inne och ute. Dessutom lämnar han inga spar pa golvet, inget skvätt eller smuts efter sig. Sa värt pengarna.
    Nu är jag ju lyckligt lottad och har rad att välja, men det klart att när man har skralt i kassan far själv vara bäste dräng.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det där taskiga tålamodet och det tekniska kunnandet hade kanske blivit bättre av att utmana det? I alla fall har det blivit det för mig.

      Min mamma anlitade fönsterputsare några gånger och stördes över att de inte tog de målade ytorna utan bara glaset. Men det kanske är olika och/eller en prisfråga. I det fallet slutade det med att jag tog över. Och precis som vi var inne på högre upp försökte jag ta lite åt gången, 1-2 fönster när jag ändå hälsade på.

      Radera
  9. Jag håller med om att det ibland finns mycket att spara. Men ibland är det egentligen inte värt tiden det tar jämfört med att anlita en fackman. För några år sedan (innan vi hade en aning om att elpriset skulle löpa amok) så bestämde vi oss för att byta ut vår ved/pelletspanna mot bergvärme. När jag väl fick tag på en firma som kunde tänka sig att borra en energibrunn åt oss så kontaktade jag en VVS'are och sa att jag sett på prisjakt att det var kampanj på NIBE bergvärmepumpar och ville veta vad han skulle ha (ungefär) för att installera en sådan hemma hos oss. Hans första kommentar var att "om inte jag får köpa in värmepumpen så kommer inte jag att installera den". Jag kom väldigt fort till insikt att VVS'are tjänar stora pengar på material vid installationer. Jag blev lite stött/irriterad och bestämde mig för att jag skulle göra jobbet själv.
    Jag vet inte hur mycket pengar jag sparade, men tidsmässigt så är det nog risk för att jag inte sparade någonting. Att koppla loss den gamla pannan, köra ut den, ta in värmepumpen samt att installera den antar jag att proffs gör på 1-2 dagar. För mig så tog detta nog minst 2 veckor (jög nyttjade mina 4 semesterveckor till den här erfarenheten). Dock lades ju väldigt många timmar på att läsa in mig på hur allt skulle utföras. Dock är det ju en vinst för självkänslan att veta att det inte fuskats någonstans, men ekonomiskt är nog vinsten i mitt fall ytterst tveksam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där gäller nog de flesta hantverkare, att rabatterna de skaffat sig i butikerna ses som någon slags löneförmån som kunden får betala. Det kan jag väl någonstans köpa, men ofta saltar de på ytterligare så att en grej jag hade kunnat köpa för 200 kr köps in på en dyr butik som tar 500 kr och så tar hantverkaren minst 500, ofta lite mer, trots att han själv max har betalat 200 kr. Det blir mycket pengar på en bergvärmepump eller ett helt kök eller elsystem.

      Radera
  10. "Att plocka upp en krona från gatan tar två sekunder. Det ger en timlön på 1800 kr, efter skatt. Förutom att det är nyttig gymnastik som troligen förlänger ditt liv med mer än två sekunder."

    1 800 kr/h för ett diskbråck, en misslyckad diskbråckoperation och ett liv i rullstol. Nej, det är inte värt det.

    "Du är inte Bill Gates!"

    Tänk för att jag kanske är det?

    /Trey

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt mår kroppen bättre av att böja sig ner någon gång än att inte göra det.

      Radera