fredag 17 februari 2023

Dags för civilklädda biljettkontrollanter?

Västtrafik har räknat ut att plankande resenärer kostar dem en halv miljard om året. Nu räknar de väl i och för sig med varje obetald resa. Jag gissar att många av de där resorna inte hade blivit av om resenärerna behövt köpa biljett, men mycket pengar är det, och detta är alltså bara i Göteborg med omnejd.

Oppositionspolitiker vill nu börja med civilklädda vakter, men ”det rödgröna styret” (eller åtminstone en S-politiker) tycker att det är en dålig idé. Intervjuade resenärer håller med moderaten, förutom en tjej som tycker att det vore ”lite mer trevligt” om trafiken vore gratis.

Det kan man såklart tycka (även om jag tror att hon menar avgiftsbefriad/skattefinansierad), men så länge man tar ut ett biljettpris är det väl rimligt att alla betalar? Jag blir ärligt talat så trött på de människor som tycker att lagar och regler de inte håller med om kan följas om man har lust. Bevisligen resulterar nuvarande upplägg – med uniformerade kontrollanter man ser på hundra meters avstånd – i att många ger fan i att betala och istället kliver av innan kontrollanten hunnit fram till dem.

Parkour?

Det var länge sedan jag själv åkte kollektivt. Det var ofta en rätt otrevlig upplevelse och visst var kostnaden trist. Men ännu tristare var vetskapen att andra åkte gratis, och i vissa fall att se kontrollanter dalta med dem. Regler som inte efterföljs blir ett hån mot oss som gör rätt för oss, så sätt dit dem i respekt för övriga resenärer, om inte annat.

Det vore intressant att höra vad de som är emot förslaget med civilklädda kontrollanter har för egna lösningar. Feministiskt initiativ dåvarande partiledare tyckte sig inte bara ha rätt att planka utan också att slå och sparka på dem som försökte hindra henne, men nu ramlade ju de lyckligtvis ur Göteborgs kommunfullmäktige i höstas. Men vad vill övriga partier – tänka bort problemen? 

86 kommentarer:

  1. Det stora problemet är att det inte går att göra någonting åt situationen, oavsett vilka typer av kontrollanter man har, eftersom dom inte har befogenhet att kroppsvisitera eller begära id kort, det är enbart polisen som får göra det. Jag har aldrig förstått varför inte pensionärer skulle få åka avgiftsfritt, dom har väl betalat skatt i hela sitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag betalar också skatt, fast jag är i arbetsför ålder. Borde då inte jag också få åka gratis?

      Radera
    2. Då får man väl tillkalla polis. De har väl någon ledig tid mellan innebandymatcherna? På större stationer i Stockholm tror jag att de har en arrestlokal. Där kan de låsa in dem som inte betalar eller visar leg, i väntan på polis.

      I Stockholm åker personer med rullator/rullstol gratis i kollektivtrafiken.

      Radera
    3. Du har troligtvis en betydligt högre lön än många pensionär och har inte betalat skatt lika länge, det är skillnaden.

      Radera
    4. Om polisen ska försöka lagföra all som plankar, så föreslår jag att mer resurser sätts in av staten, några miljarder eller så.

      Radera
    5. Om vinsten vore en halv miljard bara i Göteborg finns det resurser att ta av.

      Radera
    6. 09:14, är det något mer som pensionärer ska få gratis, för att de betalat skatt? Bensin, kanske? Elektricitet? Rabatt på Ica?

      Radera
    7. Det spelar ingen roll hur dom försöker, det kommer ändå inte att gå. Det är bara att skaffa sig en planka app och få meddelanden var kontrollanterna befinner sig. Inte speciellt svårt att upptäcka dom, även om dom är civilklädda. Böter på 1200 kr kan det vara värt om man åker dit några gånger om året. Det fikns en planka fond som betalar böterna, det är i alla fall min erfarenhet.

      Radera
    8. Låter som att det är hög tid att höja straffet då. Lägg på en nolla om det är det som krävs för att inte vissa ska kunna åka snålskjuts på andra.

      Radera
    9. Inget parti i Sverige har föreslagit högre böter, så det är lugnt.

      Radera
    10. Det kanske kommer om utvecklingen fortsätter.

      Radera
    11. Jag har årskort på SL, betalar halva priset som pensionär, tog ut tidig pension och lever under existensminimum men har jobbat sen16års ålder så en hel del skatt har jag betalat in. Är helt ok med att jag har en viss rabatt på mitt SL-kort men skulle inte vilja ha det gratis, det stör mig när somliga tycker att princip allt ska vara gratis oftast de som inte tar/tagit ansvar för sin ekonomi och tycker någon annan ska göra det.
      5% på dyrICA här på bygden gör varken till eller ifrån för mig som pensionär, tycker att de är störande när de frågar om jag vill ta ut pensionärsrabatten, man blir ihopklumpad på något vis, lämmeltåget som väller in varje tisdag. Därför åker jag till Willys som emellanåt har rabatt för alla.

      Radera
    12. Är det en allmän pensionärsrabatt tycker jag inte att du ska skämmas det minsta, även om du tycker att det borde vara fullt pris. Du betalar säkert för något annat som du tycker att du borde slippa. Det jämnar antagligen inte ut sig till din fördel ändå.

      Radera
    13. När du köper en biljett med Västtrafik så ingår du ett avtal. Ett avtal där du går med på att uppvisa giltig biljett vid kontroll anta förfrågan eller ta straffavgiften.

      Pensionärer åker gratis under vissa tider på dygnet.

      Radera
    14. Och ALLA som hamnar i dispyt med kontrollanter hävdar i efterhand att de hade biljett. Jag kan inte förstå varför de då inte bara valde att visa upp den.

      Radera
    15. Det är ett italienskt uttryck som är svårt att översätta, används ofta inom fotbollen.

      Radera
    16. Det förklarar saken, jag kan inte ens svenska fotbollsuttryck.

      Radera
  2. När jag ska åka tunnelbana i Stockholm brukar jag roa mig med att blippa kortet, gå genom spärren, sedan stanna direkt innanför och låtsas peta ner kortet i plånboken en kort stund. Inte sällan hör jag någon plankare bakom mig kvida när spärren slår igen, och förorsakar smärta hos slöddret som inte vill betala. Då står jag kvar några sekunder extra. Det är roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, det var ju det som drabbade FI:s Victoria Kawesa, att personen framför inte ville låta henne gå gratis.

      Radera
    2. Måste ha varit en rasist som inte låta henne åka gratis.

      Radera
    3. Jag tror att det antyddes av henne samtidigt som hon berättade att hon blivit slagen och sparkad. Övervakningskameran backade dock inte upp historien.

      Radera
    4. Som att det hjälper, har sett personer som gjort som du blivit våldsamt puttade framåt för att inte stå ivägen av plankare. Oftast unga, aggressiva (påtända?) mena män/pojkar.

      Radera
    5. 06:35, jag har förmågan att spöa skiten ur dem, och gör det med både exploderande entusiasm och glädje.

      Radera
  3. "Vad då tänka bort problemen, det finns inget problem och den som påstår det är rasist", skulle nog änglakören svara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte lyssna på körer som inte tänkt.

      Radera
  4. Här vill jag slå ett slag för maffian. Skulle inte samhället kunna göra som Socialdemokraterna? Dvs en form av samarbete med maffian i Botkyrka, kanske leja in dem? Eller kanske inte?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! ABF Botkyrka ställer säkert upp.

      Radera
    2. Det känns lite sådär...

      Radera
  5. Det var en gång för länge, länge sedan, typ på 70-talet. Då fanns tunnelbanepoliser som höll ordning på buset. Nu går det ett dussin polisanställda skrivbordsryttare på varje polis i yttre tjänst, men på papperet har vi aldrig haft så många poliser som nu. Känns tryggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ha varit länge sedan :)

      Radera
    2. Samma sak med vården. Vi har massor med läkare men allt ska dokumenteras in i absurdum. Förskolan lika så.

      Radera
  6. Jag är statlig tjänsteman och åker kollektivt varje dag i motsats till mina kollegor. När jag berättar vad som händer under mina resor skruvar de obekvämt på sig och blir tysta. Händelserna utmanar deras världsbild och isolerande bubbla de har byggt upp genom att bo segregerat och alltid använda bil. Ungdomsgäng som terroriserar oss vanliga resenärer, hot om våld vid biljettkontroll, gömma sig på toaletten, knarkhandel på perrongen, var nära missa tåget en gång p.g.a. ett stort klanbråk (enligt media), och vid en station fick jag en demonstration av vapenvalet nedstucken i träningsbyxan (pistol). Det måste också sägas, att då åker jag bara kollektivt mellan mindre städer och aldrig till eller från storstäder. Obekvämt att resa kollektivt idag och ännu mera obehag står att finna om man pratar om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag såväl. Dvs jag förstår inte varför du åker kollektivt om du inte absolut måste, det låter som onödiga risker.

      Radera
  7. Skaffa en planka app, så är chansen minimal att äka fast. Skulle man åka fast några gånger om året är väl det inte hela världen heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, höj avgiften så att det blir hela världen.

      Radera
    2. Det är en politisk fråga. Det finns förslag på en höjning från 1200 till 1500 kr.

      Radera
    3. En bra början, men det motsvarar väl inte ens höjningen som skett av el, mat och drivmedel det senaste året.

      Radera
    4. Eller så skaffar man sig ett samvete, men det verkar litet jobbigt för många som vill att andra ska betala.

      Radera
    5. Hade alla haft det vore det inget problem, men så slumpar det sig ju aldrig.

      Radera
  8. Det skulle nog behövas 1000 fler kontrollander och poliser för att lyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror inte jag, men uppenbarligen vore det värt en halv miljard extra anslag bara inom Västtrafik. Då gissar jag på 2-3 miljarder i Stockholm. Man får rätt många kontrollanter för de pengarna.

      Radera
    2. Det handlar såklart om vilka politiker som bestämmer över frågan.

      Radera
    3. Ja, viss skillnad verkar det vara i denna fråga, men jag vet inte hur det funkar i praktiken. Svansföringen hos en moderat i opposition matchas sällan av handlingskraften hos en moderat i maktposition.

      Radera
  9. Hur är avgifterna i kollektivtrafiken i Norge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte den blekaste. Där jag bor går det en skolbuss på morgonen och en på kvällen.

      Radera
  10. Jag läste att kollektivtrafiken i Oslo kostar 499 NOK på en 30 dagarsbiljett. Hur är det möjligt när det är det dubbla priset i Stockholm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norge har mer än dubbelt så hög BNP som Sverige, så om politikerna anser att det är värt att subventionera så finns resurserna.

      Radera
    2. Ruter (norska motsvarigheten till SL) hade en kampanj i December, då kostade biljetten 499 kr. Det normala priset är 853 kr för en 'sone'.

      Kollektivtrafiken i Norge bekostas till ca 50 % av biljettintäkterna och till 50 % av skatt.

      Årsrapportene til kollektivselskapene viser at offentlige tilskudd i 2018 utgjorde:

      43 prosent for Ruter (Oslo og Akershus)
      54 prosent for Skyss (Bergen/Hordaland)
      57 prosent for AtB (Trondheim/Trøndelag)
      60 prosent for Kolumbus (Stavanger/Rogaland)

      Radera
    3. Ja. Vår efterblivna kusiner i väster har ett högre BNP p.g.a att dom har vunnit på lotto när dom hitta olja. Inget jättestor bedrift.

      Radera
    4. 10:23, de har heller inte bjudit in mängder med människor som aldrig haft en tanke på att skaffa sig ett jobb. De behöver inte ens lära sig svenska, för tolkar är än så länge gratis. Ju fler barn, desto mer bidrag. Så praktiskt.

      Radera
    5. Då verkar det väl ungefär lika dyrt i Oslo som i Stockholm?

      Är norrmän efterblivna pga att de hittat olja, eller beror epitetet på något annat? Efter att ha bott här i 1,5 år upplever jag norrmän generellt som mer intelligenta, tänkande och pålästa än svenskar som ofta rapar upp vad någon mediepotentat sagt till dem att man ska tycka. Efter ett par följdfrågor märker man att många svenskar inte har en aning om varför de tycker något, det ska bara vara så.

      Radera
    6. Dom har HITTAT olja. Vem som helst kan göra det. Det är enbart tur, ingen skicklighet alls.

      Radera
    7. Anonym 10:32.Om du inte trivs, flytta.

      Radera
    8. 13:12, du har så rätt. Jag flyttar från det förlorade landet så snart omständigheterna tillåter det. Ha det så roligt.

      Radera
    9. Anonym 13.11: Jag vet uppenbarligen mindre om oljesök än vad du gör för jag kan inte bedöma hur mycket tur respektive skicklighet det är i den branschen, och jag är inte villig att svälja att du skulle vara insatt i just det.

      Kanske är det som Stenmark som förklarade (för någon annan "som inte begrip'") att ju mer han tränade, desto mer tur hade han.

      Radera
    10. Anonym 13:20. Jag uppskattar när personer fötsöker ändra sin situation för att må bättre. Lycka till i ditt nya hemland.

      Radera
    11. Att jämföra Sverige med Norges BNP är inte speciellt smart. Att dom har råd med mer reformer än Sverige förstår väl alla. Du jämför ofta Norge (världens rikaste land) mot alla andra länder, låter en aninget självgott.

      Radera
    12. Med tanke på att jag bott i landet ett drygt år är det knappast jag och mina förfäder som byggt upp landet, så jag förstår inte vari självgodheten består. För övrigt var det faktiskt du som började jämföra ländernas BNP (i samband med att du kallade fem miljoner norrmän för efterblivna). Jag konstaterade bara fakta, att man med dubbelt så hög BNP per capita har lättare att införa ekonomiska reformer.

      Radera
    13. Jag är väl inte den första på det här forumet som kallar personer från olika länder för olika saker.

      Radera
    14. Kan du utveckla det till något begripligt ;-)?

      Radera
  11. Det här är rysligt intressant tycker jag, inte sa mycket för att jag haller med Sparo att man ska fanimej betala för den service man erhaller, men för att sa manga tydligen har tid för att kolla bloggar pa arbetstid. Jag räknar med att folk inte bara läser Sparo utan ocksa browsar runt pa nätet i jakt pa annat att kommentera eller tycka till om. Finns det ingen som jobbar pa arbetstid längre, oavsett om det är hel- eller deltid?
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet vi ju inte när folk jobbar och har betald arbetstid, men det är fredag idag och min erfarenhet är att de flesta i bästa fall jobbar halvtid på fredagar. Att ringa ett svenskt företag efter lunch på fredag är i stort sett meningslöst.

      Radera
    2. @Annika Det finns något som heter flex och komp. Sen halvdag. Sen rast..

      Det finns ett antal anledningar till att man kan kommentera innan klockan ringer ut för en slapp pappersvändare.

      Vad är din ursäkt?

      Radera
    3. Jag hoppas att ingen känner att de behöver ha en ursäkt för att dyka in på den här bloggen :)

      Radera
    4. Jag behöver ingen ursäkt eftersom jag har pensionerat mig själv genom idogt sparande.
      /Annika

      Radera
    5. Sparo, knappast, det är ett dagligt nöje. Oftast är det något som intresserar mig och att du är snabb med repliker gör det bättre.

      @annika men du antar direkt att alla andra fuskar på jobbet för att de kommenterar innan kl 15:00? Eller är du månne den enda förtidspensionärer i vårt avlånga land?

      Radera
    6. Tack för det, kul att höra!

      Radera
  12. Som glad lantis slipper jag nästan jämt tunnelbanor, men tyvärr har ju jobbet tidigare krävt av mig att arbeta några dagar eller veckor i storstäder. Oftast hittades boende rimligt nära, men ibland har man varit tvungen att tunnelbana sig genom landets residensstad. Vilket smycke. Vilket spektakel. Ingen reagerar överhuvudtaget när en ny medborgare kommer in i vagnen med 20 kilo koppar i en shoppingtrolley. Fullt normalt. Att parkeringen utanför min tillfälliga arbetsplats är kantad av resandes sopor o skräp går ej att tala om. Syns inte, finns inte. Att man får kliva över uteliggare och byta sida av gatan som en flipperkula för att undvika aggressiva ”tiggare” som står o gapar går bort i folks sinnen.

    Det bästa med Sthlm är när man äntligen får lämna…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag andades alltid ut lite när jag kom ut ur Stockholms innerstad. Tyvärr blev förorten allt mer likt och nu undviker jag bägge.

      Radera
  13. Jo det är klart att man ska betala för sig enligt gällande regelverk. Men den där kalkylen är nog lika rimlig som mediabranschens kalkyler kring piratkopiering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan stämma, men många miljoner blir det.

      Radera
  14. Det finns en lösning; någon postade ett intressant inlägg på twitter igår. Det var bötesbelopp från kollektivtrafik och sjukhus i Frankrike. I bifogad länk finns två bilder för respektive verksamheter.

    Kollektivtrafik:
    åka utan biljett eller med ogiltig biljett: 122 EUR
    röka cigarett: 122 EUR
    röka e-cigarett: 110 EUR
    bete sig ohyfsat (inte samarbeta med kontrollanterna, störa andra passagerare, åverkan på inredningen mm) 200 EUR

    Sjukhus:
    fysisk eller verbal aggression mot personalen: 3 års fängelse och böter 45 000 EUR
    lagbrott: 20 års fängelse (kriminell handling och inte bara tjafs)

    Givetvis finns videoövervakning på sjukhuset (Perpignan)
    så det går att dokumentera hur folk beter sig. Kanske är det de här nivåerna som behövs. Finns bara viljan går det att genomföra.

    https://twitter.com/CoMyhrberg/status/1626116519301156864

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i ett land det det kostar över 9000 kr att prata i mobiltelefon när man kör bil, så jag är inte främmande för att fläska i med böter om det behövs, men vad ryms i begreippet "verbal aggression"? Med tanke hur låg tröskel många i Sverige har för att kalla muntlig kritik mot sig för "hat och hot" känns det som att det där kan gå överstyr.

      Radera
    2. Absolut finns det avgränsningsproblem. Blåsljuspersonal, socialtjänst, arbetsförmedling, FK och några till skulle nog tjäna på om böter mot ohyfsat beteende funnits. Har inte studerat bakomliggande franska lagar men antar att polis och domstolar har någon form av praxis, speciellt om det finns bildbevis. Jag kan tänka mig att de som jobbar inom vården har en känsla för vad som är acceptabelt annars går det väl att definiera.

      Radera
    3. "Verbal aggression" låter som en gummiparagraf utan like, men går det att tydliggöra kanske det funkar. I Frankrike.

      Radera
  15. Stat och kommun lägger beslag på mina hårt förvärvade slantar för att fylla hela stan med bussar. Gör även bussfiler av alla vettiga vägar så det blir omöjligt att ta sig fram på egen hand. Sen när man inte har något annat val så vill de dessutom att man ska finansiera hela skiten ytterligare en gång varje gång man går på? Ser det snarare som min moraliska plikt att inte ge en enda krona extra till cirkusen så kanske eländet med enorma flottor av halvtomma bussar som snurrar runt över allt dör ut nån gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där låter exakt som det som pågår i största staden i mitt län.
      /JB

      Radera
    2. Jag kan förstå känslan, men att hoppas att trenden med allmänna bussar ska ta slut är nog lika stor chans som att Ölandsbron inte ska byggas ;-)

      Radera
    3. Jo men det är helt vansinnigt att man lägger tid och pengar på att förstöra redan fungerande infrastruktur. Måste handla om nån typ av sadistisk religion som använder klimatet som sin käpphäst. Ölandsbron får dom gärna riva och bygga en ny bussbro istället så kan vi studera hur turism och samhälle kommer frodas på ön.

      Radera
    4. Jag tycker samåkning i bussar kan vara en bra idé. Städer som Stockholm vore nästan omöjliga utan kollektivtrafik. Men alla som åker ska betala! Märkligt att vänsterpolitiker så aktivt motarbetar solidaritetstanken.

      Radera
    5. Ja. Betala efter lön och förmåga.

      Radera
    6. Fast om alla själva ska bestämma vad de har för förmåga (eller rättare sagt vad de vill prioritera med sina pengar, att göra rätt för sig i kollektivtrafiken eller tjuvåka och köpa något annat) blir det väldigt orättvist. Men det är klart, det var ju länge sedan vänstern argumenterade för rättvisa ;-)

      Radera
    7. Vänstern har alltid stått upp för dom svagaste i samhället, vilket du aldrig har gjort.

      Radera
    8. Om det räckte att snacka kanske det du säger skulle vara på gränsen till sant :)

      Radera