lördag 16 december 2017

Träd funkar bäst utomhus

Jag jobbade på ett gransågverk för snart tjugo år sedan. En stor utmaning för träindustrin är att ha så korta ledtider som möjligt från skogen till brädgården. När stockarna väl är på sågverket vattnar man dem för att bevara fukten utan att gå till överdrift och utveckla röta.


Ni fattar vart jag vill komma. Träd ska sitta fast i marken med roten, annars blir det bara skit av dem. Att hugga ner dem utan att samtidigt kvista, barka samt såga eller hugga är en dålig idé. Att släpa in dem i en bostad är en ännu sämre.

Förutom att träd inte får plats inomhus är gran det mest omfångsrika barrträdet. Just det – barr! Vet ni när alla bar från julgranen är bortsopade eller dammsugna? Aldrig! Framåt april är det värsta borta (kanske är det därför man sjunger att ”julen varar än till påska”), men helt av med dem blir du inte förrän du eldar upp huset.

Vilket för oss till nästa punkt. Fråga brandkåren om de tycker att det är en bra idé att släpa in riktigt torrt och brännbart material samt koppla ihop ”vedhögen” med el. Det gör de inte.


Och då har jag inte ens kommit till pengarna. En allergivänlig och ekologisk större kungsgran kan du få hemkörd för det facila priset av 1795 kr. De billigaste granarna går på någon hundring om du släpar hem den själv. Har du ärligt talat ingen bättre användning av pengar än att dra in kompost i vardagsrummet?

28 kommentarer:

  1. Vi klär julgranen traditionellt med bollar, ljus och stjärna precis som Musse Pigg. Skillnaden är att vår "gran" står kvar i trädgården på rot. Och att det är en tuja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter vettigt! Bara inte Piff och Puff river ner bollarna :-).

      Radera
  2. Kör inte heller med julgran, däremot ljusslingor i en buske i trädgården som ger samma funktion kvällstid. Investeringskostnad någon hundralapp och kan därefter återanvändas år efter år. Underhåll: batteribyte efter några vintrar. Smygreklam för portföljinnehav: https://www.clasohlson.com/se/b/El/Lampor-&-belysning/Ljusslingor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har på ett sätt en ännu billigare variant, bostadsrättsföreningen klär ett träd utanför i ljus hela vintern.

      Mitt innehav i ovannämnda företag kastades bort i vredesmod vid senaste rapporten.

      Radera
  3. Min julgran är ca 60 cm hög, silvrig, av plast och har inbyggda små lampor i sig. Jag har bidragit med en liten stjärna, några små kulor och en liten Harry Potter. Garanterat barr-fri!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt! Och troligtvis mer miljövänligt än odlade danska granar.

      Radera
    2. Jag fastnade på Harry Potter. Har du alltså hängt upp Harry i granen?

      Radera
    3. Tack, FruEfficientBadass! Definitivt mer miljövänligt :)

      Ja, Harry hänger i granen! Han ser så nöjd ut :)

      Radera
    4. https://img1.etsystatic.com/186/0/7478720/il_340x270.1390393371_7zj9.jpg

      Radera
  4. Varför stanna vid granen? Varför släpa in en död gris i huset? Vi tar vegopizza på julafton. Kommunens kranvatten med is, och en citronbit däri duger bra.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt! Även jag kör vegetarisk pizza (hembakad) och egenblandat citronvatten (möjligen en julmust också) på julafton, men jag har en känsla av att du skämtar :-).

      Radera
  5. Stopp

    nej nej.... här fortsätter vi med mer bekymmer :-/ än gran o gris

    Sedan ska kanske hela släkten på plats ja förutom den stackar`n som får ett snabbesök o en röd Alladin ask i knät på hemmet.
    Vi kör vidare i sann bemärkelse.. Än hit och än dit svärmor o farfar o mormor och glöm inte kusin Julia.

    Plastgran,kungsgran eller ingen alls... Jovisst Drottning Silvia har ngt med Tyskland att göra .. men har vi andra det.. julgran kommer från tysk tradition och där är det som det är...

    Ordning o reda
    P




    SvaraRadera
    Svar
    1. Historiskt har det kommit mycket skit från Tyskland :-).

      Radera
    2. Jo och mer lär komma :-) När proppen går ur o den svarta svanen syns... skulle det inte förvåna mig om den är just därifrån :-)

      roPen skalla

      Radera
  6. Jag köper gran av en bonde med egen skog, om man nu nödvändigtvis måste ha en gran, så är det nog det miljövänligast alternativet. Plastgran hur mycket man använder den, är sämre, p g a alla giftiga kemikalier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte komma på i vilken situation man måste ha en gran, för den miljövänligaste granen är den obefintliga. Billigast också :-).

      Radera
    2. Vilken situation? Säger väl en del om din personlighet och varför du inte har barn...

      Radera
    3. Eftersom du inte signerat detta mästerverk kan jag inte vara helt säger, men min gissning är att du vet väldigt, väldigt lite om min personlighet och ännu mindre om varför jag är barnlös.

      Radera
    4. uschligt av den kommentatorn

      Själv varken dricker alkohol, röker eller äter jag olämpligt.

      -"Ah du har väl inga barn då heller väl?"

      fick jag en gång som kommentar :-)

      Djävulen o dumhet
      lär Gud frukta mest :-)
      P

      Radera
    5. Förlåt. Gillar Micke men ibland är han så dygdig så man får lust att slå. Men han verkar ju också intelligent nog att förstå varför de flesta tycker en gran är värd att köpa. Alla dagar behöver väl inte vara grå och tråkiga för att hålla budgeten och vad vill man egentligen ha pengarna till. Kanske just till för att ge julglädje för sitt barn?

      Radera
    6. Jag är osäker på om det är dygdigt att inte köpa gran. För övrigt tror jag inte att det är en majoritet som släpar in ett träd i sitt hem, kanske delvis pga den ökande andelen ensamhushåll. Som barn hade vi gran ibland, ibland inte, och jag kan inte säga att det var i trädet julglädjen satt.

      Radera
  7. Har plastgran av bättre kvalitet som funkar riktigt bra. Riktigt naturtrogen i dämpad belysning. Det bästa är att jag fått den gratis! Den kommer från en arbetsplats som skulle byta till nya juldekorationer.

    En annan fördel med plast är att hunden inte får för sig att granen är något vi tagit in för att underlätta för honom när behovet att lyfta på benet uppstår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det där med hunden hade jag aldrig hört eller tänkt på som en möjlighet. Fast släpar man in träd i vardagsrummet sympatiserar jag lite med den hund som tycker att "ska vi leka utomhus nu kan vi göra det fullt ut".

      Radera
  8. Jag vet en grisbonde i grannskapet, när jag var liten. Han var så förbannad på alla som körde ut i skogen på hans mark och stal granar inför jul. Han hade ju koll på under vilka dagar och var det stals mest. Så en dag besprutade han dessa små granar med grispiss. Det luktar inte i början, men det började lukta något sagolikt illa när granen kom inomhus. :) Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa vinter skedde det betydligt mindre stölder på hans mark.

      Radera
    2. Den typen av aktioner gillar jag, men jag är inte säker på att jag själv skulle fixa att inte få se reaktionen.

      Radera
  9. Äsch, stadsbor. Själv tar man ju en ny gran från egen skog varje år som traditionsenligt skjuts av med hagelbössan. Efter jul blir det utmärkt ved av den.

    //bushcrafting

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skjuts av med hagelbössan? Du tycker inte att det går enklare med en fogsvans ;-)?

      Radera