torsdag 10 augusti 2023

Dårskapscertifiering

Jag trodde att det bara var RFSL som genomförde så kallad HBTQ-certifiering, men det görs tydligen av privata företag också, som detta. Företag och myndigheter köper ett utbildningspaket där de ska lära sig att inkludera människor med andra sexuella läggningar än heterosexualitet. Varför? Ingen aning.

Enligt utbildarna ”ökar möjligheten för personalen att känna sig trygga och inkluderade” om man ger dem pengar. Blir någon enda anställd – oavsett vem de ligger med på fritiden – trygg av att arbetsgivaren köpt det här avlatsbrevet? Jag tvivlar. Vidare påstås att ”kravet från kunder och samhället ökar avseende ett aktivt arbete med dessa frågor”. Det tror jag ännu mindre på.

Men om ett företag eller en kommun vill förvissa sig om att behandla alla lika, även om det sker genom särbehandling, vad bryr jag mig om det? Jo, det är inte precis gratis att ”ligga i framkant”. Det kostar vanligtvis ett sexsiffrigt belopp att köpa in några timmars ”utbildning”. Betalas verksamheten med skattemedel är det alltså skattebetalare som får ta smällen, är verksamheten privat är det i slutändan kunderna.

Till vilken nytta, kan någon förklara det för mig? Jag är inte homofob och har inga problem med att varken jobba med eller handla av någon av ovannämnda förkortningar, men eftersom jag aldrig varit medarbetare eller kund på ett horhus har jobbet aldrig haft med sex att göra. Precis på samma sätt som att jag inte tar med mitt sexliv till jobbet förväntar jag mig att andra inte heller gör det, så varför ska jag då utbildas för att förstå det? Det är nog tur att jag jobbar själv.

118 kommentarer:


  1. 1 av 3:

    Här tror jag att du har fattat åtminstone en sak helt fel. Det handlar inte om sex, utan om att kunna vara sig själv.

    Jag "är" en av bokstäverna, och då jag jobbade var jag rätt trött på att alltid rätta folk som frågade om min flickvän. Då jag sagt att jag har pojkvän så börjar det eviga tjatet om "Ja, ja har en kusin som har en bekant som är homosexuell. Jag har inget emot homosexuella blaa blaa". Hela kafferumsdiskussionen börjar cirkla runt min läggning. Samtidigt skvallrar dessa människor om mig och min läggning bakom min rygg. Ett annat kapitel är alla social justice warriors som ska i mitt sällskap lyfta fram allt som är ojämlikt i samhället och hur de stöder mig. Vad de sen gör helt konkret är fortfarande oklart för mig. Har dessutom aldrig upplevt att jag skulle behöva något speciellt stöd av just dem.

    Jag har upplevt en hel del kränkande situationer p.g.a. min läggning. På ett tidigare jobb blev jag bland annat kallad för pedofil. Så där finns ännu lite kunskapsbrist... Då det är dags att bestämma när arbetarna kan ta ut sina semesterdagar så känner jag mig diskriminerad på grund av att jag inte har barn och att jag, enligt en del kolleger, inte kan få barn på grund av min läggning. Detta har påpekats några gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag har upplevt en hel del kränkande situationer p.g.a. min läggning. På ett tidigare jobb blev jag bland annat kallad för pedofil."

      Fruktansvärt! Dock tvivlar jag på att den som sa det blandade ihop homosexualitet och pedofili. Det finns ingen HBTQ-certifiering i världen som kan råda bot på personer som låtsas vara okunniga för att kunna kränka andra.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Det låter som att berörda personer inte behöver HBTQ-certifieras utan lära sig folkvett.

      Radera
    3. Ja, det är en helt annan kurs, gissningsvis med helt andra lärare.

      Radera
  2. 2 av 3:

    Jag tycker att något ännu är lite på tok vad gäller jämlikhet, och det handlar verkligen inte om att jag skulle ta mitt sexliv till jobbet, utan om saker som en del folk kan ta för givna. Att folk som inte hör till denna minoritet inte kan se allt detta är förståeligt, men uppriktigt talat skulle jag ha väntat mig att du inte skulle tro allt är ok och att problemet är bögar som tar sina sexliv till jobbet.

    Vill ännu påpeka att jag är totalt emot HBTQ-certifieringar där någon förening har bestämt att de ska tjäna pengar på andras diskriminering. Det som RFSL håller på med vill jag inte blanda mig i överhuvudtaget. Tyvärr verkar de och andra vänstergrupper tro sig ha recept på hur sexuella minoriteter ska leva och behandlas. Ofta uteblir största delen av människorna som tillhör minoriteterna i fråga, speciellt om de inte delar politisk åsikt med dessa grupper/föreningar. Jag har flera gånger blivit stämplad "dålig bög" eftersom jag inte röstar vänster, stöder RFSL eller Pride-festivaler i deras nuvarande format. Kan dock hålla med om att de har gjort mycket bra och faktiskt jobbat för att vi ska få samma rättigheter som andra. Nu känns det lite som om att de håller på att förstöra det goda de tidigare gjort genom att sexualisera homosexuella och ta in inslag som väldigt få kan stöda. Samtidigt kämpar de för att ta in människogrupper som utanför våra gränser hänger och stenar homosexuella osv. Att dessa föreningar skulle kunna kanalisera sin energi till kulturer där det verkligen behövs kunskap om dessa saker skulle inte skada. Uppriktigt sagt skulle jag även rekommendera dig att ta en titt på annat än RFSL-material och pridetåg (kanske till och med diskutera med någon levande människa som tillhör en minoritet) för att förstå att jag, precis som människor som har annan sexuell läggning, gärna lämnar hem mitt sexliv. Att i vartannat inlägg klaga på vissa samhällsgrupper och medier, men ändå verka ta all sin information från just dessa källor gällande den här frågan känns aningen omotiverat.

    SvaraRadera
  3. 3 av 3:

    "Att kravet från kunder och samhället ökar avsevärt" tror du inte på, och vad gäller någon certifieringsstämpel som visas på företagets intranät så är det säkert just så. Annars är jag av annan åsikt. Krävs knappast några certifieringar, men vanlig bondvett skulle räcka; bete dig som folk även mot minoriteter. Även här har jag otaliga gånger upplevt diskriminering. Och då vi åker på semester eller till exempel väljer fikaställe i vår hemstad så föredrar vi caféer/hotell som vi kan vara lite säkrare på att få samma service som andra. En regnbågsdekal på dörren kan vara avgörande. Och det kan väl inte vara så jäkla dyrt? Vad gäller hotell o.dyl. så är det ett måste. Om jag betalar stora summor för min semester vill jag inte tvingas förklara för någon idiot varför två män som bor på samma rum vill dela säng. Eller få kommentarer om varför vi inte kan sitta vid poolen samtidigt som där finns barn.


    Jag vet inte om jag riktigt lyckades lyfta fram det som jag ville, men kanske den här kommentaren väcker ens lite tankar. Det är ju trots allt inte förbjudet att tänka själv och inte basera sina åsikter på RFSL-material och ett HBTL-certifieringsföretag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym, sa väldigt intressant att läsa om hur du upplever det. Själv var jag nog ignorant fram till i början av 90-talet, det var ingen som var öppet homosexuell i min vänskapskrets. Det var först när jag lämnade Sverige för ett annat europeiskt land och där en av cheferna var helt öppen med sin läggning, och tog med sin pojkvän pa personalfester. Sedan dess har jag haft manga bögkompisar, och träffat flator ocksa. Inget konstigt alls, trots att jag är hetero. Vi är alla människor med olika tycke och smak.

      Samtidigt haller jag med Sparo (och Anonym), de här "utbildningarna" verkar helt onödiga.
      /Annika

      Radera
    2. Ett förslag ifall kaffekonversationen handlar om din läggning (vilket jag har full förståelse för är jobbigt eller irriterande): Säg med hög röst: "Nu kanske vi kan prata om något annat än min läggning." Det tror jag är betydligt mer effektivt än att köra en kurs för hundratusen, för DEN kommer garanterat leda till diskussioner, troligen där du får fan för något som inte är ditt fel och mycket väl kan leda till kränkningar.

      "Det handlar verkligen inte om att jag skulle ta mitt sexliv till jobbet".

      Fast det är ju det din chef gör genom att beställa en HBTQI-certifiering. Jag vänder mig verkligen inte emot "bondförnuft" och vanligt jävla hyfs, tvärtom. Jag förstår bara inte varför det skulle kräva ett dyrt avlatsbrev.

      Radera
    3. Svar till Anonym ovan.
      Tycker ditt inlägg blandar och ger en aning (kanske pga. av längden). Din slutkläm köper jag fullt ut. Vad är det för fel på att använda det gamla talesättet "bemöt andra som du själv vill bli bemött". Man behöver inte krångla till det mer än så. Fjantiga certifieringar som detta känns bara som det är till för godhetssignalering och för att någon ska tjäna pengar på fenomenet.

      Radera
    4. Jag tyckte det var mer effektivt att skita i hela arbetsgemenskapen och ta eget ansvar över mina egna inkomster och utgifter.

      Jag förstår fortfarande inte varför du lyfter fram sexliv, igen. HBTQwhatever handlar inte om sex. Precis som ett vanligt heteroförhållande/singelliv inte handlar om sex. Inte handlar väl dessa certifieringar heller om sex. Det här visar väl att det krävs någon form av dialog/kunskapsförmedling ännu i dag, om annars helt normalt funtade människor faktiskt tror att det är sexet som är grejen med jämlikhet. Och även om min chef skulle beställa en "Guide till överakrobatisk bögsex"-utbildning så handlar det väl inte om att JAG skulle ta mitt sexliv till jobbet? Problemet ligger väl snarare mellan chefstolen och datorskärmen.

      Vad gäller effektivitet så är grejen just att jag inte ska behöva hålla på och förklara mig och min läggning till en massa kolleger. Det finns knappast någon kurs heller som hjälper (har faktiskt inte varit på någon utbildning som mina arbetsgivare skulle ha ordnat som faktiskt skulle hjälpa mot något öht), men om det skulle finnas en HR-chef som skulle jobba med sakfrågor mer än 15 minuter om dagen skulle hen riktigt väl hinna sammanfatta ett PM om den här saken på några timmar. Farfar brukade säga att man inte kan kräva vett där det inte finns, men att sätta några arbetstimmar på att göra klart för arbetsgemenskapen hur man förhåller sig till människor som inte är exakt likadana som man själv är skulle säkert vara värt pengen. Dessutom skulle det bli billigare än att rekrytera en ny bög som håller ordning på kafferumsdiskussionerna genom att säga från sig med jämna mellanrum och vara på så jävligt humör resten av dagen att det inte skulle bli mycket gjort.

      Och om det inte blev klart tidigare så förstår jag mig inte heller på hur dessa certifieringar skulle hjälpa (någon annan än dem som får betalt för dem).

      Radera
    5. Ja du, anonym kan förstå din frustration med alla dessa frågor från folk som inte har med ditt privatliv att göra. Själv är jag god vän med en man som är nästan trettio år äldre än jag och vi har varit vänner i över trettio år, oj vad vad nyfikna frågor jag har fått och får även nu när han sitter på hemmet så finns det personal som frågar alltför närgånget. Hade kolonistuga i många år och kan lova att alla, ganska många homosexuella som bodde där inte alls blev ifrågasatta i samma utsträckning, Upplever mer att det är lite hippt och inne att visa sig fördomsfri i medelklassträsket och därför frotterar man sig gärna med de "avikande".

      Radera
    6. "HBTQwhatever handlar inte om sex."

      Förutom att jag aldrig sett en osexualiserad prideparad trodde jag i min enfald att respektive bokstav står för en sexualitet. H står väl för homosexualitet, B för bisexualitet osv?

      "Bemöt andra som du själv vill bli bemött".

      Det låter förnuftigt.

      Radera
    7. Inte är du väl så hjärntvättad av RFSL att du tror att sexuell läggning och deras Pridetrams är samma sak? Här i Finlands mindre Prideparader har jag inte sett någon sex. Att ordet sex finns med i homosexuell betyder inte att allt handlar om sex. Precis som norska homofilers vardag inte kretsar kring att äta fil ;)

      Radera
    8. Jag skrev inte att ALLT handlar om sex. Jag reagerade på det befängda påståendet: "HBTQwhatever handlar inte om sex."

      Radera
  4. Man kanske ska ligga i framkant själv och börja erbjuda kommuner vegan-certifiring eller något annat inkluderande.

    För ett sexsiffrigt belopp håller jag gärna några timmars utbildning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vegan-certifiering tror jag inte kommer att slå, men säg till om du kommer på något annat som kan göra det. Eller, ännu hellre, kör på bara innan någon annan snor idén.

      Radera
  5. Tråkigt att du idag 2023 känner dig särbehandlas pga något som egentligen inte påverkar någon annan än dig själv. För att förändra arbetsplatsen (oavsett vad) tror jag en kort kurs inte har någon långvarig effekt. Det mest kraftfulla verktyget är vad arbetsgivaren och framför allt närmsta chefen gör och agerar. Att konsekvent visa vad som i detta fallet inte är ok, (det görs i min erfarenhet effektivt direkt och enskilt med den det berör). Och efter det markera öppet.
    Sen funderar jag kring alla mina kollegor och vänner under åren som är gay. Hälften av dem har varit öppet gay utan att göra någon grej av det. Avslappnat heöt enkelt. (Låter som anonym faller in i den halvan) Andra hälften vill själva göra en grej av att man är gay och själv ta upp ämnet ofta. Där har jag hört (män) ställa rätt korkade och intima frågor som man förmodligen aldrig hade ställt till en hetro person. Min fundering där har varit om dessa personer ventilerar hela gay grejen för att forcera fram fördommar för att kunna bemöta dem istället för att det ska tistlar o tasslas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diskriminering eller mobbing på arbetsplatsen är ett jävla otyg och något som absolut bör bekämpas överallt, både av chefen och företag och av anställda. Men denna certifiering tycker jag är lite som att chefen kommer in i lunchrummet och berättar att han betalat ut er potentiella löneförhöjning till ett företag som ska se till att Bengt-Ove på ekonomiavdelningen inte retas för att han är tjock. Det enda som är säkert efter det är att folk blir förbannade och att Bengt-Ove kommer att få fler gliringar än någonsin.

      Radera
    2. Ja certifieringen kan vara en lätt väg ut istället för att ta tag i det på riktigt. Och håller med att det är upp till alla att motverka mobbing, men ett tydligt ledarskap och stöd från närmsta chefen gör att andra lättare vågar markera eller sägs ifrån. Och med ledarskap menar jag främst ledare som vågar ta i det som är jobbigt.

      Radera
    3. "Ja certifieringen kan vara en lätt väg ut istället för att ta tag i det på riktigt."

      Du har rätt. Psykopaten står inte på bordet i mötesrummet och vrålar ut sitt hat mot sin homosexuelle kollega eller bränner koranen i fikarummet. Psykopaten upprepar jämt och ständigt alla floskler som han/hon fått lära sig i HBTQ-certifieringen och mobbar sin homoxeuelle kollega med subtila metoder när andra inte ser och hör. När det till slut brister för kollegan använder psykopaten certifieringen mot kollegan och anklagar kollegan för att bryta mot företagets HBTQ-policy.

      Självklart kommer man inte lösa problemet med mobbning på arbetsplatser med HBTQ-certifiering. Det är lika dumt som att tro att sexköpslagen skulle lösa problemet med att människor säljer sina kroppar. Man måste vara en komplett idiot för att tro att man löser komplicerade problem som mänskligheten brottats med sedan urminnes tider med så enkla metoder.

      Tom-Hjördis

      Radera
    4. Tom-Hjördis: Det kommer alltid att finnas utsatta människor som säljer sina kroppar och det är inte olagligt. Men skulle det inte finnas människor som köpte kropparna skulle det ju inte finnas någon marknad och det är väl där problemet ligger? Kan inte se att det skulle vara ett komplicerat problem.

      Radera
    5. "Men skulle det inte finnas människor som köpte kropparna skulle det ju inte finnas någon marknad och det är väl där problemet ligger? Kan inte se att det skulle vara ett komplicerat problem."

      Och du tror att sexköpslagen avskaffat den marknaden? Har du aldrig hört talas om thaimassagesalonger och sugardejting?
      https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-hittas-sperma-pa-vaggarna-se-polisens-bilder

      Det är klart att det inte är ett komplicerat problem på pappret. Förbjud sexköp och alla slutar köpa sex. Klart. Eller? I verkligheten är det komplicerat problem eftersom sexköparna (och sexsäljarna) rundar förbudet. Jag vet inget land i världshistorien som har hittat en lösning på problemet att människor köper andras kroppar. Inget land förutom Sverige då. För i Sverige har vi politiker som är feminister och som har kommit på att man kan förbjuda sexköp. Nu väntar vi bara på att feministerna ska föreslå förbud mot krig. Kan inte se att det skulle vara ett komplicerat problem. Bara inte Putin rundar lagen.

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Det här hade jag missat. Politikerna förbjuder sexköp och sedan subventionerar staten sexköp via friskvårdsbidraget (skattefri förmån). Sverige upphör aldrig att förvåna. Jag förstår att Sparo la ner sin ståupp-karriär. Det går inte att konkurrera med verkligheten.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-koper-lunchsex-for-friskvardspengar-i-goteborg

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. Det jag menar är att det inte är säljarna som är problemet utan köparna.

      Radera
    8. Det må man ju säga var en kreativ tolkning av friskvård!

      Radera
    9. @Anonym

      "Det jag menar är att det inte är säljarna som är problemet utan köparna."

      För att en marknad ska finnas krävs både utbud och efterfrågan. Säljarna är ett lika stort problem som köparna för marknadens existens.

      Tom-Hjördis

      Radera
  6. Varför ska man bry sig i sexuella läggningar och engagera sig i det, fullkomligt ointressant för mig så länge det inte är påtvingat, vilket det börjar kännas som för mig. Det har gått överstyr med indoktrinerandet, tror faktiskt att de flesta vill helst slippa bry om vem som byter kön, är homosexuell eller allt annat som man kan identifiera sig som. Det börjar få något sektliknande över sig vilket har en motsatt effekt, att allt ter sig mer och mer egendomligt med en massa konstiga människor som vill ha acceptans och visar upp sig som på exempelvis Pride.
    Stod redan som trettonåring på biologilektionen och försvarade homosexuella, för länge sedan, i en tid som var svår. Idag får man värja sig mot allt torgförande av folks sexualitet./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. En certifiering på arbetsplatsen är definitivt påtvingad.

      Radera
    2. Helt enig med dig M här. Varför ska man bry sig om andras sexuella läggning och varför ska man tvingas?

      Radera
    3. Många som hatar hbtq-människor verkar vara helt besatta av andra människors sexualitet. Dom kanske har problem med sin egna läggning, och är bara rädda och små personer.

      Radera
    4. Är det så många som hatar HBTQ-människor då?

      Radera
  7. För de arbetstagare/arbetsgivare som har svårt att fatta kan man väl printa ut ”behandla andra som du själv vill bli behandlad” och fäst uppmaningen väl synlig. På arbetsplatsen.Täcker alla tänkbara områden och kostar nästan ingenting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktiga är väl att man lever efter det, inte bara påbjuder i PM eller anslag.

      Radera
  8. "Till vilken nytta, kan någon förklara det för mig?"

    Ingen. HBTQ-certifiering är en del av värdgrundsindustrin. Det går att dra paralleller till genusforskningen och feministisk politik. Politikerna finansierar genusforskningen som "forskar" fram samband som politikerna sedan använder för att indoktrinera befolkningen. Förloraren är alla som vill ha ett jämlikt samhälle på riktigt eftersom den här typen av "spel för gallerierna" inte gör någon skillnad i verkligheten.

    Självklart ska man respektera sina kollegors sexuella läggning, hudfärg, religiös tro, funktionshinder mm. Detta lär man människor redan som barn via uppfostran. Ett samhälle ska inte behöva uppfostra vuxna människor på en arbetsplats. Men eftersom Sverige har avvecklat den traditionella kärnfamiljen så kanske arbetsgivarna får ta på sig att uppfostra befolkningen och då kanske HBTQ-certifiering hör hemma på arbetsplatser.

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi ändå är inne på uppfostran. Vet ni vad den minsta gemensamma nämnaren hos gängkriminella är? Förort, utländsk bakgrund, utanförskap, klasstillhörighet, kanske ni tänker. Nej, den minsta gemensamma nämnaren är avsaknad av fadersgestalt. Sug på den.

      Tom-Hjördis

      Radera
    2. Tom-Hjördis, varför saknas papporna tror du?
      /Annika

      Radera
    3. Ja, var är männen?

      Radera
    4. 7av 10 barn växer upp i kärnfamilj enligt SCB så helt avvecklad verkar den inte vara.

      Radera
    5. Tom Hjördis. Din beskrivning att det är frånvarande fäder snarare än annat som förklarar gängkriminalitet förtjänar en bättre källhänvisning än den du lämnar (alltså ingen).

      Enligt Expressens kartläggning har 94% av gängkriminella minst en utlandsfödd förälder.

      Från en artikel i Kvartal:
      "En studie från 2016, på kriminologiska institutionen vid Stockholms universitet, tittade på betydelsen av avsaknaden av en moder- eller fadersfigur som en riskfaktor när det kommer till ungdomars benägenhet att begå brott och kom fram till något som det förvånansvärt nog sällan talas lika högt om. Tryggast är det att leva med två föräldrar, sådana barn har i snitt minst risk för att hamna i kriminalitet. Forskarna fann en förhöjd risk för dem som hade en frånvarande pappa. Men absolut störst risk var det för dem som hade en frånvarande mamma."

      Radera
    6. @Anonym

      Du har uppenbart hittat en källa som styrker mitt påstående. Självklart behöver ett barn även en närvarande mamma. Men eftersom mammorna brukar vara närvarande i barnens liv nämnde jag bara en frånvarande pappa. En källa är Göteborgs före detta polischef Erik Nord som påpekar detta i podden Göttänna. Han medverkar i tre avsnitt i podden och jag orkar inte lyssna igenom avsnitten för att hitta avsnittet där han pratar om att många gängkriminella saknar just en fadersfigur. Min poäng är inte att mamman eller pappan är viktigast utan att den traditionella kärnfamiljen (mamma, pappa, barn) minskar risken för barn att dras in i missbruk, brottslighet mm.

      Tom-Hjördis

      Radera
    7. @Annika

      "Tom-Hjördis, varför saknas papporna tror du?"

      Det finns säkert många förklaringar till att papporna inte är närvarande i sina barns liv men i grund och botten tror jag det beror på socialisternas krig mot den traditionella kärnfamiljen. Socialisterna vill inte starka familjer eftersom det gör individen mindre beroende av bidragssystemet och i förlängningen av socialistisk politik. Socialdemokraterna har bekämpat den traditionella familjen i åtminstone 50 år.

      "Men det är inte hela historien, långt därifrån. Vilken dumskalle som helst, som varit med länge nog, kan se att Sveriges ledare - i första hand Palme och hans gäng - fört krig mot FAMILJEN, pappa, mamma, barn, i första hand sen 70-talet. Lagen om särbeskattning 1971 avskaffade i praktiken hemmamammor. Den överväldigande majoriteten familjer blev beroende av två löner - och därför av dagis. Därmed "kollektiviserades" barnen; de blev "samhällets" egendom och ansvar."
      https://www.expressen.se/kronikorer/ulf-nilson/ulf-nilson-palme-forde-krig-mot-familjen/

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Socialisterna har aldrig hymlat med att de vill ta barnen från föräldrarna.

      "Kontroll och uppfostran
      I många nya förordningar fanns ett finstilt undantag och regler om hur de som inte skötte sig skulle hanteras. Tvång och kontroll lurade på sätt och vis bakom knuten, samtidigt som det infördes en rad nya socialpolitiska förbättringar för gemene man. Den nära symbiosen mellan hjälp och kontroll kan till och med ses som en förutsättning för många av de välfärdsreformer som infördes. Detta störde inte Alva och Gunnar Myrdal eller andra reformatörer – tvärtom. Uppfostran skulle inte bara ske av barnen utan av alla medborgare på ett eller annat vis.

      Vad gäller de framtida medborgarna, barnen, hade Alva Myrdal ett särskilt intresse. Barnen borde fostras på barnkammarskolor eller i storbarnkammare som helst skulle organiseras offentligt och styras av pedagogiskt utbildad personal. Syftet med att införa sådana offentliga barnkammare var dubbelt, påpekade paret Myrdal i Kris i befolkningsfrågan. Inte bara skulle det förbättra barnens uppväxtmiljö, det skulle dessutom underlätta för de husmödrar som ville söka sig till arbetsmarknaden."
      https://popularhistoria.se/sveriges-historia/1900-tal/folkhemmets-arkitekter-alva-och-gunnar-myrdal

      Tom-Hjördis

      Radera
    9. @Anonym

      "7av 10 barn växer upp i kärnfamilj enligt SCB så helt avvecklad verkar den inte vara."

      Likt den rysk-ortodoxa kyrkan stod emot kommunismen har svenska familjer stått emot socialdemokratin. Det tog bara några år efter sovjetunionens upplösning innan kyrkan hade återfått sin gamla status i samhället. Det enda som krävs för att familjen ska komma tillbaka är det systemskifte som Ulf Nilsson inte kunde se komma när krönikan skrevs 2005.

      Jag tycker mig se en antydan till systemskifte.
      https://en.wikipedia.org/wiki/La_Manif_pour_tous

      Tom-Hjördis

      Radera
    10. Tom-Hjördis, jag blir nyfiken pa hur det star till i din egen familj. Om du har barn, hur gar det för dem? Jag antar att du lever i en kärnfamilj med mamma-pappa-barn. Har du lust att dela med dig?
      /Annika

      Radera
    11. "Tom-Hjördis, jag blir nyfiken pa hur det star till i din egen familj. Om du har barn, hur gar det för dem? Jag antar att du lever i en kärnfamilj med mamma-pappa-barn. Har du lust att dela med dig?"

      Jag har inga barn och lever inte i någon kärnfamilj. Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Den här diskussionen handlar om barns behov av mamma och pappa.

      Tom-Hjördis

      Radera
    12. Ok Tom-Hjördis, växte du själv upp i en s.k. kärnfamilj? Jag är bara nyfiken eftersom du har sa mycket asikter om det mesta.
      /Annika

      Radera
    13. Ja, jag växte upp i en kärnfamilj. Jag hade en väldigt bra uppväxt jämfört med många av mina klasskompisar som växte upp med ensamstående mammor. Flera av mina barndomskompisar har berättat, inte sällan på fyllan, hur mycket de saknat sin pappa under uppväxten. Jag är glad att socialisterna inte lyckade stjäla min barndom från mig.

      Tom-Hjördis

      Radera
    14. Vi blev alltså kompisar när vi var barn. De var inte barn när de på fyllan berättade att de saknade sina pappor. Då var de tonåringar eller unga vuxna. :)

      Tom-Hjördis

      Radera
    15. Då kan man fråga sig varför så många män skiter i sina barn?

      Radera
    16. @Anonym

      "Då kan man fråga sig varför så många män skiter i sina barn?"

      Att barnen behöver sina pappor betyder inte att alla pappor behöver barnen. Det finns nog många förklaringar till att vissa pappor inte finns för sina barn. Till viss del är det nog biologiskt. Honorna brukar bry sig mer om sin avkomma än hanarna. Delvis är det nog ett resultatet av Socialdemokratisk familjepolitik. Socialisterna har aktivt försvårat för män och kvinnor att fungera ihop genom politiska reformer och hatpropaganda mot den traditionella familjen. Dessutom sägs det att papporna diskrimineras i vårdnadstvister. Jag låter det vara osagt om det är sant eller inte men det skulle kunna spela in i en del fall.

      Tom-Hjördis

      Radera
    17. Ja. Låt kvinnor städa, laga mat och ta hand om barnen medans mannen jobbar. Att Socialdemokraterna har vunnit så många val beror framförallt att kvinnor har röstat på dom.

      Radera
    18. "Att Socialdemokraterna har vunnit så många val beror framförallt att kvinnor har röstat på dom."

      Ja om männen hade fått bestämma hade vi haft fler borgerliga regeringar. https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/okande-gap-mellan-kvinnors-och-mans-partisympatier/

      För övrigt har Socialdemokraterna "importerat" väljare i stor skala. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utlandsfodda-valjer-rodgront
      Eftersom flest svenskar länge varit negativt inställda till såväl generös invandring som mångkultur skulle man kunna se "väljarimporten" som en form av "valfusk". Det kanske är lite överdrivet att kalla det för valfusk men helt i sin ordning tycker jag inte att det är. Särskilt inte när det är uppenbart att svenskarna inte har velat ha så stor invandring och mångkultur.

      Tom-Hjördis

      Radera
    19. Allt verka mynna ut i att det mesta är kvinnornas och socialdemokraternas fel. Det var bättre förr när kvinnan inte hade ekonomisk/social möjlighet att lämna hopplösa/våldsamma/otrevliga män utan satt fast med dem på livstid. Säkert en jättebra miljö för barnen att växa upp i också. Men det var ju en KÄRNFAMILJ! Obs - kan innehålla spår av ironi.

      Radera
    20. "Allt verka mynna ut i att det mesta är kvinnornas och socialdemokraternas fel."

      Ungefär så. Den enkla förklaringen till det det är att Socialdemokraterna har innehaft makten i Sverige merparten av de senaste 100 åren. S är således ansvarigt för såväl det som är bra som det som är dåligt i Sverige.

      "Det var bättre förr när kvinnan inte hade ekonomisk/social möjlighet att lämna hopplösa/våldsamma/otrevliga män utan satt fast med dem på livstid."

      Är du säker på att det är bättre nu? Den genomsnittlige mannen har aldrig varit en psykopat som terroriserat kvinnor utan en ganska hygglig karl som behandlat kvinnor schysst. Och det finns ganska många kvinnor som sitter fast i relationer med hopplösa/våldsamma/otrevliga män även dagens samhälle.

      Förr i tiden bestämde föräldrarna vilka som skulle gifta sig med varandra. Nuförtiden försöker unga vuxna kvinnor "hitta den rätta" på fyllan på krogen eller genom att titta på retuscherade bilder på en dejtingsajt. Det är en feministisk myt att kvinnor som självständigt väljer vem de vill gifta sig med skulle få lyckligare äktenskap än kvinnor som lever i vad som kallas "consensual arranged marriage", det vill säga äktenskap där föräldrarna väljer vem kvinnan ska gifta sig med men där kvinnan har rätt att säga nej. Att det skulle leda till lyckligare äktenskap att själv välja vem man ska gifta sig med är alltså ännu en feministisk blåsning som svenskarna har svalt med hull och hår.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Arranged_marriage#Love_and_respect_in_arranged_versus_autonomous_marital_life

      Tom-Hjördis

      Radera
    21. I Sverige förekom "consensual arranged marriage" under 1700- och 1800-talet. Kvinnan hade rätt att säga nej till giftermålet.

      "I giftermålsbalken av 1734 års lag, som till stora delar gällde fram till 1920, står skrivet vem som kan vara giftoman och vilka rättigheter och skyldigheter han hade. Giftoman var i första hand kvinnans förmyndare, vanligtvis fadern. Om fadern var död blev modern eller en annan nära släkting giftoman. Det var till giftomannen en fästman var skyldig att vända sig för att be om sin fästmös hand. Giftomannen hade sedan att ge sitt samtycke, eller ej. Han kunde dock inte tvinga en kvinna till giftermål mot hennes vilja. I lagen står "Ej må någor til giftermål twingas; utan bör så qwinnans, som mannens friwillige ja och samtycke giftermålet fästa"."
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Giftoman

      Tom-Hjördis

      Radera
    22. "Allt verka mynna ut i att det mesta är kvinnornas och socialdemokraternas fel."

      Jag skrev "ungefär så" men nu när jag läser din mening igen ser jag att du även skrev "kvinnornas" (fel). Jag vill därför komplettera mitt svar till dig. Det är inte kvinnornas fel. Det är socialismens fel. Socialdemokraternas politik är förklaringen till att så många äktenskap spricker. Det enda "felet" som kvinnorna har gjort är att de har blivit lurade. De är offer men inte för "patriarkatet" och "könsmaktsordningen" utan för socialismen.

      Att kvinnorna röstar rödgrönt beror på att de inte har lika mycket att vinna på marknadsekonomi som männen har och att de är mindre förändringsbenägna (större trygghetsnarkomaner) än män. Generellt.
      https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-%C3%A4r-kvinnor-mer-politiskt-korrekta-%C3%A4n-m%C3%A4n-1.46603933

      Observera att kvinnornas rödgröna sympatier växte fram i takt med utbyggnaden av den offentliga sektorn på 70-talet. Innan röstade kvinnorna mer höger. Socialdemokraterna skapade från 70-talet en arbetsmarknad för kvinnor som i sin tur gör att kvinnor röstar på Socialdemokraterna för att behålla sina jobb. Det går att dra paralleller till hur Socialdemokraterna bedrivit en generös invandringspolitik och sedan röstar invandrarna på Socialdemokraterna.

      Inför utbyggnaden av den offentliga sektorn hade Sverige blivit så pass ekonomiskt framgångsrikt att hushållen ofta klarade sig på en lön. Efter utbyggnaden av den offentliga sektorn krävdes det två löner för att "klara sig". Vem är det som tjänar på det?

      "Sida vid sida, tillsammans hjälps dom åt. Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt. Fast det är inte dom som ror, som ror så att svetten lackar. Och piskan som kittlar, kittlar inte heller deras feta nackar."

      Tom-Hjördis

      Radera
  9. Det frodas ju fortfarande fördomar mot hbtq och transor, som att dom är sjuka eller pedofiler. Jag är inte säker på att en certifiering löser dom problemen. Men det är bra om man tar upp frågan och diskuterar hat och fördomar på arbetsplatser, och för all del i övriga samhället också. Jag hoppas innerligt att psykopaten Björn Söder får sparken för sina lögner och påhopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hann inte ens se vad Söder skrev innan han, i vanlig ordning, pudlade och raderade.

      Radera
    2. Varför inte stå för sina åsiker fullt ut? Känns ganska fegt.

      Radera
    3. Kanske partiledningen sa till honom att ta bort dem om han ville ha lön. Men visst, det är ju enklast att bara säga sånt man står för. Jag tror aldrig jag tagit bort en tweet. Alla är inte supergeniala, men har jag sagt det så har jag.

      Radera
    4. Men säger inte Björn Söder egentligen bara ungefär samma sak som Jonas Gardell sa i den här krönikan?

      "Jag har själv erfarenheter från när jag som ung bög kom till Timmy, som RFSL:s klubb hette i Stockholm, och att jag som en sorts självklarhet fick händer i skrevet från äldre män. Det var något som jag förstod att jag måste hantera, lite som de allra flesta kvinnor kan vittna om att de tvingats göra. I ljuset av metoo och den utvidgade synen på våldtäkt har jag förstått att jag utsattes för en mängd sexuella övergrepp under min tonårstid, och jag vet att jag inte är ensam."
      https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/det-som-hant-pa-rfsl-ar-avskyvart/

      Och varför hittar Patrik Sjöbergs sajt Dumpen så många män som söker kontakt med barn på en dejtingsajt för homosexuella?

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. "Kanske partiledningen sa till honom att ta bort dem om han ville ha lön."

      Det som skrämmer mig mest är att vi har riksdagspolitiker som behöver alkolås på mobilen för att inte twittra saker de ångrar efteråt. Eller också är Björn Söder Sveriges svar på Donald Trump. Det vill säga en person som med bisarra utspel i sociala medier skiftar fokus i den politiska debatten. Oavsett vilket tycker jag att man borde kunna förvänta sig en högre nivå av de 349 personer som representerar 10 miljoner invånare.

      Tom-Hjördis

      Radera
    6. Jag vet inte om det är alkolås som krävs eller någon slags affektlås för att undvika att twittra i psykisk obalans, men jag håller med om att det är skrämmande.

      Trumps twittrande tror jag däremot befann sig på en helt annan nivå. Han trollade media för att få ut maximal publicitet och lyckades ofta väldigt bra med det. Även om det ibland verkade helt galet så tror jag alltid att han hade en plan. Det tror jag inte gäller för Söder, Strandhäll m fl.

      Radera
    7. Det var det jag tänkte att Söder kanske också hade. Och Jomshof när han uttalade sig om koranbränningarna. Jag upplever att SD är ganska duktiga på sociala medier och då menar jag inte bara duktiga på att få många följare utan duktiga på att använda dem som politiska verktyg. Söder har fått en betydande del av medieutrymmet under Pride.

      Tom-Hjördis

      Radera
    8. Håller med om att Björn Söder är duktig på att få ut sitt budskap på sociala medier. Men varför raderar han dom tweets han har skrivit, kan han inte stå för sina åsikter ? Att det finns många underbegåvade, högerextrema människor som går på hans lögner, är bara tragiskt

      Radera
    9. Nu börjar vi komma väldigt långt från ämnet, men jag har inte sett några konstiga islamtweets från Jomshof. Det konstiga är att han inte backas upp.

      Radera
    10. @Anonym

      "Men varför raderar han dom tweets han har skrivit, kan han inte stå för sina åsikter ?"

      I bästa fall är det också en taktik. Han postar något vulgärt, väntar tills det fått spridning, tar bort tweeten. På så sätt kan personen säga en sak utan att riktigt säga det. I värsta fall har han bara dålig impulskontroll. Oavsett anledning till att han gör som han gör så förväntar jag mig mer av en av de 349 riksdagsledamöterna som representerar 10 miljoner invånare. Å andra sidan är han inte ensam bland dessa 349 riksdagsledamöter att posta dumheter på Twitter. Kanske är det som någon sa (källa okänd) att fördelen med Twitter är att medborgarna inser vilken nivå politikerna håller. Jag vet få politiker som raserat sitt förtroendekapital så mycket som de politiker som inte klarar att hålla käften stäng. Med risk för att kasta sten i glashus men många politiker skulle tjäna på att följa Abraham Lincolns råd: "Bättre vara tyst och bli betraktad som en idiot än att öppna munnen och bevisa det.".

      Tom-Hjördis

      Radera
    11. Det finns många politiker, höger som vänster, som uttrycker sig idiotiskt emellanåt. Men enbart företrädande från ett parti som uttrycker sig rasistiskt och homofomiskt.

      Radera
    12. "Men enbart företrädande från ett parti som uttrycker sig rasistiskt och homofomiskt."

      Ja, om man ordagrant menar rasistiskt OCH homofobiskt. Men inte om man menar rasistiskt ELLER homofobiskt. Det finns många politiker på vänsterkanten som uttrycker sig fördomsfullt och svepande om vita, heterosexuella, medelålders män. Att klanka ned på människor för att de är vita är lika rasistiskt som att klanka ned på människor för att det är mörkhyade. Jag anser att vänsterpartister gör flest rasistiska och sexistiska utspel i den politiska debatten.

      Tom-Hjördis

      Radera
    13. Att vänstern skulle vara mer rasistisk än nazisterna-SD är det dummaste jag hört av någon som som har en levande cell i ktoppen. Jag tycker innerligt synd om dig och dina närmaste.

      Radera
    14. Det är uppenbart att många är rasister och sexister. Tror du mig inte kan du söka på "vita män" i valfri sökmotor så hittar du den ena rasistiska texten efter den andra skriven av personer som står politisk till vänster.

      Tom-Hjördis

      Radera
    15. Jag utgår från Wikipedias definition av rasism som innebär att vissa grupper anses ha högre status och makt än andra baserat på exempelvis hudfärg.

      Tom-Hjördis

      Radera
    16. Det vill säga att hudfärgen har betydelse för hur man värderar personen. Så fort man använder hudfärgen som ett argument är man per definition rasistiskt. Detta gäller även om hudfärgen är vit. Undantag finns såklart, t ex om man påstår att mörkhyade människor behöver vistas mer i solen än vita för att tillgodogöra sig lika stor mängd D-vitamin som vita.

      Tom-Hjördis

      Radera
    17. Anonym 13.13: Se inte detta som ett försvar för SD, men Annika Strandhäll (s) ifrågasatte häromdagen varför Hanif Bali kom till Sverige (vid tre års ålder), underförstått: "Åk hem!"

      Och det finns definitivt fler exempel på rasistiska uttalanden från riksdagsledamöter. Mona Sahlins kända uttalande om svensk kultur hade definitivt också satts i den kategorin om det hade gällt någon annan folkgrupp än just den svenska. Vid sidan av det har vi alla låga förväntningars rasism där man på fullt allvar menar att diverse invandrargrupper inte kan förväntas leva upp till samma regler som svenskar och andra européer.

      Radera
    18. Sparo: Nu är du bara tramsig. Nej, vita svenskar är inte utsatta för rasism i Sverige. Om man är galen eller obegåvad så kan jag förstå att man tycker så, inte annars.

      Radera
    19. Säg det till den pojke i Filipstad som blir misshandlad och kissad i munnen medan han utsätts för nedsättande kommentarer om sin hudfärg. Säg till honom att han bara är tramsig och obegåvad. Sedan kan du komma tillbaka hit så pratar vi vidare.

      Radera
    20. @anonym Det är lustigt att många anser att svenskar inte kan utsättas för rasism, och ickesvenskar inte kan vara rasistiska. Det finns väldigt mkt mer rasism mellan olika nationaliteter (icke svenskar) än vad svenskar utsätter andra för (källa många till mig oberoende vänner och kollegor som är av utländsk härkomst). Vad syftar föresten öknamnet svenne till? Det är motsvarigheten till blatte, som jag tror de flesta anser vara ett nedlåtande epitet.

      Radera
    21. "Nej, vita svenskar är inte utsatta för rasism i Sverige."

      Vi har till och med en partiledare i Sverige som uttrycker sig negativt om män med vit hudfärg. Centerpartiets nya ordförande Muharrem Demirok twittrade att han är trött på "vita män". Tydligen har vita män vissa rasmässiga egenskaper som Demikrok irriterar sig särskilt på.

      "”Vet ni vad jag riktigt j.vla trött på? Äldre, privilegierade och, dare I say, vita män."

      Äldre människor gillar han inte heller även om det är lite oklart om han bara ogillar äldre vita män eller om han ogillar alla äldre människor oavsett vilken hudfärg de har.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kommunalradet-muharram-demirok-c-utsatt-for-hot-och-vandalism

      Tom-Hjördis

      Radera
    22. Enligt Veronica Palm, fd riksdagsledamot för S, är vit hudfärg kopplad till ett fräckt och otrevligt beteende på cykelbanan. Tyvärr anger inte Palm vilken rasbiologisk forskning hon hämtat uppgiften från så vi kan inte kontrollera om hon bara är fördomsfull (rasistisk) eller om hon har belägg för sambandet mellan hudfärg och beteende på cykelbanan.
      https://twitter.com/veronicapalm/status/478796627743084544

      Tom-Hjördis

      Radera
    23. Och jag gillar inte centerpartister, så det kan gå på ett ut :-)

      Radera
    24. Fd SSU-ordföranden och statsrådet Gabriel Wikström (S) var negativ till specifikt vita personer. Eftersom han inte angav något annat skäl till att "det är för många vita medelålders män" så är även detta uttalande rasistiskt.

      "Det är för många vita medelålders män som ersätts med vita medelålders män.

      – Vi behöver fler unga, kvinnor och personer med invandrarbakgrund på ledande poster i partiet, säger Gabriel Wikström, ordförande för SSU - Socialdemokraternas ungdomsförbund."
      https://www.svd.se/a/71cbb38d-9f3d-308d-9fe4-fe6496332227/ssu-for-manga-vita-medelalders-man

      Det är för övrigt intressant hur personer som Demirok, Palm och Wikström uttrycker sig både rasistiskt och ålderistiskt. Deras fördomar kretsar ofta kring kombinationen hudfärg och ålder.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ldersdiskriminering

      Tom-Hjördis

      Radera
    25. "Och jag gillar inte centerpartister, så det kan gå på ett ut :-)"

      Det finns en viktig skillnad. Det är inte rasistiskt att ogilla centerpartister men det är rasistiskt att ogilla människor på grund av deras hudfärg.

      Tom-Hjördis

      Radera
    26. Ja, kritik mot väldigt tydlig rasism viftas bort som trams (senast igår i detta kommentarsfält), så länge det är mot vita, en av de allra minsta grupperna i världen. Om du däremot attackerar 1,5 miljarder muslimer på samma sätt, då jävlar.

      Men jag måste ändå applådera RFSL m fl för att ha lyckats flytta fokus dithän att varje ifrågasättande av att skattepengar läggs på HBTQ-frågor slutar i diskussioner om rasism. Jag nämnde varken ursprung, ras eller hudfärg med ett ord i texten. Ändå handlar merparten av kommentarerna om rasism.

      Radera
  10. Är det regeringen som driver dom här frågorna och ger anslag till det här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anslagen kommer väl från de myndigheter och företag som "certifierar" sig.

      Radera
  11. Inte undra på att det offentligas pengar går upp i rök. Till annat kärnverksamheten. Men jag har även sett denna typ av dårskap på börsnoterade företag. Det viktiga är att passa in (hos vem?) genom att göra det en tror förväntas dvs enligt de dåra
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här påståendet att marknaden kräver HBTQ-certifiering tror jag inte ett dugg på.

      Radera
  12. som skriker högst. Sen att majoriteten som är tyst anser något helt annat. Det glömmer vi bort? Kalla sen detta något flummig som inkludering, när det i själva verket handlar om ren favoriserande särbehandling på andras bekostnad.

    SvaraRadera
  13. Är detta den senaste typen av välfärdssjukdom, liksom fetma? Samhällen som bevisligen har det så pass bra att de tror sig kunna bränna allt på skit, utan konsekvenser.

    SvaraRadera
  14. Det är Jämställdhetsministern Paulina Brandeberg i regeringen som driver dom här frågorna och ger pengar till sådana här verksamheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om företag erbjuder certifiering och företag/myndigheter köper paketet är väl inte regeringen inblandad?

      Ta inte detta som försvar för regeringen, jag tycker att den är helt värdelös, men här ser jag inte deras ansvar.

      Radera
    2. Om inte skattepengar är inblandade, så ser jag inga problem med vad företag gör med sin egna verksamhet.

      Radera
    3. Problemen är de jag tar upp i min text, att det är vi som kunder eller skattebetalare som får betala. Alltid.

      Radera
    4. Då är det väl bättra att bojkotta företag som man inte tycker om?

      Radera
    5. Det bör man absolut göra. Svårare att bojkotta sin kommun eller sitt landsting.

      Radera
    6. Kanske inte så kul att sälja sin bostad och rycka upp barnen från sin barnomsorg för att man inte vill betala för kommunens HBTQ-certifiering.

      Radera
  15. Halloj Sparo
    Det här med h etc och allt vad det nu heter var som att röra om i ett riktigt getingbo
    Smått komiskt att det ska finnas så många lättkränkta på nätet 🤣
    I verkliga livet har i alla fall jag aldrig nånsin som haft någon åsikt i frågan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Det här känns som en icke-fråga för alla oss som inte lever på att lura på andra kurser.

      Radera
  16. Mött föll bort....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag hängde med ändå.

      Radera
  17. Det vore bättre om kommuner satsade på att bli Sparo-certifierade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag hade nöjt mig med hälften av pengarna :-)

      Radera
  18. HBTQ-certifiering har jag ej drabbats av, däremot en ”genusvetenskaps”-certifiering.

    Obligatoriskt för kommunstyrelsen och några ”höga” tjänstemän.
    Vi var nog 15 pers plus två lärare.
    Tre dygn på en svinlyxig golf- och spaanläggning ink finfina hotellrum och alla måltider, kanonmat.

    Men jag håller med du, det är hål i huvudet att kasta bort skattepengar på sådant här skräp. Det gav exakt ingenting (förrutom huvudvärk för mig) och var exakt så mycket värdelöst fluffigt flum som man kunde misstänka, om ej värre. Piskar mig själv att jag inte omedelbart utredde vad kalaset kostade.

    I ärlighetens namn var mitt mått rågat efter tredje dagens lunch, så jag satte mig i bilen och drog, damn the torpedoes.

    Jag fullgjorde iaf genom att lämna in en uppsats som garaterat ej var vad lärarna förväntat sig, så nu har jag ett diplom på att jag är genus-certifierad.

    Jag är inte stolt.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag hade inte heller varit stolt över det.

      Radera
  19. Det här handlar inte om pengar för dig Sparo ,utan bara ditt hat mot olika minoriteter. Förklä det inte i andra ord,Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentarer var faktiskt så dum att jag inte ens ids försöka svara. Jag kan helt enkelt inte dumma ner det till din nivå.

      Radera
    2. @anonym då får du nog läsa om inlägget igen. Och fundera. Sparo vill att man ska behandla alla, även minoriteter som tänkande intelligenta jämlikar. Någon nämnde de låga förväntningarnas rasism, Sparo är precis motsatt till det.

      Radera
    3. Ja, hela idén med likabehandling genom särbehandling känns helt obegriplig.

      Radera
  20. Sparo vilket fantastiskt engagemang i diskussionerna! Jag vet inte hur många följare du har, men kul att det är sånt drag. Eller kan det månde vara ert uppdämt behov och frustration (oavsett vilken åsikt man har om vilken fråga). HEJA DET FRIA ORDET!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna, det tycker jag ocksa!
      /Annika

      Radera
    2. Ja, idag tog det fart, vilket passade illa med tanke på att jag tillbringat nästan hela dagen uppe på ett tak spikandes råspont och takpapp. Jag är helt värdelös på att räkna ut vilka ämnen som kommer att ge mycket liv i kommentarsfältet.

      Radera
    3. Tipps om ämnen som får många kommentarer.
      Vänsterliberal-politik eller politiker. Feminism, Invandring, Brottslighet, Kärnkraft, Vargfrågan, För höga skatter/dåligt använda skattepengar och Hbtqi frågor. Bla.

      Radera
    4. Man måste ändå berömma Sparo för att han inte censurerar kommentarerna. Att han till och med publicerar förolämpningar mot hans person vittnar om att han inte bara publicerar kommentarer som han gillar.
      https://sparosverige.blogspot.com/2023/08/darskapscertifiering.html?showComment=1691765975973#c2954535911877738596

      HEJA DET FRIA ORDET!

      Tom-Hjördis

      Radera
    5. Anonym 22.56: Detta är och ska vara en ekonomiblogg. Jag kan absolut ta upp ekonomiska aspekter på ovannämnda frågor, men jag gör det bara när jag tror att diskussionen kommer att handla om ekonomi.

      Tom-Hjördis: Så länge man håller sig inom lagen OCH inte uppenbart har som ändå mål att sabotera samtalet. Ditt exempel var ett gränsfall och hade rykt om kritiken (det är egentligen ett för snällt ord) riktats mot någon annan än mig.

      Radera
  21. Sparo,

    med tanke på att Tom-Hjördis står för ca 80% av kommentarerna här, kan du inte be honom om att författa ett inlägg att publicera, eller som input till ditt eget inlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt många inlägg kommenterar han inte alls. Hur som helst jobbar jag inte med gästinlägg.

      Radera