söndag 19 februari 2023

Sämst tillväxt av ingen orsak alls?

Enligt EU-kommissionen förväntas Sverige i år få sämst tillväxt av samtliga 27 EU-länder. Faktiskt det enda landet med negativ tillväxt och det med hela -0,8 procent, mot +0,8 som snitt i hela EU. Trea är Rumänien med +2,5 procent, så möter du en tiggare utanför ICA kan det vara värt att fundera över om du inte borde sträcka fram en egen mugg mot honom/henne.

SVT har letat upp en professor i nationalekonomi som menar att Sveriges bottenplacering ”huvudsakligen är en tillfällighet”, är ”till stor del bara tillfällig tajming” och ”isolerat säger siffran inte jättemycket”.

När jag misslyckas med något brukar jag fråga mig varför. Man får ändå betala för sina misstag, så då kan man åtminstone försöka lära sig något av dem. Gör jag en dålig investering beroende på fakta jag inte visste är det ett mindre problem, särskilt om jag inte brukar gå i den fällan. Går träningen dåligt och jag får feber dagen därpå kan jag vifta bort ett dåligt resultat med att jag antagligen hade ett virus i kroppen. I andra fall krävs självrannsakan.

Nu vet jag inte om professor Alexius är del av en större ”allt beror på slumpen”-rörelse, men jag hade uppskattat ett mer kritiskt öga som försöker se varför Sverige sticker ut på ett så extremt sätt, om det verkligen helt saknar orsaker.

Bloggaren Aktiepappa frågade mig påTwitter om jag tänkt investera i Thule och jag svarade att jag undviker aktier och fonder som handlas i skräpvalutor. Det var inte helt seriöst menat, men inte heller helt grundlöst. För en månad sedan konstaterade jag att en stark ledning ger en stark valuta till skillnad från Sveriges. Vad orsakar då en svag tillväxt? Slumpen tydligen, inget annat.

44 kommentarer:

  1. Å andra sidan är norska kronan t.o.m ännu svagare än SEK (på 1, 3, 5 och 10 år). Och det är ju lite underligt isåfall, eller är Norge ännu sämre skött?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norge var inte med här, undersökningen gällde EU. Men nej, jag skulle inte säga att helt skuldfria Norge är sämre skött än högt skuldsatta Sverige. Är det något som tyder på det?

      Radera
    2. Det som tyder på det är ju den ännu svagare NOK'en enligt argumenten i inlägget.
      Det är ju det som är underligt för jag tycker också att Norge är bättre på det mesta. Och även om Norge inte är med i EU, är de med i EES vilket gör deras sits ganska lik Sveriges.

      Radera
    3. När det kommer till valutors styrka lever jag i nuet.

      Radera
  2. Svenskarna är tydligen mest skuldsatta av alla i hela Europa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inte, men det kan stämma.

      Radera
  3. Det krävs ofta en professor för att komma fram till ingen slutsats alls

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det ligger något i det. Här har vi en fyrkantig kloss som ramlat ner i det fyrkantiga hålet, hur har det gått till? "Helt omöjligt att säga, vi har ingen aning faktiskt."

      Radera
  4. Svenskar skuldsätter sig med en massa lån till bostäder och prylar, kan hänga ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den svenska bostadsmarknaden är helt sjuk. Lån subventioneras och tas på 30-40 år, men ofta utan plan att alls betala tillbaka dem.

      Radera
    2. Sen kan man fråga sig varför man tar en massa lån till bostäder. Gör man det för att det är kul att betala mycket för en bostad eller för att man måste. Nästa tankeövning är att ta reda på varför priserna rusat. Obs det har inte koppling till utbud efterfrågan och spekulera inte i varför utbudet minskat

      Radera
    3. Man tar väl lån för att alla andra gör det. Om du lånar till 80 procent av bostaden och jag inte gör det måste jag ha fem gånger mer pengar att slänga in för att ha en chans i budgivning mot dig.

      Radera
    4. Nej man tar inte lån för att andra gör det. Tyvärr tvingas ha en bostad. Är det slut hyreslägenheter pga utbud så måste man överbuda i bostadsrätter.

      Radera
    5. Jo, men man tar ju lån för att ha en chans att köpa bostaden man vill ha, det kan vi väl vara överens om? Alternativet skulle ju vara att man tar lån för att man tycker att det är skoj att ha lån. Klart att man helst skulle slippa låna.

      Radera
  5. Ett land som Sverige, som nedlåter sig till att finansiera världens samtliga diktaturer, så att diktatorn kan ha guld på samtliga toaletter. Dessutom låter detta pågå oförtrutet i decennier. Vad kan gå fel?
    Kanske slumpen att samma land nedlåter sig till att dra hit miljontals kriminella och arbetsovilliga som avkräver arbetande medborgare bidrag livet ut, även när de inte ens bor kvar här. Snart kommer alla svenskar förundrat fråga sig hur landet blev Uland, så snabbt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte alla svenskar. Men på tok för många.

      Radera
  6. Stoppa okvalificerad arbetskraft NU. Regerigen har lovat det, men det dröjer tydligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okvalificerad arbetskraft? Net behöver du knappast oroa dig för, det är ingen som vill arbeta som väljer Sverige. Till detta land attraheras enbart bidragstagare, för de får världen i särklass bästa bidrag i Sverige.

      Radera
    2. Det finns ganska många som jobbar i skogen, genom att plantera skog och plockar bär, vilket jag tycker är fel. Det kan arbetslösa svenskar göra istället.

      Radera
    3. Det är lätt att lova saker man inte tänkt hålla. Jag minns en bensinskattesänkning som lyser med sin frånvaro.

      Radera
    4. Och plastskatten.

      Radera
    5. Det finns inga arbetslösa svenskar. Är du arbetslös så blir du sjukskriven med ångest/stress eller depression.

      Radera
    6. anonym 16:07. Hur kan det då finnas statistik på arbetsöshetssiffror i Sverige som alla politiker använder? Om din teori stämmer så har Sverige lägst arbetslöshet i världen.

      Radera
    7. Sd,s bidragslinje hjälper inte heller till det bättre, med deras förslag om högre pensioner,sjukersättning,A kassa och fri tandvård.Vill dom det bästa för Sverige så varfär slösa med skattepengar till bidrag.

      Radera
    8. För att de är sossar, både M och SD. De har bara andra partibeteckningar, men riktningen på politiken ligger fast vem som än råkar vara vid makten just nu.

      Radera
  7. Räntan varit 0 % I flera år pengar kostar inget.
    Denna 0 % ränta har dragit upp priserna på fastigheter.

    Nu 5 % klart det börjar att kännas.
    Allt som går upp kan gå ned..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk kommer ju inte ens ihåg vad det var för väder förra sommaren. Jag minns inte vad jag åt till lunch igår (däremot föräldrarnas bilnummer när jag var fem år, och annat trams). Klart som tusan folk har svårt att minnas femhundraprocentsränta och annat.

      Radera
    2. Jag kommer väldigt väl ihag de 500 procenten, hade nämligen lan pa min lägenhet i Sverige da. Aj! Och pa den fasta delen av lanet hade jag 16%, och trots det betalade jag tillbaka allt pa 7-8 ar. Folk nuförtiden verkar inte ha nagon framförhallning.

      Det hade jag tydligen inte heller. Fick den orangea kuvertet häromdagen, och med tanke pa hur den svenska pesetasen har utvecklats i förhallande till min nya valuta blir min pension mindre än hälften av beräknat. Jag skulle ha lämnat Sverige ännu tidigare än vad jag gjorde. Lätt att vara efterklok.
      /Annika

      Radera
    3. Men många låntagare idag var barn på den tiden, eller inte ens födda.

      Bättre sent än aldrig :)

      Radera
  8. Varje gång jag gjort något på ett felaktigt eller korkat vis med ej önskat utfall, eller kanske till och med betett mig felaktigt eller korkat mot en medmänniska så försöker jag räta upp det hela och lära mig av situationen. Det förhindrar ej att man kommer att gå på flera nitar framöver, men förhoppningsvis ej identiska.

    Denna attityden som herr professor uppvisar är en stor del av anledningen till att detta land faller som en sten i jämförelser antar jag.

    Är på många sätt glad att jag slutade gå i takt med stora massan för dryga tio år sedan rent ekonomiskt, på många andra områden har jag alltid varit I Otakt (RIP Fredrik Antonsson), på många vis har jag posiotinerat med enligt mig helt rätt, på andra är man paria, men det kom ej någon överraskning utan var en värderad del av det personliga valet.
    Skönt att slippa krampen av att knyta näven i byxfickan och känna sig fri från lögner inför sig själv och andra.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onekligen en farlig väg att som professor inbilla sig att saker sker slumpmässigt. Då föredrar jag GW:s mantra "hata slumpen".

      Radera
  9. Sveriges dåliga utveckling beror på en hel del felaktiga beslut. 50 miljarder bortspelade på obligationsmarknaden. Nedläggning av kärnkraft iförtid. Import av massor med människor utan möjlighet att försörja sig. Höga krav på bostäder att uppnå boverkets krav medför höga priser, byråkrati vid bygg och marklov. Vi bor ju i större bostäder än andra länder generellt vilket medför större kostnader. Johan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har inte funderat på att testa att bli professor i nationalekonomi? Du sammanfattar det mycket bättre än den professor SVT bjöd in.

      Radera
    2. Tack endast logiskt. lägg därtill politisk oenighet ovilja att lösa problem utan att i stället skylla på alla andra.

      Radera
    3. Ja, det viktiga tycks vara att rädda ansiktet och överleva till nästa val.

      Radera
  10. Sverige hade väl bättre tillväxt under pandemin eller (eller tappade mindre). Kanske fel att titta bara på ett enskilt år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det kan bli missvisande. Egentligen är det heller inte siffran jag reagerar på utan reaktion, att "oj, Sverige är klart sämst, då måste det vara ren slump och inget att göra åt".

      Radera
    2. Enskilda år? Vart har du befunnit dig sista 30 åren? Innan Palme var kronan i paritet mot Schweiz valuta. Idag är skit kronan världens sämsta valuta. Sånt händer inte av en slump, oavsett hur mycket Sveriges oberoende Vänster Television vill.

      Radera
    3. Men nu jämför vi både äpplen, päron och apelsiner :)

      Visst har svenska kronan tappat mycket mot schweizerfrancen, men nu gällde det den ekonomiska tillväxten inom EU (inte Norge och Schweiz).

      Och Palme dog för 37 år sedan. Han är roten till mycket, men många efter det ska heller inte glömmas bort.

      Radera
    4. @anonym - sorry det var mitt fel - jag trodde att tanken var att man skriver kommentarer om innehållet i inlägget i kommentarsfältet...

      Radera
    5. Om inlägget eller om andra kommentarer, det gör man som man vill så länge man är saklig och håller god ton. Det viktigaste är att man är tydlig så att vi kan diskutera samma saker.

      Radera
  11. Sveriges valuta har också ungefär samma värde som Marockos dirham, vilket säger en del….

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina kunskaper om Marocko är mycket begränsade. Men visst, spontant känns det inte som ett spjutspetsland.

      Radera