En norsk influenser bosatt i Sverige
(hmm, jag som trodde att man automatiskt blev svensk då, men det
gäller kanske inte norrmän) gjorde ett reklamutspel som gick ut på
att han tog flyget till Oslo för att köpa en Grandiosa-Pizza, som
av någon anledning blivit en slags nationalrätt i Norge.
Varför skriver jag då om denna
icke-nyhet? För att det blivit en ”snackis” såväl i norsk som svensk slaskmedia. Tydligen ska hans fans (eller möjligen en handfull
journalister) gått i taket över att han genom att flyga och köpa
pizza ”nonchalerade klimathotet”.
Influensers är överhuvudtaget ett
intressant fenomen. Har inte folk egna liv att ta tag i? Eller som
Ulla Skoog skämtade för drygt 30 år sedan: ”Vem orkar bry sig om
vad morgondagen har i sitt sköte, man har väl nog med sitt eget?”
Men om man nu inte har tid får man väl tänka en liiiten bit till.
Det tar en timme att flyga
Arlanda-Gardemoen, två om man ska hem igen. Även om han väljer att
äta på flygplatsen (fast så rik är väl typ ingen) och klarar
säkerhetskontrollerna på rekordtid skulle resan ta honom sex
timmar. Behöver det ens påpekas att han såklart inte åker till
Oslo för att äta pizza?!Tydligen. Inte nog med det. Videon och
inlägget togs bort, samarbetspartnern Orkla bad om ursäkt och
influensern själv ”lägger sig platt”, som en dörrmatta.
Jag tycker visserligen inte att detta
skämt var särskilt roligt, men jag blir ändå rädd för vart
världen är på väg. Ska man inte kunna skämta om någonting
längre, och räcker det med att en oförstående idiot protesterar
för att man ska behöva löpa gatlopp? I så fall är det nog bäst
att människor helt slutar att interagera annat än mellan fyra ögon
där inget blir viralt eller uppmärksammat överhuvudtaget. Trams!
Vi har nog nått fram till "A Non Joking Generation". Går säkert att få statsbidrag för skämtpreventivt arbete i skolans värld.
SvaraRaderaFör övrigt spär jag ut Mack-ölen med mina tårar varje gång jag käkar pizza i Tromsø, för det är helt vettlöst dyrt med svenska inflationskronor i plånkan.
Inte omöjligt.
RaderaJag har aldrig köpt pizza i Norge, men jag har sett det göras :)
Precis som hans följare skulle jag nog inte heller ifrågasätta sanningshalten i det han skrev. Folk har gjort knäppare saker för att få uppmärksamhet. Däremot undrar jag om miljöpåverkan blev speciellt stor då han flög reguljärt, planet skulle ju ändå ha flugit utan honom. Det hade varit skillnad om han tagit en privatjet till Oslo.
SvaraRaderaMan kan säga att skämtet landade inte riktigt rätt :-)
Det där tänker jag också på ibland, att det blir knappast billigare att flyga ett halvfullt plan.
RaderaTrams indeed. Jag tar på mig min gråaste gubbkeps och mumlar något om "ska man inte få skämta om någonting i dessa tider...".
SvaraRaderaSedan får jag erkänna att jag rätt ofta köper ett par fryspizzor när de är på ordentlig rea. Nej, de är sällan några höjdare som de är, men en bra o smidig grund att toppa upp med mera ost, oliver, svamp eller vad man nu vill, tycker jag.
/JonasB
Fryspizza?! Ur led är tiden...
RaderaEtt bra norsk ord för Influenser är jo bjellesau. ( sau på norska betyder får)
SvaraRaderaSau kände jag till. Bjellesau såsom får med bjällra hade jag kunnat lista ut, men inte i den bemärkelsen. Man lär sig något nytt varje dag.
RaderaAnvänds nog bäst inom finanskretser. Syftar mäst på ledande investorer som är snabba att upptäcka nya tänder och drar med sig andra. T.ex Øystein Stray Spetalen är en typisk "bjellesau". Gör många snabba affärer och många följer honom i spåret.
Raderahttps://no.wikipedia.org/wiki/Bjellesau
Intressant och kul uttryck.
Radera(Jag har följt dig några år, men kommenterar inte förrän nu).
SvaraRaderaTycker du inte att du själv är en influencer Sparo? Nu gör du det i avskalad form med text och foton, men du har ju både följare och har en viss önskan om att påverka folk (även om du är tydlig med alla får välja själv).
Håller med om poängen i inlägget med att det inte går att skämta längre utan att man trampar någon på tårna. Skämtar gärna på jobbet och det funkar…..än så länge.
Nej, jag tycker inte att jag är en influenser på något enda sätt. Det fåtal betalda samarbeten jag gör per år motsvarar väl vad normala influensers drar in på en vecka.
RaderaSyftade inte så mycket på den kommersiella delen av sysslan. Mer likheten i att marknadsföra en livsstil, oavsett vinningen. Inte menat att förolämpa på något sätt.
RaderaJag tog det inte som en förolämpning och hr inget emot frågan. Men jag tycker att syftet gör stor skillnad. Dessutom är jag inte säker på att jag marknadsför en livsstil. Jag är fullt medveten om att de allra flesta inte vill ha hela mitt liv, bara några utvalda delar.
RaderaDe människor som propagerar för detta vansinne, själva tar de eget privatjet jorden runt till sina vanvettigt viktiga möten. Men, det handlar ju om klimatet, då är allt tillåtet? Gör inte som jag gör, gör om jag säger.
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Fast just i det här fallet tyckte jag att det var helt uppenbart att det antingen var ett rent skämt, att han inte alls skulle till Norge, eller också att han ändå skulle dit.
RaderaJag avskyr vissa typer av "influencers", speciellt de som riktar sig till barn som en viss P*nt*s R*asmus*s*o*. Det enda deras så kallade kanaler går ut på är att få lajks, eller följare. Då tjänar de pengar. Innehållet är nog den värsta smörja jag någonsin sett, men jag kan förstå att det skapar klicks, då det ofta är helt vrickade saker de testar och gör. Jag har flera gånger fått hejda min 8-åring då hon ska efterrapa denne och flera liknande influencers galna och ibland farliga experiment. Nu är tramskanaler på youtube bannlysta här hemma.
SvaraRaderaÄrligt talat förstår jag inte syftet med merparten av influerare. Jag tittar själv på flera youtubekanaler t.ex. när man gör tester av verktyg, bilar eller röjer upp folks övervuxna tomter. Dessa personer är som den nya tidens journalister som inte får en lön utan gör sitt egna content och tjänar pengar på reklam. Det var ju länge sen man lade ner Trafikmagasinet, och denna typen av youtube tycker jag fyller en bra funktion. Dock är väldigt mycket annat bara rent skräp utan någon sorts tanke eller kvalitet där tittaren inte får ut mer än att några minuter av ens liv gick upp i rök.
Hade jag haft en åttaåring hade jag nog delat din oro/irritation.
RaderaPrecis, man blir ju inte en influenser bara för att man har en Youtubekanal. Inte ens om man kallar innehåll för "content" ;-)
I en normal värld hade Orkla/Influensern svarat: "Det var ett skämt, ta inte allt du läser på internet på blodigt allvar."
SvaraRaderaMen nu är inte världen särskilt normal längre. Tydligen ska allt som en kommer i närheten av att skämta om klimatfrågan behandlas ungefär likadant som om du skämtat om katolska kyrkans läror under den värsta inkvisitionstiden.
Det är nästan så att man blir lite förvånad över att det inte är olagligt (än).
Jag tror ändå han hade tjänat på att göra det. En gammal sanning är att det alltid låter värre att kliva ur klaveret än att trampa i det från början.
Radera