Historia var mitt klart sämsta
skolämne. Det har resulterat i att jag blir uttråkad så fort ämnet
kommer på tal. När någon nämner andra världskriget slår jag
dövörat till, amerikanska inbördeskriget får mig nästan att
somna och trots att jag livet ut kommer veta att Gustaf II Adolf dog
i slaget vid Lützen 6 november 1632 ger jag fullständigt fan i vem
som dödade honom och varför. Det inställningen gör mig inte
bättre på historia.
Jag vet inte hur mycket huvudräkning
man lär sig i dagens skola. Antagligen inte så mycket för hur jag
än letar hittar jag nästan ingenting. Det är synd, för jag är
rätt säker på att samma sak gäller där. De vänner jag har som
är dåliga på matematik i allmänhet och huvudräkning i synnerhet
funkar som jag med historia när siffror kommer på tal – hörbarhet
nolla, klart slut!
Med sifferkoll lär man sig att
memorera priser och börskurser, räkna ut procentuella förändringar
utan ansträngning och hela tiden värdera alternativ, affärer och
sannolikhet. Allt medan dyskalkylikern (har alltid velat få in det
ordet i en mening!) försöker undvika siffror och i sitt
undermedvetna avrundar butikens ”399 kr”-prislapp till 300.
Det funkar, annars hade det stått "SEK 400".
Att få in Privatekonomi som skolämne
lär väl aldrig hända, men kunde man få eleverna intresserade av
matte (och det står väl åtminstone inte i strid med läroplanen?)
skulle andelen ekonomiska offer minska. Det är jag nästan säker på
– apropå sannolikhet.
Ja, mattematiken är grunden för mycket i vårt samhälle. Men jag har även sett även välutbildade gå bort sig fullkomligt i sin privatekonomi.
SvaraRaderaMvh https://investera-pengar.blogspot.se/
Det är ingen garanti, men ett viktigt verktyg i verktygslådan.
RaderaJag har även sett välutbildade som stavar matematiken med två t (smiley+hjärtan etc). Håller helt med, min man är ekonomichef och det är jag som fått honom att spara trots att jag är dyskalkyliker.
RaderaJag noterade det och satte mig på händerna i några minuter :-).
RaderaÄr du verkligen dyskalkyliker? Har du skrivit något om det i så fall? Ett blogginlägg i ämnet vore grymt intressant.
Då vi tidigare noterat kostnader för politikers utbildning i humaniora vill jag generöst även föreslå motsvarande förkovran i grundläggande matematik för försvarliga delar av finansdepartementet.
SvaraRaderaBara de inte anlitar samma lärosäte som det där landsbygdsminister Bucht lär sig engelska för då flyger halva budgeten.
RaderaDyskalkyliker låter inte som ett favoritord för en dyslektiker :)
SvaraRaderaDet är väl inte så ovanligt med dåligt sifferminne men man måste väl ändå förstå skillnaden mellan att avrunda och trunkera? 399 avrundar man såklart till 400.
Om man avrundar det rätt ja. Men det går att avrunda till 300, på samma sätt som det går att addera 2 och 2 och få det till 5. Det går, men det är fel.
RaderaTrunkera hade efter dyskalkylikern fått mig att framstå som Björn Hellberg :-).
Ju tidigare eleverna tar till miniräknaren desto sämre blir
SvaraRaderade på räkning. Jag nästan svimmade när en elev tog till
räknaren för att räkna ut 8x5.
Ps.. jag lyssnar inte heller när folk pratar om andra världskriget, det är historia och inget som behöver
repeteras. Prata om nutidens elände istället... eller
förresten gör inte det för jag orkar snart inte mer
elände.
God fortsättning.
Sant, nutidshistoria är inte mycket roligare :-).
Radera8x5 känns som huvudräkning i klass 1, rimligtvis under höstterminen.
God fortsättning själv!
Testade 5*8 på min dotter som går i ettan och hon klarade det utan miniräknare :)
RaderaHoppas att det inte bara handlar om att hon är matematikintresserad utan att det är vad man kan förvänta sig. Jag minns inte hur det var "på min tid". Kanske inbillar jag mig bara att vi var supersmarta ungefär på samma sätt som att alla som gjort lumpen berättar att de sprang en mil på 35 minuter då :-).
RaderaJa mer privatekonomi i skolan, mer om räntor avbetalning. Sparkalkylator mm skulle nog motivera en och annan och börja spara. Det är det viktigaste. Att börja.
SvaraRaderaSvårt att spara när man inte har inkomster, men några frön kanske man kan så i ungjävlarna.
RaderaFår tillägga lite när Ekonomitankar skriver om mer privatekonomi i skolan... Jag kan bara hålla med till fullo. Men det måste sås ett frö i tidig ålder och det måste börja hemma, alltså ett föräldraansvar. Och där målade jag in mig i ett hörn eftersom jag konstaterat att många föräldrar inte är så ekonomiskt lagda att de kan föra något ekonomiskt tänk vidare till sina barn.
SvaraRaderaInte om de är helt rudis, men att så ett frö om ekonomiskt tänkande till en fyraåring kräver inte precis en högskoleutbildning. Bara att hålla strikt på veckopengen så att barnet inte tar med sig en bild högre upp i åren av att privilegier är något man kan gnälla sig till utan motprestation skulle göra en hel del.
Raderaprivatekonomi är jag helt för i skolan, så tidigt som möjligt.
SvaraRaderaMin dotter går i första klass och där är det lite si och så med matten. Men det brukar gå till slut när det har räknats på fingrarna..
Skulle tänka mig att åk 7-9 kan vara bra att dunka in lite privatekonomi, då har förhoppningsvis de flesta en någorlunda bild av vad pengar är. Intresse finns då för att få mer pengar. Ska man jobba ihop dem?, spara, eller både och?
Viktigaste biten är helt klar hemifrån..som i allt annat!
Nu när man börjar närma sig 40, har intresset för historia blommat upp. Mycket som är av intresse där, men långt ifrån allt.
Jag tycker att högstadiet är i senaste laget. De som inte fått någonting ekonomiskt hemifrån (eller - ännu värre - dåliga ekonomiska vanor) är nästan förlorade i det läget.
RaderaJag försöker också få in historia nu, men det känns som att jag missat grundkursen.