Det enklaste och mest lönsamma man kan
göra när det ringer telefonförsäljare är att lägga på luren.
Vill man driva lite med dem först kan man såklart göra det, men
vanligtvis tar jag första bästa chans att säga att jag inte är
intresserad. Standardsamtalet låter ungefär så här:
Jag:
”Micke.”
Telefonförsäljare: ”Har jag kommit till
Mikael?”
Jag: ”Trodde det framgick. Vad säljer
du?”
Telefonförsäljare: ”Nej, jag säljer ingenting. Jag ringer
ifrån ett föret...”
Jag: ”Ah, vad synd! Jag som var så
köpsugen. Jaja, då får du ha det så bra då.” *klick*
Andra låter samtalet gå och
accepterar dessutom avtal ”mot sin vilja”.
Jag försvarar inte alls dessa företag. Människor med affärsidén
att lura människor att köpa varor och tjänster med hjälp av ett avtal de
inte riktigt begriper (och det är ju själva vitsen med
telefonförsäljning) förtjänar hårda och plågsamma straff.
Samtidigt har man väl något slags
ansvar själv också? ”Han stressade mig jättemycket.” Återigen,
det är ju därför de ringer. Ett företag med en bra tjänst kommer
inte ringa tio sekunder efter att du fått ett tättskrivet avtal och
kräva att du godkänner det på stubinen, för det behöver de inte.
”Säljaren sa att det var gratis, inte alls att det handlade om ett abonnemang. Jag känner mig verkligen lurad.”
Så varför skulle ett företag ge bort
något helt gratis? Och kosttillskott också, som är en bransch som
är känd för sin höga moral (nu var jag lite ironisk, om inte det
framgick). Ingenting är gratis! I alla fall nästan inget.
Det enklaste sättet att inte bli lurad är att inte skriva på eller godkänna ett avtal man inte förstår. Varken med sin namnteckning, sitt bank-ID eller genom att säga ”ja” på telefon. Det aktuella företaget, Vitalplus, har 92 procent ”Mycket dålig”-omdömen på Trustpilot. En webbsökning av namnet ihop med ord som ”bluff” eller ”klagomål” visar bara elände. Varför släpar folk runt på en tung telefon med internet i om de ändå inte använder den när det behövs?