Här kommer ett ekonomiskt exempel från verkligheten som får mig att undra om det är jag eller omvärlden som är galen. Något av alternativen måste det vara. Detta handlar om ett norskt par i sextioårsåldern. Han är åkeriägare med en egen lastbil. Okänd inkomst, men han jobbar mycket och jag tror att det går bra. Hon är lärare med så bra lön man får som lärare. En halv miljon om året eller lite drygt? Barnen utflugna, så de borde ha ganska god ekonomi och nu vill hon ha en ny bil. Elbil eftersom ”de är så billiga att köra”. Valet föll på en Volvo EX40 som med den extrautrustning de önskar kostar 569900 kr.
De har inte råd att köpa den. Kanske
köper ingen nya bilar längre, jag vet inte. Den ska leasas och
avtalet ser ut ungefär så här. Vid övertagandet betalar de
hundrafemtio tusen i ett engångsbelopp. Det är pengar de aldrig får
tillbaka utan ger dem bara rätten att leasa bilen. Tydligen är
siffran lite självvald. Med högre insats blir det lägre
månadsavgift. I detta fall betalar de 5600 kr i månaden i tre år.
Då tillkommer skatt, försäkring och service! Jag trodde att själva
idén med leasing var att allt skulle ingå så att man vet exakt vad
det kostar, men så var det inte här.
Jag fick en tjugo år gammal Nissan
King Cab med huset, men valde att inte behålla den eftersom skatt
och försäkring hade kostat mig 7000 kr per år. Motsvarande siffra
för en ny elbil? Ingen aning, men säger vi dubbelt har jag inte
sagt för mycket.
Då har vi alltså totala utgifter på
runt fyrahundratusen, så över två tredjedelar av bilens totala
värde. Eller elvatusen i månaden. Men då får de inte köra för
mycket, för då blir det en kilometeravgift i tillägg. Det får
inte heller var något orimligt slitage, som ett stenskott eller repa
för då får de betala för det, alternativt fixa skadorna.
Jag är fullt medveten om att folk
skakar på huvudet över att jag väljer att ha en över 50 år
gammal bil. Den gör 0-100 på en kvart (om den ens gör 100, inte
med mig bakom ratten i alla fall), har ingen AC, inget centrallås,
inga värmeslingor varken i sätena eller i ratten. Men så kostar
den heller inga elvatusen i månaden, inte ens om året om jag inte
räknar in bensinen.
För elvatusen i bensinbudget kan jag varje månad köra Oslo-Aten tur och retur, så det där med elbil för drivmedelskostnadens skull känns som en felsatsning i detta fall. Alla får göra sina val, men ser ni mig någonsin bakom ratten i en leasad Volvo EX40 som kostar ett femsiffrigt belopp varje månad – skjut mig!