Det finns mycket jag gillar med att vara företagare: att
slippa stå till svars inför en chef, att ha hela ansvaret, att
slippa ha ledningsgruppsmöten (det är jag som är ledningsgruppen),
att kunna välja mina uppdrag...
Mest av allt uppskattar jag möjligheten
att lägga upp mina dagar efter eget huvud. Okej, ibland innebär
företagande att ägna helgen åt obetalt bokslutsarbete eller att
utan extra ersättning tvingas skjuta tre timmar på lunchen, men för
mig är det ändå undantagen.
Vanligtvis har jag ett gäng uppgifter
att göra på en dag. Rena arbetsuppgifter som textförfattande,
administration och kundsamtal, arbetsliknande uppgifter i gråzonen,
som börshandel och bloggande, privata åtaganden som att ringa en
hantverkare och ren fritid som en löptur eller att träffa kompisar.
Att inte behöva be chefen om lov för att gå till
tandläkaren är skönt i sig, men även om jag har haft anställningar med hyfsat fria tyglar går det ändå inte att jämföra. Jag är t ex allmänt trög i huvudet före
kl 10, sedan blir det bättre under dagen och framåt midnatt känner
jag mig snudd på smart. Så då rättar jag mig efter det.
Alltså inget kreativt arbete före
lunch. Börsöppningen kan jag inte flytta på och är det någon
rapport jag vill handla på får jag trycka i mig information
innan dess. I övrigt försöker jag börja med sådant som inte
kräver hjärna, som administration och bokföring. På eftermiddagen
blir jag mer effektiv, men det bästa jobbet gör jag kvällstid, och
särskilt den här årstiden försöker jag få lite dagsljus genom
att springa eller promenera innan solen går ner.
Fast sedan är det de där extrema
dagarna då det verkligen går att spara tid genom att anpassa sig
istället för att slå huvudet i väggen. Vissa dagar skriver jag
fem fantastiska sidor på en halvtimme parallellt med att laga mat,
sortera tvätt och sälja aktier. Andra dagar får jag ingenting
vettigt gjort vid datorn och gör klokast i att göra något helt
annat.
Som anställd har man sällan möjlighet
varken att pausa när inget funkar eller jobba dag och natt när allt
flyter. Det kan inte bli verklighet förrän chefer och personal
börjar lita på varandra, alltså aldrig.