söndag 26 februari 2023

Elstöd till skuldsatta

Det finns gränsfall när det gäller elstödet från svenska staten och några riktigt skrämmande exempel där änkan till den som stått för elräkningen fått bråka för att räknas som ägare. Men så finns det riktigt solklara fall också. Som det faktum att människor med kronofogdeskulder och skuldsanering inte får ut pengarna utan istället får se dem gå till att betala deras skulder.

Det är väl fullständigt självklart att man som skuldsatt inte ska kunna välja att lägga pengarna på konsumtion? Är det ens en nyhet? Ja, i Bulletins värld och jag har redan sett människor ondgöra sig över att det dumma, hårda samhället tar pengar av folk som har det svårt. Va?! De skuldsatta borde istället glädjas åt att deras elräkning minskar så att differensen kan användas för att göra rätt för sig.

Detta får mig att minnas när mina föräldrar hyrde ut en lägenhet till en kvinna som ständigt låg efter med hyran. Pappa lyckades då få till det så att hennes bostadsbidrag skickades direkt till honom som hyresvärd, eftersom pengarna var avsedda för just hyra. Hyresgästen blev skogstokig, för detta bidrag hade hon tänkt använda till att köpa nya glasögon.

Men det är faktiskt inte bara ett uttryck att den som är satt i skuld inte är fri. En väsentlig skillnad mellan att finansiera sitt liv med egna pengar och att göra det med någon annans är att man i det första fallet är fri att göra egna val. Om pengarna kommer från banken, maken, kommunen, mamma eller Aktiebolaget Ockerränta är man beroende av andras välvilja, vare sig man gillar det eller inte.

44 kommentarer:

  1. Mmmh. Nu har jag iofs skulder men på en fullt hanterbar nivå, även om jag skulle stå utan inkomster en längre tid samt hög inflation och elpriser skulle jag fortfarande klara mig.

    Visst, jag skulle dra in (eller ner) på vissa konsumtionsvanor jag lagt mig till med men jag skulle nog klara mig flera år som det ser ut just nu.

    Den tryggheten, som jag skapat själv, utan några fantasiinkomster är värd så sjukt mycket. För att staten eller facket (eller nån annan för den delen) skulle stå där och ösa ur ymnighetshornet åt mitt håll när jag behöver har jag aldrig litat på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså, när jag skriver om skuldsatta i detta sammanhang handlar det inte om dem som har ett vanligt bolån eller CSN-skulder utan dem vars amorteringar förfallit för länge sedan utan att de kunnat betala.

      Radera
  2. Haha, smart pappa! :) vissa har visst inga skrupler inför att låta fordringsägare vänta, så de kan använda pengarna till sånt som är roligare än att betala räkningar. Hur gick det med det, blev hon så arg att hon flyttade eller hur löste det sig?
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar dock fortfarande inte hur han fick till det där, men han var en jävel på att snacka.

      Jag minns inte hur det gick, jag var rätt liten. Men hon var nog inte kvar så länge för egentligen var det hennes kille som var hyresgäst. Så flyttade hon in och efter ett tag flyttade han ut, och det var då problemen med hyran dök upp.

      Radera
  3. Nu har jag en gång hamnat med röven i hacklådan vad gäller skulder vs värde på egendomar, det räckte och är sedan 7 år totalt skuldfri vad gäller rubbet. Befriande.

    Vad gäller just elstödet tyckte jag till senast igår.

    ” Jamen då har man fått tillbaka en del av de pengar man sedan tidigare betalat Anna Borgs lön för som VD för vattenfall på 1.3 millioner per månad.

    3400 kr blev det för min del för ett år. Drivit runt kåken på 6500 kWh under året vilket stundtals betydit inomhustemperaturer på 8C. Jag är viking och varmblodig men bekvämt har det ej varit.

    Det betalar iofs inte ens förra månadens elräkning, men jag antar att jag som duktig undersåte ska stå o tacka o bocka för att jag fått tillbaka en sudd av mina egna pengar...”
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var först nu i veckan som jag fick klart för mig hur symboliskt litet det där stödet skulle bli. Jag tänkte: Är det detta man gnällt på Ebba Busch för att hon inte fixat tidigare? En större fråga borde vara varför stödet inte ens blivit en bråkdel av vad staten drar in som extra inkomst på det ökade elpriset.

      Radera
    2. "En större fråga borde vara varför stödet inte ens blivit en bråkdel av vad staten drar in som extra inkomst på det ökade elpriset."

      Den största fråga av dem alla är hur vanligt folk ska göra sig oberoende av staten och kapitalet vad gäller elförsörjningen? Solceller och Teslas Powerwall kanske är svaret på den tekniska utmaningen men hur ska vanligt folk komma undan skatten på el? Svaret är nog att staten och kapitalet aldrig kommer att låta dig bli energioberoende.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Enda chansen är nog att flytta ;-)

      Radera
  4. Undrar hur man får ihop logiken med att man ska få behålla elstödet för en räkning man inte betalt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Är man hyresgäst där elen ingår kan jag förstå hur man kan argumentera för det, men inte om socialen betalat elen, direkt eller indirekt.

      Radera
    2. Samtidigt är kanske inte skillnaden så stor mellan att betala en politisk reglerad bruksvärdeshyra (där skattebetalarna indirekt betalar mellanskillnaden mellan bruksvärdet och marknadsvärdet) där elen ingår och att socialen betalar hyran och elen. Frågan är varför hyresgäster som redan får en stor del av hyran betald av skattebetalarna (politiskt beslutat hyrestak) ska få behålla elstödet? Ytterst handlar elstödet nog bara om att hindra en alltför kraftig inbromsning av konsumtionen och i förlängningen samhällsekonomin. Det går att dra paralleller till permitteringsstödet. Det handlar nog om att mjuklanda ekonomin istället för att kraschlanda ekonomin. Elstödets storlek är anpassat till att hushållen inte ska minska konsumtionen för snabbt. Eller vad säger ni?

      Karl Marx mamma

      Radera
    3. Det kan inte jag bedöma. Jag har inte varit inne i hyressystemet på över tjugo år och känner inte heller någon annan som är det. Hyran borde nog kunna bli högre i vissa områden, men i andra betalar nog hyresgästerna vad man kan förvänta.

      Jag har minskat min elkonsumtion rejält trots att jag får betydligt högre subvention än den svenska, så nog går det för de flesta som vill.

      Radera
  5. Är I byggsvängen.
    Sett många äldre bo kvar i sina allt för stora hus alldeles för länge.
    Eftersatt underhåll och 0 energi besparing utförts.
    Ja nu ska dessa få elstöd..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde gå att göra något för att hjälpa dem till ett billigare boende. Samtidigt är det ju allas eget ansvar att - bokstavligt talat - se om sitt hus.

      Radera
    2. Jag gissar man skulle kunna komma tillrätta med en del av bostadsbristen om man gjorde det möjligt för äldre att "växla ner" boendet och samtidigt få pengar att dryga ut pensionen med emellan. Seniorlånet (med bostaden som säkerhet) var alldeles för fördelaktigt (hög ränta) för banken. Bankerna visste såklart att de äldre satt på obelånade (eller lågt belånade) hus och att de hade relativt låg pension. Många äldre var alltså ganska desperata efter att behöva låna på sitt boende för att ha råd med nödvändiga utgifter eller bara för att sätta guldkant på tillvaron på äldre dar.

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Ja, där finns absolut potential, men jag har ingen riktig lösning.

      Radera
  6. Har haft så många diskussioner med nära vänner som förfäktade solidaritet, well - på deras egna villkor. De menade: att det var bra att dela med sig, men så länge de inte själva behövde göra det! Detta sades visserligen aldrig rakt ut, men utifrån hur de fallerade att praktisera den moral som de föreskrev andra - så drog jag den slutsatsen själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tro att det är den vanligaste "solidariteten", den som innebär att någon annan ska dela med sig. Vanligtvis staten, men då kommer kravet nästan alltid från någon som själv pluggar eller tjänar ytterst lite.

      Radera
  7. "Hyresgästen blev skogstokig, för detta bidrag hade hon tänkt använda till att köpa nya glasögon."

    Det kan jag förstå att hyresgästen blev om hyresgästen hade tänkt att köpa nya glasögon så att hyresgästen kan se att arbeta och i förlängningen göra sig oberoende av bidraget och betala hyran med lönen.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att hon jobbade utan var långtidssjukskriven, men jag minns inte detaljerna och det finns inte längre någon att fråga.

      Fast man ska ha fått en rejäl synförsämring om nya glasögon ska vara förutsättningen för att jobba.

      Radera
  8. Den här regeringen är inte bättre än den förra. SDs bidragslinje hjälper inte Sverige eller svenskarna som dom menar att dom värnar om,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varken bättre eller sämre, skulle jag säga. Eller dåliga på ett annat sätt.

      Radera
    2. SD sitter inte i regeringen...

      Radera
    3. Nej, men deras politik styr regeringen.

      Radera
  9. Det är skönt o tjäna pengar på elen för en gångs skull.

    Apropå att myndigheter agerar konstigt. Läste igår en artikel om en kille som flyttade ut ur sitt hus efter en separation och hans ex hade lagt ut huset till försäljning. Kontentan blev att ingen av dom får elbidraget. Ansvarig myndighet sa att bidraget är för att hjälpa med framtida räkningar, inte de som varit.

    Varför i helvete får då dödsbon ut elstödet? De har troligen inga framtida elräkningar o betala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjäna och tjäna, jag ser det väl snarare som lite skatteåterbäring.

      Märkligt svar. Det betalas väl ändå ut retroaktivt, baserat på tidigare förbrukning. Då tycker jag att både det separerade paret och dödsbon borde få ut pengarna.

      Radera
    2. Jag betalar 38 öre/kWh inkl skatt.

      Här är artikeln https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0QWE72/elstod-ingen-far-pengar-for-villan-nar-elnatsavtal-saknades

      Radera
    3. Du har du antagligen klätt in hela fastigheten med solceller eller bundit priset någon gång på 1900-talet ;-)

      Nu har jag läst den och konstaterar att du hade återgett den helt korrekt. Supermärkligt, tycker jag.

      Radera
    4. Januari 2020 tecknade vi avtalet på 4 år. Men jo, det var ett rätt bra läge där och då..

      Radera
    5. Man kan undra vad artileln handlar om för typer egentligen. Första överlåga villan på sitt ex som sedan flyttar och stänger av elen i väntan på att huset ska säljas i november. Eftersom två personer uppenbarligen bott där kan det inte vara bara en sommarstuga eller barack men troligen heller ingen miljonvilla. Att sedan stänga elen i väntan på försäljning inför en vinter borde innebära att man inte bryr sig om ev skador och sönderfysta ledningar eller att vattenburen värme/rinnande vatten saknas. Det är många frågor reportern aldrig ställde...

      Radera
    6. Men behöver elev verkligen ha varit avstängd under lång tid? Kanske var den t o m såld när abonnemanget stängdes.

      Radera
  10. Har under de senaste 3 månaderna kommit fram till att det inte finns ngn seriös bostadsbrist i Sthlm. Har köpt hus och till det nybyggt Attefallshus men har inte lyckats hyra ut det på ett kvartal. Bra område 15 km från centrala Sthlm. Begär 6900 kr för 30 kvm. Allt ingår. Ett antal har mailat och man bestämmer tid och sedan avbokar de 1 timme innan när man gått tidigare från jobbet för att möta upp dem. Några kommer hit, säger att de älskar det och sedan hör man aldrig från dem. Det finns en bostadsbrist i centrala Sthlm men för vilken person med första jobbet skulle 30 kvm 15 km från stan vara så fel. Har blivit chockad av att det ser ut så här, hade räknat med att kunna hyra ut…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inte dyrt jämfört med en del jag sett. Fast jag har testat att bo så på 90-talet, innan Attefallshuset var uppfunnet, och trivdes inte med det. Hyresvärden (som bodde 20 meter från mitt hus) gnällde så fort jag öppnade ett fönster för att vädra, eftersom det skulle ge honom en dyrare elräkning. Till saken hör att jag - då som nu - är världens mest försiktiga elkonsument som alltid släcker i rum jag inte är i osv. Det känns som att bo i ett "big brother"-hus, ständigt övervakad, bara utan att behöva dela rum med knarkande idioter.

      Radera
    2. Ja det är nog inte för alla men hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så knepigt. Ja du är inte direkt känd för att slösa med el (eller annat) ;).

      Radera
    3. Anonym: ja, det later konstigt eftersom jag antar att du bor i närheten av kommunala färdmedel. Du kanske skulle pröva Airbnb?
      /Annika

      Radera
    4. Jag tyckte att det skulle vara bra att slippa störas av grannar (eller riskera att störa någon, jag kunde spela elgitarr mitt i natten om jag ville), men tyckte ändå att nackdelarna övervägde. Men som sagt, du borde få det uthyrt, det är nog bara att nöta på.

      Vore intressant att höra hur ett sånt objekt skulle funka som Airbnb, men det låter som mycket jobb att få det kontinuerligt uthyrt på vintern.

      Radera
    5. Min bror hyr ut sitt attefallshus till företag som använder det för tillfällig personal.. Kan vara värt o kolla på

      Radera
    6. Pa Airbnb sätter du själv priset, högsta priset för en natt (men du kan ocksa välja minimum stay), sedan kan du själv lägga in hur manga % rabatt du vill ge för längre vistelser, per vecka, per manad eller längre.
      /Annika

      Radera
    7. Det handlar om pris och efterfrågan som allt annat. Även om efterfrågan är stor, så spelar det ingen roll om priset är för högt.

      Radera
    8. Företag känns som en säkrare hyresgäst. Å andra sidan kan man komma väldigt rätt med privatpersoner. Mina föräldrar hyrde ut till en gubbe i många år. Bägge parter hade stort utbyte av varandra.

      Radera
  11. Vi hyr ut en av våra lägenheter i en gårdsflygel genom Airb&b. Det har fungerat mycket bra. Tidigare hyresvärdar ger sitt omdöme om gästen och vi kan säga ja eller nej till honom/henne. En annan lägenhet som var avsatt till Airb&b kommer vi låta ukrainska flyktingar bo i hyresfritt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade inte Migrationsverket betalat skälig hyra annars?

      Radera
    2. Migverket kan kanske betala. Vi har samarbete med en frivilligorganisation som sköter det formella. Så vi får se. När alla byråkratiska hinder är bortröjda får vi kanske hyra. Det är dock inte det primära för oss. Vi har engagerat oss ganska hårt för Ukraina. Vi samlar in kläder, skor, sovsäckar, leksaker etc. Packar i kartonger och lämnar in på Postnords insamlingsställe.

      Radera
    3. Fast även om man är engagerad kan man ju vilja att skattebetalarna ska hjälp till med det ekonomiska. Om inte av något annat skäl så för att kunna hjälpa ännu mer, ni kan ju ge eventuell skattebetald hyra till ukrainsk välgörenhet. Samtidigt kan jag förstå om/att man inte vill behöva ha med staten att göra när det inte behövs.

      Radera