En norsk influenser bosatt i Sverige
(hmm, jag som trodde att man automatiskt blev svensk då, men det
gäller kanske inte norrmän) gjorde ett reklamutspel som gick ut på
att han tog flyget till Oslo för att köpa en Grandiosa-Pizza, som
av någon anledning blivit en slags nationalrätt i Norge.
Varför skriver jag då om denna
icke-nyhet? För att det blivit en ”snackis” såväl i norsk som svensk slaskmedia. Tydligen ska hans fans (eller möjligen en handfull
journalister) gått i taket över att han genom att flyga och köpa
pizza ”nonchalerade klimathotet”.
Influensers är överhuvudtaget ett
intressant fenomen. Har inte folk egna liv att ta tag i? Eller som
Ulla Skoog skämtade för drygt 30 år sedan: ”Vem orkar bry sig om
vad morgondagen har i sitt sköte, man har väl nog med sitt eget?”
Men om man nu inte har tid får man väl tänka en liiiten bit till.
Det tar en timme att flyga
Arlanda-Gardemoen, två om man ska hem igen. Även om han väljer att
äta på flygplatsen (fast så rik är väl typ ingen) och klarar
säkerhetskontrollerna på rekordtid skulle resan ta honom sex
timmar. Behöver det ens påpekas att han såklart inte åker till
Oslo för att äta pizza?!Tydligen. Inte nog med det. Videon och
inlägget togs bort, samarbetspartnern Orkla bad om ursäkt och
influensern själv ”lägger sig platt”, som en dörrmatta.
Jag tycker visserligen inte att detta
skämt var särskilt roligt, men jag blir ändå rädd för vart
världen är på väg. Ska man inte kunna skämta om någonting
längre, och räcker det med att en oförstående idiot protesterar
för att man ska behöva löpa gatlopp? I så fall är det nog bäst
att människor helt slutar att interagera annat än mellan fyra ögon
där inget blir viralt eller uppmärksammat överhuvudtaget. Trams!