måndag 18 december 2017

Fyndlådor

När alla varor i en hel låda i affären kostar tio kronor styck brukar det genomsnittliga värdet vara typ hälften eftersom det mesta är skit. Det finns liksom en anledning till att de inte gick att sälja till ordinarie pris.


Men det skadar inte att se efter. Bara man inte låter sig luras och köper något man inte behöver bara för att priset är nedsatt. Ett onödigt köp för en tjuga är alltid tjugo kronor för dyrt.

Paket med blandade batterier i olika storlekar har jag fyndat några gånger. Jag tror att köparna låter bli dem bara för att de inser att hälften av batterierna inte passar någon maskin därhemma, men när de är rejält nedsatta kan det löna sig ändå. Litiumbatterier av typen CR2032 passar till elektriska vågar, en och annan klocka och till mina pulsband. De brukar kosta 29,90 kr och får jag två sådana för en tjuga kan jag leva med sorgen av att få fem andra batterier på köpet även om de till slut hamnar i batteriholken.


Men det riktiga fyndet gjorde jag på en Shellmack. Jag skulle inte ens handla, mitt sällskap behövde låna deras toalett. I deras fyndlåda fanns en anslutningskabel till motorvärmare. Vanligtvis kostar de 299 kr. Här gick den för 30 kr. Tusan vet hur de tänkte där, men jag köpte den och sålde på nätet för 175 kr när vädret var marknadsoptimerat. Man får inte vara dum, då kan man bli som Hedlund...

10 kommentarer:

  1. Prisjakt är nätets bästa fyndlåda: https://asedo.se/product/Forbrukning-media/Batterier/Maxell/776009-Maxell-CR-2032-Batteri-CR2032-Li-220-mAh?prodid=3274460

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Fast just det där batteriet för 5,76 kr kostar 99 kr i frakt för ett totalpris på 104,76 kr.

      Radera
  2. Man får rota runt lite i fyndlådan för att hitta rätt: De här kostar 4,50 Kr styck och har fri frakt:
    https://www.stadshop.se/p/kontorsmaterial/elektronik-1462/batterier/batteri-ansmann-knappcell-2032-lithium-2-pack.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fri frakt var det, men istället tillkom en expeditionsavgift på 89 kr för alla köp under 495 kr :-(.

      Radera
  3. Javisst

    Köpt sådana däringa batterier av olika storlekar i en typ A4 "ask", funkar bra i både kalkylator, klockor o bilnycklar osv trots att de inte var av märket VARTA.

    Ha ha ...att du är en sådan som ögonlocken tickar på likt en räknemaskin när du får se något som du kan köpa billigt och sedan kan sälja på nätet. Undrar just vad timpengen blir för det :-)

    Gjorde nyligen en "dödsstädning" i förråd och bodar inte f-n sålde jag "nya" grejor som var kvar i orginal förpackning.
    Nej ..en bekant har en miljöbod i sin brf.förening där ställdes allt och de som vill kan plocka vad de behöver/vill ha.
    Kanske ska skicka dig dem ist och få % på försäljningen som du då ordnar(aldrig använt ngn av dessa siter el vet hur man gör). Har en del kvar typ handfat av bästa kvalite liksom knappt använda kranar med senaste värmeväxlare o dyl av bästa märke mm och mkt mer :-)

    Säg bara till så kan jag sända dig bilder på det.

    P rocentaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte räkna timlön på en livsstil ;-).

      Tyvärr har jag fullt upp med min egen skit, men får man lite snurr på försäljningen (och man får snabbt in rutinen) lönar det sig ofta att sälja saker även om de verkar billiga och oansenliga.

      Radera
  4. Aliexpress is the shit. Knappcellsbatterier i alla dess storlekar för under tian paketet. Lite väntetid men man måste ju se till att PostNord har något att göra ;=)

    Vi köper det mesta av dylika dyra produkter via den plattformen, hittills har kvaliteten varit helt okej. Då är jag mycket mer besviken på Ica Basics batterier, där flera i ett paket kan vara helt odugliga. Kör främst med GP Powerbank när det gäller vanliga AA, då kan de laddas åtskilliga gånger innan de har gjort sitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kinesisk näthandel kräver framförhållning, men det är det värt.

      Det stora problemet med Ica Basic-batterier är att de nog bara finns i världens mest överskattade matbutik. Det är troligare att jag har vägarna förbi Kina än att jag går in på Ica :-).

      Radera
  5. Jag brukar köpa dessa
    https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/knappcellsbatterier/kjell-company-litiumbatteri-cr2032-10-pack-p32363

    9,99 kr/st och jag har i alla fall (o)regelbundet vägarna förbi en Kjell & Copmany-butik så frakten blir 0 kr. Annars kan man transportjogga dit.
    /R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också noterat att Kjell & Co är billiga på batterier. Och jag har 4 km till närmaste butik, så sträckan lämpar sig väl för transportlöpning :-).

      Radera