På 70-talet fick Olof Palme frågan
vad en liter mjölk kostar. Svaret var 2,15 kr, men det visste inte
han. På den tiden blev det en nyhet att statsministern inte visste
vad den vanligaste basmatvaran kostade i butik. Det säger en del, 45 år senare tror jag att han har det gemensamt med nästan
alla.
Inte ens jag vet längre. Eller jo, just mjölk eftersom jag handlar mjölk direkt från min närmaste mjölkproducent.
Men andra varor har jag inte längre samma koll på som jag hade
tidigare. Dock ska sägas att jag kollar priserna innan jag kommer
till butiken och jämför med andra kedjor. Men om jag skulle väckas på
natten och bli tillfrågad vad rödbetor, matgrädde eller krossade
tomater kostar är jag inte säker på att jag vet.
Då lever jag ändå för att
spara. Det är säkert någon i kommentarsfältet som slår mig, men
jag har nog mer koll på priset på mina vanligaste matvaror
än 95 procent av konsumenterna. Ändå har jag alltså inte
järnkoll.
Jag har en teori om varför konsumenter
i allmänhet har dålig koll på matpriser trots att ”Vad dyrt allt
har blivit” är det nya ”vädret” vid släktmiddagar och runt
fikabord. Jag tror att det handlar om avsaknaden av prislappar. Och
pengar. Det sägs att användandet av betalkort gjort pengar abstrakt
för barn, men det gäller nog även vuxna. Nu ser vi priset på
hyllkanten, men det har vi glömt när vi kommer till kassan. Och väl
där är de enda siffror vi behöver komma ihåg pin-koden till
bankkortet, om vi inte kan ”blippa” för då behöver vi
inte den heller.
Prislapparna lär inte komma tillbaka.
Kontanter har jag lite mer tro på (eftersom de ju faktiskt inte
försvunnit helt), men mest tror jag att enda chansen till förändring
är att vi som konsumenter ser till att hålla koll. Vi får helt
enkelt lära oss vad det vi köper kostar, låta bli att handla för dyrt, hitta andra leverantörer och helt enkelt vara
besvärliga kunder. Annars får vi de priser vi förtjänar – dyra.