söndag 6 augusti 2023

Taklagsfest!

Äntligen blev ett större byggprojekt klart, takbyte på vedboden där det läckte in. Planen var att lyfta bort takteglet riva taket ner till takstolarna, sätta på råspont och läkt och sätta tillbaka de gamla takstenarna om de var hela.

Men när jag tittade närmare på taket såg jag att det inte var så farligt. Det var egentligen bara på två ställen som det läckte in, många tegelpannor såg helt perfekta ut. Så då bestämde jag mig för att byta ut det som var dåligt.

Det tog sin rundliga tid och kom hela tiden mer akuta uppgifter emellan, som slungning och tappning av honung och annat som helt enkelt inte kunde vänta. Genom att hela tiden sätta tillbaka lika många plankor som jag tagit bort kunde jag leva med någon regnskur utan att täcka hela taket med presenning.

Baksidan kändes ännu läskigare att kliva upp på, och värst av allt att sätta fast nockplåtarna (ja, där fick det bli plåt för att täcka hela taket) och de sista takstenarna från en racklig stege. Nästa tak jag ska bygga om är ännu högre så där måste jag ha åtminstone en byggnadsställning.

Kostnaden för det här projektet blev helt okej. Teglet som byttes ut hade jag på lager även om jag fick jobba lite för det. Samma med läkten. En hel del plankor blev jag tvungen att köpa. Eftersom jag köpte annat samtidigt är det svårt att säga exakt vad de kostade, men runt 3000 kr skulle jag gissa.

Det är ett överkomligt pris för att få ett tak som förhoppningsvis ska hålla i många decennier. Det hade blivit enklare att sätta korrugerad plåt eller åtminstone köpa nya tegelpannor istället för att stå och stålborsta de gamla, men jag vill att taket ska se gammalt ut, bara inte läcka in.


Tillbaks på ruta 1.

16 kommentarer:

  1. Du verkar vara en väldigt händig typ. När jag läser raspont, läkt och nockplatar fattar jag nada :). När en kompis skrev om ett staket han höll pa att renovera och sa att nu är det bara överliggaren kvar, tänkte jag pa ett hemsläp. Han blev tvungen att förklara att det var brädan överst han syftade pa, haha. Tur för mig att det finns hantverkare att hyra in vid behov.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte särskilt händig, men för snål för att inte försöka göra saker själv. Råspont är spontat virke (brädor som man skjuter in i varandra), läkt är träet som sitter mellan taket och takpannorna för, som takpannorna vilar på, och nockplåt är plåten överst i bild på den nedersta bilden, som täcker spetsen på taket.

      Radera
  2. Ser bra ut. Men är inte tak något en bör låta proffs sköta? Det och el/vatten. Inte ens om jag hade en ocean av tid så tror jag att jag skulle ge mig på sånt själv :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taket på en vedbod ska man väl klara av. Håller absolut med dig om el och vatten, men här gäller det ju bara att hålla vattnet borta.

      Radera
  3. Har lagt tak själv på 3 hemmaprojekt. Det första var bastun jag byggde 2019 (sadeltak), det andra en tillbyggnad bakom sovstugan (lång och smal) för virkesförvaring 2012 med pulpettak, det tredje var en kallboda jag byggde 2019 som förråd med pulpettak. Plåttak på samtliga, det är nog lättare än tegeltak.

    Det är givande att göra saker själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lagt plåt tidigare och är osäker på om det är lättare. Kanske ifall taket är perfekt fyrkantigt och inget krångel med. Givande är det, helt klart.

      Radera
  4. Jag är nästan mest imponerad av att du har haft tillräckligt bra väder för att kunna genomföra projektet. (Ok, jag är väldigt imponerad av själva takreparationen också.)
    I min del av landet har det blåst halv storm eller spöregnat i stort sett hela juli. Min plan att måla om södersidan av mitt pyttelilla hus fick skjutas upp eftersom det helt enkelt aldrig var uppehåll mer än 14-15 timmar i sträck. Vore trevligt om jag kunde få det gjort någon helg i augusti, men än så länge ser det ju inte direkt lovande ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte. För att krångla till det ytterligare har det ofta regnat även de dagar väderprognoserna sagt uppehåll. Nu håller jag på med nästa tak och halva tiden går åt till att täcka eller täcka av med presenningar.

      Och den utomhusmålning jag hade velat göra i år får bli nästa år. I ärlighetens namn mer för att jag haft för många projekt för att hinna alla, men vädret har åtminstone inte hjälpt till för att få ihop det.

      Radera
  5. Bra jobbat Sparo! Men har inte taknocken en oroande U-form?

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den har en svag u-formstendens, men jag skulle inte kalla den oroande. Stockarna som håller taket uppe är ganska friska. Trots det hade jag kunnat sätta kilar under nockbräda och läkt för att rikta upp det, men jag tycker att det är för charmigt för att göra det. Hade det varit ett boningshus hade jag nog tänkt annorlunda, men inte på en vedbod.

      Radera
  6. Det är bra så det är torrt och fint när Emil får tänka över sina hyss ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är sant, man vill ju inte vara elak om man tänkt "fritzla" någon i boden ;-)

      Radera
  7. Stor respekt Sparo. Det många inte fattar är hur tungt och mödosamt det är att plocka av och på ett tegeltak. Även rengöringen lär ha tagit sin tid. Nackdelen med tegel är vikten och att det inte är riktigt underhållsfritt. Äldre takpannor klarar troligen hundra år eller lite till beroende på klimat. Dagens betongpannor byts ofta efter 30-40 år.

    En bekant bytte nyligen tak (betongpannor) på sitt radhus. Billigaste offerten var på drygt 300 000 kr med stor spridnning uppåt. Då byttes även stuprör och hängrännor. Räknade själv på vad takbyte på mitt hus skulle gå på (innan inflationen tog fart) och bara takpannorna hos bygghandel skulle hamnat på ca 15 000 kr. Att då betala en byggfirma en halv milljon för jobbet känns lite surt. Det finns alltså pengar att hämta om man kan göra lite själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ta ner dem gick smidigt med en hemsnickrad ränna, men att plocka upp dem igen var ett slit. Balanserandes på stege kan man ju inte bära så många åt gången heller.

      Wow, det var dyrt! Är det ett stort tak drar det säkert iväg i tid, men ändå inte SÅ jävligt.

      Radera
    2. Nu var dock priserna både arbete och material. Sedan kan hyra av byggställningar, bortforsling av utbytt material och liknande bli ohemult höga. Sedan tillkommer ROT-avdrag för många men för vissa t.ex ensamboende pensionärer kan det vara begränsat. Ett trick kan då vara att dela upp arbetet över ett årsskifte eller över flera år för att maxa avdraget.

      Radera
    3. Material är ändå inte så dyrt i jämförelse.

      Ja, smart att dela upp det om möjligt, och det borde byggföretagen vara larvigt flexibla med eftersom ROT-avdraget möjliggjort för dem att tokhöja sina priser :-(

      Radera