Det sägs att vi
knappt har någon inflation. Förra gången konsumentprisindex steg
med mer än en procent på ett år var 2011. Fast inte hindrar det
vissa priser från att skjuta i höjden.
När momsen på
frimärken togs bort i april 2016 sänktes priset för ett inrikesbrev under 50 gram
från 7 kr till 6,50. Det måste väl vara första gången i
historien och så kunde vi givetvis inte ha det, så efter bara ett år
var vi uppe på 7 kr igen och redan vid årsskiftet höjs det igen, till
9 kr. Alltså en höjning med 28,6 procent.
Vad får vi för
det då? Samtidigt med höjningen träder en ny postlag i kraft som
innebär att PostNord får ta två dagar på sig att leverera breven.
Som om det vore nytt, det var länge sedan man kunde räkna med
leverans dagen efter att man lagt det på lådan. Uttrycket ”Som
ett brev på posten” måste vara lika obegripligt för unga
människor som ”Det går som tåget”. Vadå, kraftigt försenat
eller inte alls?
Tåget ja...
Lokaltrafiken i Stockholm höjer sina priser både nu och då. Vid
årsskiftet höjer Upplands Lokaltrafik priset på sitt månadskort
med 5,7 procent. Västtrafik brukar inte heller vara sena att
”justera” sina priser och förra årsskiftet höjde Skånetrafiken
priset för vissa sträckor med över 100 procent.
Vad gör vi då åt
detta? Gå, cykla, åk bil! Och behöver du skicka brev, räkna ut
nästa års frimärksåtgång och köp det porto du behöver före
årsskiftet. Frimärken utan valör gäller även efter att priset
höjs. Vi kan inte hindra prishöjningarna, men vi kan åtminstone streta emot.