Jag
brukar inte snacka smink i bloggen och tänkte egentligen inte göra
det nu heller. Läppstiftseffekten är en ekonomisk teori som uppfanns under depressionen på 1930-talet, och går i korthet
ut på att folk unnar sig vardagslyx i dåliga tider, som
kompensation för dyrare saker man inte har råd till.
Nu menar Sveriges Radio att läppstiftseffekten är i full blom. I höstas sa i stort sett all
media att effekten var på tillbakagång,
så jag vet inte hur det ligger till. Kanske spelar det ingen roll, att
fenomenet finns kan vi nog enas om. Människor har generellt ett
behov av att hela tiden unna sig saker, och då avses nästan alltid
konsumtion. Har man inte råd med det stora och dyra unnar man sig
det lite mindre, men handlas ska det.
Resultatet blir såklart att
handlingsutrymmet i privatekonomin minskar ännu mer och då måste
man unna sig något igen. Att handla onödiga grejer för att döva
oron för dålig ekonomi är som att kissa på sig för att hålla
värmen. Själv är jag ju naturligt vacker
(eller kanske snarare utseendemässigt bortom räddning), så
sminkkontot är noll, men det funkar lika bra (eller rättare sagt
lika dåligt) med choklad, kläder, dataspel eller alkohol.
Det
rimliga vore såklart att sluta se konsumtion som den enda vägen
till lycka och istället unna sig att läsa en god biblioteksbok, en
naturupplevelse som att gå ut i skogen och koka kaffe över öppen
eld på behörigt avstånd från sociala medier eller något annat
som nästan är gratis. Något som inte ger en sur eftersmak när
räkningen kommer.