Men det finns gränser. De senaste
månaderna har många poddar lagt till flera reklamsnuttar per
avsnitt. Inte sällan är det poddaren själv som läser upp en text
författad av företaget som marknadsförs, vilket gör det ännu
lite segare än om man åtminstone har en rapp och ärlig produktion.
Inte minst gäller detta
ekonomipoddarna, som dessutom minst en gång per avsnitt
tvångsmässigt rabblar att alla investeringar innebär risker, ”det
är inte säkert att man får tillbaka det satsade kapitalet”, ”gör
alltid din egen analys” och så vidare. Drar man bort alla dessa
störningsmoment är det ibland inte så mycket innehåll kvar.
Jag har som sagt svalt det, men nu har
jag börjat sålla bland reklampoddarna. Dels genom att helt låta
bli att lyssna på dem, dels genom att inte lyssna på de
reklamintensivaste programmen när jag springer och därför inte har
tid att spola förbi disclaimers, kalsongreklam och ”Dagens
avsnittet produceras i samarbete med Kläggoffs, och Bernt, vad är
egentligen det bästa med Kläggoffs...?” varpå Bernt läser upp
samma text som förra och förrförra avsnittet.
Jag har som sagt viss acceptans och om
det ”riktiga” innehållet håller hög kvalitet blir den större,
men om många lyssnare irriteras och sitter beredda att spola framåt
så fort poddaren säger ”Vi är strax tillbaka!” minskar värdet
för annonsörerna och därmed på sikt för poddarna, så jag råder
dem att inte bli för giriga. Eller på ekonomibloggsvenska:
”Reklaminslag innebär en risk och det är inte säkert att ni får tillbaka lyssnare som tröttnat, så gör därför er egen analys om varje annonsör innan ni hoppar på ett samarbete.”