Jag är kund i Nordnet, en ganska nöjd
sådan även om allt kan bli bättre. Jag är förresten kund för
andra gången, första gången var på 1900-talet. Jag tror för
övrigt att min medverkan i deras podd Sparpodden fortfarande är ett
av de mest lyssnade avsnitten i historien (så fick jag det sagt
också).
Men deras börsnotering lämnar mig tämligen
kall. Det är mycket som är märkligt med den. För det första
kostar aktien 88-104 kr. Det är i och för sig långt ifrån det
värsta intervall jag sett, men man får alltså teckna sig för ett
pris, eller 18 procent högre. Pengarna för det högre beloppet
reserveras och det slutliga priset får man veta när man kommer till
kassan. Vilken annan affär skulle man överväga under sådana
förutsättningar? Det här brukar nätmäklare och sparekonomer kritisera, men det blir svårt att göra med trovärdighet om man själv kör med detta prisspann.
Beträffande priset har det gått upp en
hel del sedan Nordnet avnoterades för knappt fyra år sedan. Kanske
är bolaget värt 3,5-4 gånger mer än i början av 2017, men jag
tvivlar. De tjänar mer pengar, men på sistone har Avanza och
Nordnet fått konkurrens från alla håll, både från storbanker som
insett att de måste sänka courtagen, och från uppstickare som SAVR, Degiro och nu senast Freetrade som pressar priserna. Som jag ser det kräver både 88 och
104 kr att vinsten även fortsättningsvis ska öka dramatiskt.
Underligast i prospektet är ändå detta stycke:
”Nordnet har både historiskt och nyligen upplevt negativ publicitet avseende bland annat sina produkter och tjänster i tidningar och på sociala medier, exempelvis Twitter. Sådan publicitet exponerar Nordnet för en ryktesrisk inte bara avseende de kritiserade produkterna och tjänsterna utan också i relation till Nordnet som varumärke. Sådan dålig publicitet kan minska efterfrågan på Nordnets produkter och tjänster samt ha en ogynnsam påverkan på Nordnets resultat och framtida tillväxt.”
Vad vill man ha sagt, att de kunder som
tecknar aktien gör klokt i att sluta klaga på Nordnets
webbtjänster? Och om de nu är så känsliga för vad folk säger om
dem i sociala medier, varför finns de knappt där? Nordnets
kommunikationschef har mindre än en tredjedel av mitt följarantal,
och då är inte jag precis någon influencer. Sparekonomen har
knappt tiotusen följare, en bråkdel av sin företrädares och
mindre än hälften av konkurrenten Avanzas. Nu menar jag inte att
ett stort följarantal på Twitter är ett kvitto på framgång, men
är det tillräckligt viktigt för att nämna i prospektet borde man
kanske jobba lite med det.
Jag önskar både Nordnet och hugade
spekulanter lycka till, men själv står jag kvar på perrongen
eftersom jag är osäker på åt vilket håll tåget är på väg.